Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1278 ggr
[KROFF]
2009-05-31 10:57
0

ROSENKORSET

Klassiska Rosenkorsets Orden `Fama Fraternitatis´utgår, som framgår av namnet, från de gamla rosenkorsarna. Fama Fraternitatis Roseae Crucis var namnet på det första av deras tre manifest från början av 1600-talet som alla tre utkommer inom kort på svenska.

Rosenkorsarna utgick från nyhermetismen som omfattar alla möjliga delvetenskaper ss alkemi och kabbala o s v. Vi utgår från den uppfattningen att all andlig utveckling som grundas på att väcka Rosen. Lotusblomman eller den andliga Ur-Principen kan leda till den andliga utveckling som avses i Hermetismen men även i Ur-Kristendomen och även, förstås, i de icke-kristna religionerna.

Vi finner det mesta av det här sammanfattat av teosofi, antroposofi och kunskapen (Gnosis) fanns hos katarer och manikéer.

Info: Blindmejl till klassiskarosenkorset@sverige.nu

Aldebaran
2009-05-31 12:32
0

Ja, Teosofi och Antroposofi är ju inga nya läror utan helt enkelt dom gamla hemliga lärorna som bara var för en del nu blivit mera offentliga..På 1600 talet kunde ju inte mer än 10-20% av befolkningen läsa och skriva och var inte mottagliga för detta, vilket ändrades i mitten på 1800-talet då allmän skolplikt blev gällande och gemene man dvs jag m.fl fick den basutbildning som krävdes för att överhuvudtaget ta in något utan att ha varit inkarnerad med vissa förkunskaper… Det tog alltså mindre än 50 år från det att dom flest kunde lära sig att skriva och räkna så kom dessa läror "av en slump ut"

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-05-31 12:56
0

Jesu Mystiska Liv; Jesu Hemliga Lära och Födans andliga egenskaper av Dr H. Spencer Lewis har jag. Han var väl med i Rosenkorset AMORC…?

[KROFF]
2009-05-31 14:31
0

Dr HS Lewis var en av AMORCs grundare.

Författaren till Rosenkorsmanifesten, J V Andreae, medverkade till att allmän skolplikt infördes i Furstendömet Württemberg redan på 1620-talet vilket var först i världen

Wargmane
2009-05-31 17:17
0

Hej KROFF !!

Berätta gärna mera !!

Jag är nyfiken!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-31 17:22
0

Ja, mera… Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-05-31 18:12
0

Ja, måhända men det var bara en isolerad plats.. detta funkade ju inte för restaen av världen förän betydligt senare.. Men det är ju bara en parantes..

Aldebaran
2009-05-31 23:13
0

#3 Hans böcker är givna i det teosofiska biblioteket, och jag finner dom mycket intressanta..

AnteMsson
2009-05-31 23:46
0

Denna tråd kan bli intressant att följa :-D

Får se om jag tillför något i den. Men det är alltid intressant att se vad folk vet om detta.

Aldebaran
2009-05-31 23:56
0

vad folk vet om vadå?

AnteMsson
2009-06-01 00:07
0

Rosicruciansim och traditioner därur och tidigare, så klart :-D

Aldebaran
2009-06-01 00:08
0

Ja, då får nog Kroff dra lite mera för jag kan absolut inget om detta… Jag är ju bara Teosof…Glad