Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 1682 ggr
Andina
0

Skeptiska tankar om "New age"

Jag tycker många frågor nämns här som kan vara bra att reflektera och fundera ikring. För att hålla sig "på jorden".

Jag har inte hunnit titta igenom vad "The Reunification church" står för så jag vet egentligen inte hur mycket jag håller med dem i vad de säger, om alls något…

Men jag tycker ändå att det kan vara nyttigt att reflektera lite på åsikter från alla håll…:
Guidlines - Reuinification Church
Texten är på engelska.

För den som vill läsa en översatt version (till svenska) kan gå in på denna länk Guidlines - Översatt. (Men observera att Google-översättningarna alltid haltar rejält…! Men kanske kan det vara begripligt i alla fall…?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wargmane
0

Hm..ja Andina det var tänkvärd läsning! Och mycket håller jag med om…MEN….

Ytterligare en rörelse som har "patent" på hur det Är……

Jag lever efter devisen…Ju mer Något eller Någon smutskastar eller förkastar vad människor tror på….Då är jag skeptisk!

sann Tro på Gud…är tillåtande, inte dömande !

Oavsett om man kallar sig Kristen, Muslim,Jehovas m.m

Och Vem i Mänsklig skepnad kan ta sig rätten att säga Vad som är Rätt eller Fel??

Gudomen skapas i oss, utefter hur vi lever ..Inte vad vi kallar han/hon däruppe…

Att sitta i en Kyrka och Tillbe Gud varje Söndag och sedan leva som icke troende  veckans övriga 6 dagar är för mig hyckleri!

Sen håller jag med om att New age Begreppet innehåller en massa suspekt ..så är det ju…men New Age är trots allt ingen religion.

Det är ett samlingsnamn för oändligt många saker..

Det Finns inga samfund utan är ett samlingsnamn för en himla massa, varav det mesta inte har med varann att göra …Så denna generalisering är för mig helt befängd!!

Så när New Age smutskastas är det nog inte särskilt många som tar åt sig…eftersom de flesta som håller på med något av det nämda i texten är en väldigt liten del i vad som kallas New Age.

I min stora krets av vänner som "håller på" med nåt av dessa saker är det INGEN som anser sig höra till Nåt New Age, just för att det bara är ett begrepp.

Jag tycker sånt här är Farligt….när en organisation förhåller sig rätten att "besitta sanningen"

Men som sagt intressant läsning är det !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Andina
0

Jag håller helt med dig, dömande kommer från egot enligt mitt sätt att se det. Och dömande är ju hela världen full av - inom alla områden.

Jag är själv en som "håller på" med det alternativa, det som i "folkmun" kallas för New Age. Jag har t o m lyckan att få syssla med det på heltid som yrke.
Vad som menas med New Age och vilka som ingår i det - det kan diskuteras, stötas och blötas - men jag tror att i "folkmun" (särskilt då bland motståndarna till "alternativt tänk") inkluderas alla som i princip är intresserade av den "alternativa sidan".
Själv anser jag inte att jag tillhör någon NewAge-rörelse - eller någon annan rörelse heller för den delen - men jag anses nog göra det av dem som inte har intresset på samma bana…

Hur som helst, jag tror det kan vara bra även för "oss som har hjärtat i den s k "new age-världen" att ibland reflektera över vår egen "tro" också och ta in andras syn på saken. För det är så lätt att vi blir "dogmatiska" i vår tro - och då har vi "fastnat", anser jag.

Det var egentligen bara därför som jag la' in detta inlägg. För att få oss att "reflektera" över vår egen tro, övertygelse och erfarenhet.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wargmane
0

ja det är en bra reflektion!!

Det finns mycket som kanske inte är så bra…men det får var och en bedöma!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens