De förbjudna känslorna
Vad händer med oss när vi ger efter för de känslor vi inte bör ha, alltså de förbjudna. Förbjudna eftersom de räknas som dödssynder.
De känslor som de flesta kan råka ut för ett flertal gånger i livet är ju svartsjuka och avundsjuka.
Vreden är ju en bekant känsla, man blir arg. I vissa fall kan vreden leda till hämnd.
Likgiltighet (lättja) kanske också händer oss någon gång.
Fåfänga eller storhetsvansinne (Högmod) . Mja fåfängd har man säkert varit många gånger.
Girighet. Man har tillgångar men vill inte dela med sig. Fast detta kan kanske även gälla andra saker som man besitter men inte tycker andra ska få ta del utav.
Vällust - där ligger väl vi flesta risigt till, om man gillar bra sex vill säga.
Frosseri. Där tror jag vi alla äro mer eller mindre skyldiga till detta. Man behöver bara tänka på det svenska julbordet. Och så blir man lätt illamående.
Vad har ni för tankar och känslor om detta?
Och Alde hur ser du utifrån ett teosofiskt perspektiv detta?

Detta dom 7 dödssynderna är ju utomordentligt hämmande för våran utveckling.
Detta följer dekalogen eller dom 10 buden..Siffran 7 i dom symboliserar dom sju strålarna. Domsista tre är treenigheten alltså verklighetens/varats tre aspekter, fadern sonen och den heliga anden.
Sakll försöka komma tillbaka med mera saker om detta.. Just nu är jag för trött..
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Ser fram mot mera!
Käns som dessa 7 synder enbart finns till för att skamma mänskligheten,,,,,,
De leder oss att förneka våra verkliga behov,, med det inte sagt att de är gynnsamma för vår utveckling,,,,,
i det korta skeendet,,
Men jag tror att om de inte vore så "syndiga" så skulle de gå att stävja på ett mer humant sätt,, hos den enskilda individen,,,,
Skammen är ett
på fund.

Hm..Ja jösses….svårt att vara människa är det !!
Ja det jag ogillar av dessa är girighet….men för övrigt ..
man måste få vara människa!!!
Och …vem sa att det var förbjudet förresten?
Tja som du säger Rore ..Skammen ….Går bort !
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

skamma mänskligheten? det beror väl på hur man ser det.
Och vad är våra verkliga behov? Att vara rik, ha en kropp som en 20 åring hela livet? Yttre look? Tll 100% utveckla sin egen högst personliga och därmed egoistiska personlighet för all framtid?

Nä mina behov är att jag är nöjd med mig själv…en viss fåfänga har vi nog alla även du lelle Alde *flinar*
sen lustan …jaaaaaaaaaaaa absolut !!hehehe
svartsjuk eller avundsjuk är välan inget bra ..men alla råkar ut för den..
Lättja …tja …Sträcker ut mig på Divanen ….
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

jo det är ju sant att det är dom "mänskliga" dragen vi har nu. det är ju därför vi lever här och som vi gör med allt vad det innebär karmatiskt..Jag pratar om den dag vi bestämmer oss för att vandra uppåt i utvecklingen
Visst beror det på hur man ser på saken,,,,,,
Frågan var ju vilka tankar o känslor det väcker i oss,,,,,
Jag svarade bara för mig,,,,
Även dessa är ju hinder som skall övervinnas,,,,,

precis…och kanske är många av dessa sk. dödssynder inte så stora för majoriteten av oss. men den dag du beslutat dig för att hoppa upp ett pinnhål och begår brott mot något av dom 10 buden så är fallt och smällen så mycket större..
Men jag kan absolut inte se några självklara svar i detta ämne,
,, efter som vi alla har dessa känslor mer eller mindre,, under livets gång,,,,
sen måste det ju bero på HUR vi agerar utifrån de känslorna,,,,Eller?

alldeles korrekt.. ALLT beror på hur vi reagerar på det vi ställs inför i detta nuvarande liv…
Så förlåtelsen finns där trots allt då?
JAg menar REAGERAR,,, det gör vi ju,,, o inte så sunt alla gånger heller,, kanske,,
, Men när man väl stillat sig och agerar på ett "sunt" sätt,,,, är det OK då?
Är det där förlåtelsen finns? JAg vill gärna tro det i alla fall.
Annars kommer vi (ok, jag) aldrig vidare om det är själva reagerandet som bestämmer,,, eller hur jag nu ska uttrycka mig,,,,,,,,,
är inte detta ytterligare en av kristendomens påfund med att hålla oss i strama tyglar?
Kan det finnas postiva och negativa sidor av dessa "dödssynder"?
kan en vrede vara positiv eller är den enbart negativ?
Kan vällust vara negativ?
Kan girighet vara gynnande för vår utveckling?
Kan avundsjuka sporra vår fortsatta utveckling i positiv riktning?
Så sant.

visst finns den, om du är uppriktig och strävar mot det riktiga så finns det helt klart "förlåtelse"Förlåtelsen finns såtillvida att du helt enkelt får vägval att göra, du kommer till insikt med vad som känns rätt eller fell på ett helt annat sätt än tidigare..Du hör faktiskt monadens/själens röst oftare än du tror. det är den sk. samvetets röst eller tystnadens röst som den åxå kallas..Lyssna mer till den och lev som den vill så kommer du att gå frammåt..
Ja,, det är klart.
Det har jag kommit underfund med genom åren
Men det är lätt för den som precis börjat sitt sökande efter sanningen/sig själv att fastna i dessa 10 guds bud,,
för de kan verka skrämmande om man inte har en sund inställning själv eller om de inte har någon att dela dem med,,
och då fortsäter de kanske söka svar utan för ,sig själva men i Guds namn,,,,,,
Så blir det galet i alla fall,, jag känner att jag trasslar till det här nu,,, hoppas du förstår vad jag menar ändå

hahahahaha… det gäller ju att mena det och inte bara av rädsla för sk. bestraffning..det hela är ju lite större än så 
Jo men allvarligt,, jag her sett det på nära håll.
På jobbet,,,, människor som är så gudstrogna,,, o har levt sitt liv till det yttersta i Guds namn,,, och så möter man deras oerhörda skräck/ rädsla,,, när döden är i antågande,,,,,
JAg kan inte annat än tycka synd om dessa människor,, för nånstans känns det som att de levt sitt liv, utan för sig själva
Vilkek oerhört självbedrägeri och att komma på det precis vid slutet när man bara har en liten stund kavr på jorden…..( Smärtsamt men nödvändigt kanske)
Men det käns grymt att bevittna detta.
Detta har jag grunnat över många gånger

Det är sant, det är våran nuvarnade karma att leva på detta sätt, detta kommer dock gradvis att förändras då mer och mer människor får en annan insikt..
Är det smärtsamt så är det ett nödvändigt ont, och återigen så är det bara till att lära in och lyssna mera till samvetets röst i närsta liv. den talar om för oss då vi ställs inför något som vi tidigare "lärt in" och bör undvika igen.. Men när vi ideligen bryter mot detta så stampar vi på samma plats…

Ja Visst Är det hemskt Rore ???
Jag har sett detta på nära håll….
Jag tror att lagom är bäst…..om man nu kan säga så…
Jag tror att syftet är att vi ska vara lyckliga…..I just den energin…Tror jag vi människor är som bäst…
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Tror jag oxå,,,,,,,

Lyckliga på vad och av vad?
När vi följer våra hjärtan,,, Är det inte då vi är som lyckligast?
I både stort o smått

Lycklig över att livet är Gott…
Lycklig över att man har goa människor runt sig…
Lycklig över att idag äter jag det som får mi´g att må bra!
Lycklig över att följa mina lustar…m.a.o göra det som får själ, kropp och tanke att må bra !
m,m listan kan göras lång…
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Nähä ingen som tänker i liknande banor som jag. Det var ju inte direkt ovanligt

jaså?? hur tänker du då?
Korseett!!
Dela med dig,,, hur tänker du då???
Vill gärna höra

ja, det kommer säkert att bli intressant 
Tror jag me
se inlägg 15 mina damer, herrar, häxor och drakar
Fölåt!!!
hur kunde jag missa den???
ja inte vet jag
Ni bomma mig!
Stackars korseett! *klappar på huvudet* inte gråta nu……

men allt vi har sagt här är ju inte kristendomens påfund..dekalogen är ju inte direkt kristen utan skrevs ett par 1000 år innan kristus.. Och kommer ursprungligen från Veda som är åtskilliga 1000-tals år äldre än så..
Vi pratar ju inte kristendom här.. 

Men var kom de tio budorden ifrån då då?

enligt bibeln så var det ju moses som kom med dom…och det var ju innan kristus…
Gud vad du är lurig,,
men är inte det med kristendom?
Eller är jag fullständigt ute o cyklar i regnet nu??

nästan hela det gamla testamentet i bibeln är taget mycket från dom gamla vedaskrifterna ifrån Indien..vilket gör att dom 10 guds ord är äldre än så.. Läs gärna en esoterisk syn på budorden som jag lagt ut som en artikelserie. I det första kapitlet där finns lite förklaringar om varör det är siffran 10 bl.a…
Jag har varit inne o läst flera gånger där
Jag lovar att det behövs läsas fler än en gång,,, elller så är det jag som är lite korkad,,,
Väcker många tankar som är svåra att sätta på pränt!

det är ju bara att ställa frågor i trådarna, inga frågor är dumma och det finns inga självklara svar..
nä men,,, innan en fråga är färdig så ploppar det upp tusen andra och jag kan inte riktigt hålla isär dem,, hihihihi,,, det kommer var så lugn. de behöver bara falla på plats

ingen fara, så är det för oss alla emellanåt.. detta är mycket svåra ämnen och jag kan bara svara utifrån vad jag känner och tror är riktigt, därför är det ju alltid bra med en diskution…
Det jag menar är att dödssynderna är ett kristet påfund. Eller menar du att dödssynderna härstammar från budorden?
Det är ju alltid två sidor av ett mynt, yin och yang, så varför kan det inte vara positivt med att ha någon av de uppräknade känslorna/företeelserna? Har ni diskuterat det redan? isåfall har jag missat det fastän jag lusläst tråden
Jo jag har börjat läsa budordsserien men det är så mycket att ta in och jag behöver fundera mellan varje och läsa om.
Håller med dig,,

det är två sidor av myntet sålänge vi skall hålla os till det personliga, skall vi nå högre så måste vi åxå höja oss över vårt personliga ego…
#51 men är inte dessa synder gjorda för den personliga delen då?

jo förvisso och det är ju där vi befinner oss nu, men också i gränslandet för att ta ett steg upp..så nu är det dags att börja arbeta för något annat..Självklart är dett mycket svårt och otänkbart för dom flesta av oss (inkl. mig) men sanningen ligger ändå i vad vi diskuterat här samt i dom 10 buden…
nu går det runt i min skalle. Är nog lite för trött för det här
Jag kan inte se dessa som egentliga synder, utan ser dem mest som ett felaktig handlande som inte känns bra och som kan förhindra ens andliga utveckling.
Svartsjuka/avundsjuka är ju egentligen inte samma sak, men det handlar om samma slags känsla, att mitt ego vill ha något som jag inte har. Jag blir sårad. Och det gör ont. Jag kan lära mig att hantera detta, men jag ser inte detta som synd.
Vreden är ingen trevlig känsla. Men vart går gränsen mellan att bli arg och vara vred. Arg kan man väl bli ibland med rätta, både på sig själv och på andra. Men vred…………då är det en djupare känsla som långsamt gnager sig in i mig och skapar negativa energier. Detta kan jag dock också lära mig att gå förbi genom att analysera mig själv och fråga mig varför jag blev så här vred, varför jag reagerade så här fruktansvärt starkt. Om jag förstår varför så har jag kommit förbi detta, för skulle jag bli vred igen så vet jag att jag kan komma förbi känslan. Men är det en synd??
Likgiltighet/Lättja är något som bekymrar mig väldigt mycket. Inte för min egen del utan för vårt sätt att leva, västvärldens sätt att leva. Det som skrämmer mig mest är att detta blir värre och värre just nu. Vuxna bryr sig inte, lägger sig inte i - därför lär sig barnen att inte heller göra detta. Gå in och stäng din dörr, detta angår inte dig. Detta kan jag se som en synd!
Fåfänga/Storhetsvansinne (Högmod)
Den lilla fåfängan att vilja piffa upp sin tillvara och sitt hem, det där kan jag inte alls se som någon synd. Tvärtom så är detta en kreativ kraft som är mycket positiv.
Högmod och storhetsvansinne däremot, kan ställa till mycket elände. Ett exempel på detta är Hitler. Mer behöver inte sägas.
Girigheten kan jag se som en synd. Vi är nu inne i girighetens tidevarv då det gäller att roffa åt sig så mycket man kan för egen vinning. Världsekonomin är uppbyggd av detta system, vilket vi redan ser resultaten av och har sett speciellt sedan ett halvår tillbaka. Klart en synd!
Vällusten ……….. Inte kan det vara någon synd att känna vällust. Inte om det är ömsesidigt mellan två vuxna människor. Men om det sker som övergrepp, då är det ett brott, ett allvarligt brott.
Frosseri. Om det är en synd eller ej vet jag inte, men nog skapar frosseriet negativitet i sina efterdyningar, både för en själv och för andra.
Det som stör mig väldigt är att vi ägnar oss åt frosseri varje jul oavsett om vi är medvetna om varför vi firar jul eller inte. Och vi vägrar på att ändra detta beteende. Vi kan ju se vad som följer av detta; skuldsättningar, hustrumisshandel pga spritkonsumtion, ångest som skapas både efter och innan pga de krav vi ställer omkring detta frosseribeteende, bråk i familjen mm mm………….
Så även om jag kanske inte betecknar dessa handlingar som dödssynder så kan jag se att de skapar negativia energier och dålig karma, men detta är kanske en dödssynd?

Detta är ju väldigt svårt att förså eller ens inse att det kan vara så här. Läs buden från början igen. speciellt bud 3, 6 och 7…Innebörden är ju på ett högre plan än vårat personliga…
#55 tänkvärt

Ja, tänkvärt är det.. men… fortfarande är det så att alla dessa "synder" ovan till 99 % används till vårat eget personliga ego, alltså för våra personliga begärs mättnads skull..
fast när mångfaldens personliga begär klumpas ihop då hindrar den ju utvecklingen

ja, det är ju det jag säger… 
hehe, jaså, jaha! 
# 58 - visst är det egot som ställer till det.
Min tanke var att om man är medveten om dessa "synder" eller om vi ska kanske kalla dem för "fallgropar" istället - då kan man styra sina tankar och känslor medvetet och förhoppningsvis undvika fallgroparna i fortsättningen. Och därmed undvika karmaskulder eller vad man nu vill kalla det.

ja, det är så man skall se på det.. fallgropar var ett bra ord.. Frestelsen i sig är inget onte eller farligt, utan det är vårna reaktion och inställning inför denna frestelse…
Precis mina tankar Hopoksia och Alde, när någon av dessa dödssynder dyker upp i medvetandet så vet man att man bör vara uppmärksam, eftersom det omedvetna signalerar att något triggar igång detta. Varför blir jag arg/avundsjuk? Vad är det i mig själv jag behöver bearbeta för att denna känsla inte ska uppstå?
Visst är det bra att analysera varför känslorna uppstår men de ska ju inte kväsas och stoppas undan för då orsakar de problem i kroppen istället
# 65 - Absolut inte ska känslorna stoppas undan, men om man är medveten om varför man bär på några av dessa "fallgropar" så kan man ju gå in i sig själv och ta reda på varför, inte stoppa undan dem. Min tanke är att om man blir medveten om sina "svagheter" och fallgropar, så löser man upp de knutar som har satt sig i kroppen.
Mina funderingar………

känslor är inte så högt som många tror.. Dom sträcker sig bara till det astrala planet, sedan är det ju 5 högre plan ovanpå där..Vilket gör att vi har knappt påbörjat stigningen uppåt
Det här med planen från ett till fem - förstår jag inte riktigt!(?)
Här på jorden just nu,,,,, kan det vara så att vi människor befinner oss på olika nivåer,, eller plan?,, som det ju pratas om här nu. Om jag fattat rätt,,,( eller är det något annat medvetande/plan?)
För mig käns det så,, att det faktiskt går att nå högre nivåer i detta liv,,
och att vissa människor är gamla själar och att andra är unga själar.
Är det våran medvetandehöjning som skapar de olika planen då?
eller kommer dessa i samband med återfödelse,, reinkarnationen ?

Fysiska, Astrala, Mentala, Buddhi, Atmic Anupadaka och Adi…
Vi befinner oss på det fysiska planet nu, när vi dör vaknar vi upp på astralplanet som också kallas känsloplanet. Vi kommer senare att övergå till Mentalplanet som är indelat i två huvudplan övermental och undermental… Det övermentala är också kallat Kausualplanet och det är där vi skiljs från personligheten vi hade i detta liv, för att sedan så småningom återvända/reinkarnera. Dom fyra planen över där är hemvisst för vårat överjag/monaden eller själen..
Om jag säger så här då!
Hmm,, gnuggar de små grå så jag blir yr i mössan*ler lte generat*
Fysiska planet= Här o nu.
Upplevelser, reaktioner och ageranden. det är hur vi hanterar våra liv.
Astral planet = Känsloplanet.
Då vi går igen vårat avslutade liv känslomässigt. + & -
Mental planet Samt över mental planet:
Där kommer teori & praktik in i (vårt) medvetande,, känslor handlanden efter vårat liv på jorden tagit slut,,, där analyseras det,, för att samman fatta helheten (?) För att se om vi har förstått & genomfört det som var tänkt för oss från begynnelsen
Därefter ande världen,,,, & antingen hoppar vi upp ett steg eller så sänds vi tillbaka för att lära oss igen….
Är det så tänket går eller är jag ute o cyklar igen??

mmm i stort sett är det ganska så bra tänkt.. 
Ganska??
Bara ganska??

oki ta bort ganska…

Nu har det gått en stund,,, och jag undrar lite vad du anser att jag missat,,," I stort sett" O "ganska" (dina ord,,,)
du har tänkt ut någe mer eller hur??
Nyfniken jue! *ler*
också nyfiken
också nyfiken

Funderar på det där med de sju dödssynderna…
Allt finns ju i en skala på något sätt. Man är saker och ting mer eller mindre…
Som exempel… Jag tror inte att någon kan gå ett liv igenom utan att någonsin vara avundsjuk. Alla är det ibland i smått. Däremot finns de dem som är så avundsjuka att de blir missunsamma…
Kanske man ska sträva eftera att vara saker och ting med måtta. För i detta fysiska plan tror jag inte vi kan sträva efter att radera bort våra känslor och drifter. Enbart att tygla dem till viss grad.
En del "skrymtreligiösa" som farfar kallade dem. Är så skenheliga på ytan. Men vad dväljs i deras inre? Är man bättre för att ens tankar för omvärlden är dolda? Eller för att man pinar sig att motstå allt som frestar?
Synd och skam är så svåra och dystra begrepp tycker jag. "Det är synd om människorna" som Strindberg sa i "Ett drömspel". Jag instämmer…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Bra E… nu glimmar det ordentligt 
# 78 - Jag tror inte att vi ska radera bort våra känslor och drifter. Däremot vara medvetna om att de finns och vara observanta på våra reaktioner som kommer med dessa, som jag vill kalla, fallgropar.
Vore vi utan känslor och drifter, så vore vi inte människor 
Bara en tanke så där!
Avund,,, frosseri,,,vrede,,, ilska,,, förakt ja,, alla känslor som ryms inom oss människor.
De finns där just för att vi är människor,,,
Om vi inte tar i tu med dessa känslor,,
tar dem till oss betraktar och,, känner in vad de egentligen står för och tar reda på vad det är som gör oss så,,, arga, småsinta, sänkta i självförtroendet,,, vad det nu kan vara,,,
då kommer heller inte acceptansen.
Då är allting en flykt,, från oss själva
JAg tror att acceptansen utav våra känslor och förståeelsen till dem tar oss till det egentliga problemet,,, och löser upp det åt oss.
Det vi måste lära oss att se
är våra egna reaktioner och ageranden,,
och att våga bryta mönstret som ständigt återkommer i våra liv
,, när vi kommer så långt,,,,, så kommer friheten.
Där med inte sagt att livet blir problem fritt,,,
Vi ställs inför nya utmaningar så länge vi lever.

#80 Det tror jag också… Men jag tror att man delvis, inom kristendomen, valt att tolka dessa dödssynder som just dödssynder för att kuva den lilla människan till undgivenhet och tystnad. Till gagn för överheten.
Det är bara att titta på översättningen av bibeln. Man har många gånger valt mer "tvingande" ord än vad originalet lyder. Exempelvis borde det på vissa ställen stå - du bör/du må istället för skall. Detta enligt föreläsaren jag lyssnade på vid ett bibelstudium i Umeå…
Tror inte Gud avsåg dessa pekpinnar. Tror att det avsågs som vägvisare…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
# 82 - Jag tror att dessa "begrepp" är äkta, att de finns. Och att någon någongång fick detta fakta till sig för att skriva ner dem. Detta har, som Aldebaran skriver, inget med kristendomen att göra och inget med någon relegion alls att göra.
De bara finns och vi är en del av dem.
Att sedan heliga överheter har utnyttjat dessa för att kuva folket är en helt annan sak.

Mycket intressant diskution ni har haft här. Har valt att inte kommentera för att inte störa den egna tanken.