Existens iFokus

Existens

Etikett: 13-egna-berättelser
Läst 2940 ggr
Mirjami-78
0

Dem som fins i ens liv

De som man har i sit liv….dvs sina barn, partner m.m Har man haft dem ochså med i sina tidigare liv?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

cillaj
0

Så tror ju jag förmodligen att det är…

OleaViola
0

Även jag tror så men dom kanske inte alltid har varit ex barn till dig dom kan ha varit föräldrar eller andra anhöriga eller nära släktingar…..

[rore]
0

JO, så tror jag också att det kan vara.Glad

[AnnikaOhlsson]
0

Inte alltid, man möter ständigt på nya själar. Jag har inte levt tillsammans med vare sig min man eller dotter i något tidigare liv. Men de har levt som far och dotter förr.

Däremot levde jag som syster till min mamma i ett tidigare liv….

Anco
0

Jag tror att om man har något ouppklarat med 'de sina' i tidigare liv så dyker dom upp i nästa liv igen och igen.

Kanske inte alltid i den relation som är idag, men på något sätt är vi nog förbundna med varandra genom de olika liven.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Mads
0

Inte alla, men absolut några följeslagare har man nog genom liven.

Amor Vincit Omnia

evrekaw
0

#5 Ja, jag tror det är de man har outarbetat karma med som dyker upp fler gånger… De man är klara med behöver man inte möta igen.

Detta är ju tufft att tänka på när man vet att man har någon i sin närhet som man inte kommer överens med… Man får alltså denna person i repris på ett eller annat sätt i nästa liv… Hu!Rynkar på näsan

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mads
0

Jag tror som evrekaw att vissa vi behöver göra upp med kommer igen, likaså själafränder som vänner, systrar, make/hustru osv…men inte i samma relation i alla liv dock.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

sååå, jag kommer att få träffa på er alla igen?? Huuva…FlörtOskyldig

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mads
0

# 9 Absolut inte, vi har inte alla här den kopplingen till varandra Flört

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

hehehehe  vem vet….Oskyldig

Mads
0

# 11 Inte du, inte jag & ja ingen aning om vem som lurar på det svaret. Jag tror dock att vi får samma utmaningar liv efter liv tills vi hajar poängen Flört

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

kallas åxå gruppkarma… Ja, helt säkert är det så…

Mads
0

# 13 Gruppkarma, finns det ? Helt ärligt alltså ?

Jo, det du inte lär dig nu får du lära dig sen, därav ganska gott när man finner insikt.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

nationell karma/ gruppkarma

Aldebaran
0

Leadbeater skriver om tre sorters karma. "Tre väsentliga olika slag av karma, som hinduerna kallar sanshita, prarabdha och kriyamana. Den första utgörs av hela mängden outtömd karma, god eller dålig, som väntar på att bli utarbetad. Låt oss kalla den masskarma. Den andra sorten är den särskilda del av denna masskarma som avskilts för att utarbetas under en viss inkarnation, vi kan kalla den människans "öde" i detta liv. Slutligen den tredje är den nya karma som vi ständigt skapar oss genom våra nuvarnade handlingar…

Det är karma av det andra slaget som jag kallar gruppkarma eller den avskilda gruppkarman. Det är åxå denna karma som en riktig astrolog eller palmist försöker avläsa, men då inflytandet av de bägge andra slagen av karma ofta/alltid korsar hans/hennes beräkningar så är ju detta som alla förstår väldigt svårt att uttyda.. Egentligen…..

Mmm nu blev det kanske lite långt men hoppas att det förklarar en del…

Mads
0

# 16 Inte alls för långt, tack för förtydligande Skrattande. Intressant.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Det Inre Livet 1 o 2 av CW Leadbeater kan jag varmt rekomendera. Det är faktiskt mycket lättläst, varför nybörjare inom Teosofi ofta hänvisas till just dessa bägge böcker.. Finns att köpa och beställa på Teosofiska Samfundets bokhandel i Sthlm. Länk med adress och telefonnr. finns under Länkar här på sajten…

evrekaw
0

#18 Jo, men ibland tycker jag att samtliga författare inom detta område tappar bort en viktig del ang. bearbetning av karma med vissa människor…

Man är två om att få en relation att fungera… Vad gör man när man är ensam om att försöka?

[budewabo]
0

#5, #9, #19

Jag tror också vi möter de själar som vi har ouppklarade angelägenheter med.

Varje gång jag får hjälp med kanaliseringar så dyker det upp spännande liv som jag och min mor levt. Ibland som man och hustru, ibland som män som mördat varandra, ibland som något annat. Vi har många liv bakom oss där vi gjort varandra illa på olika vis

Som läget är nu mellan mig och min mamma håller jag på och jobbar med mig själv och min del av 'våra' issues och kan överhuvudtaget inte prata med henne om dessa ting. Hon är i total förnekelse.

Och jag tror inte att det är genom att konfrontera henne jag bearbetar detta på bästa sätt. Det skulle bara bli att mata smärtkroppen.

Det handlar istället om att gå igenom mina egna inre processer. Att läka ut min egen sorg, att hitta ett sätt att förlåta både mig själv och andra, att bearbeta och avsluta så mycket karmiskt skräp det någonsin går på egen hand.

Jag har hört begrepp som 'själsfamilj' och för att rita en mental bild kan man tänka sig att en själsfamilj är alla prismorna som hänger i en kristallkrona. Vi är alla del av en helhet. En kristallkrona. 

Om man vill ta det ett steg till, och tänker att 'allt är ett', (för mig svindlade bara tanken från första början..) Hur kan allt vara ett? Hur kan vi hänga ihop, alla vi, många massor människor universum osv?

Liknelsen att i det vita ljuset finns alla färger tycker jag är så bra. Om det vita ljuset bryts ner via prismor, tex prismorna i en kristall, så ser du alla färgerna som bildar det vita ljuset. Vi är alla en 'färg' i det vita ljuset. :-)

Så på olika nivåer har vi nog någon form av 'relation' så som jag tror.

evrekaw
0

Jag har idag en ickerelation med min syster. Förstår att hon är bitter på livet och tar ut det på andra. Jag vill dock inte vara med längre…

Det handlar inte om hat, ondska eller dyl. Jag har bara tröttnat och gjort ett val… Önskar henne inget illa… Vill bara inte mer… Har tappat hoppet om att hon en dag ska se sin del… Att allt inte alltid är alla andras fel…

[budewabo]
0

Det handlar om ansvar. Jag har gjort ungefär som du verkar det som. Jag ger min mor det som jag klarar ge från mitt hjärta. Jag har distanserat mig rätt rejält. Jag tar ansvar för mig, mina känslor osv.

Vi människor är olika intresserade av att jobba med oss själva, se vår roll i det stora hela osv. En del av oss vaknar under resan, andra kanske aldrig. Vi kanske dessutom har olika förutsättningar att komma till insikt om vårt ansvar och våga möta oss själva?

evrekaw
0

#22 Fast jag tänker så här…

Om jag bearbetat och är klar med henne kanske jag inte slipper henne nästa liv ändå…

För hon är förmodligen inte klar med mig…Flört

[budewabo]
0

Sedan exakt när anser du att man kunde börja förvänta sådana garantier, död eller levande så att säga????!!!!

FlörtGladFlört

evrekaw
0

#24 Jag är ledsen… Jag förstår inte hur du menar nu….

"garantier, död eller levande" Det tankespåret hade jag inte… Nu missförstod du nog hur jag menade… Obestämd

[budewabo]
0

Du skriver….

Om jag bearbetat och är klar med henne kanske jag inte slipper henne nästa liv ändå…

För hon är förmodligen inte klar med mig…

Precis så. Du kanske inte slipper henne ändå….det finns en möjlighet att hon och du möts igen i någon skepnad - på jorden eller någon annanstans…i en eller annan energiform. Den energiform vi har på jorden kallas oftast för liv. När vi lämnar den energiformen och övergår till en annan kallas det oftast att vi dör….Vad finns att missförstå? Obestämd

Aldebaran
0

Evre, Budewabo har faktiskt lite rätt här..Bara för att du känner som du gör. "Bearbeta klart för att slippa" då är det inte klart från din sida heller. Ren i ord, gärning och i tanke heter det, och ÄR det..

Utan tanke på egen belöning är något annat man skall tänka på. Man kan faktiskt se det så att du gör som du gör, vad det än e, för att på så sätt slippa se han, henne något mera… En form/tanke på egen belöning alltså.. Detta är som sagt knivsvårt och vi är alla barn i våran herres hage, där vi kommer att spribga omkring och lägga fällben på varandra i ännu många fler liv, det tror jag (ganska så övertygat) gäller för alla oss här på sajterna och många många många fler…

Mirjami-78
0

Men de som man har som nära anhöriga, har de varit ens nära anhöriga i en tidigare liv eller har de lika väl kunnat vara en person som har bara varit i ens liv kort stund i tidigare liv? Ja liiite kompliserad detta men jag hoppas ni förstår vad jag menar……

Aldebaran
0

Det kan vara familj, nära vän eller någon helt annan. Vår liv vävs ju även in med nya personer allteftersom, helt naturligt..Men till stora delar i din närmast krets så ha du/ni levt förut tillsammans kanske inte alltid just förra livet men livet dessförinnan…

Mirjami-78
0

Ok …intressant…..Glad

szirius
0

Inom antroposofin sägs att man binder karmatrådar med de man har sex med…..? Exakt vad som menas med det vet jag inte…men att man iaf bergssäkert då kommer att mötas igen.

( kanske ett trick man skrämmer sina barn med för att de inte ska ha en massa one-night -stand, hahahaTungan ute)

Men karma kan ju gälla detta liv eller nästa men även förra eller alltihop…och man kan väl även "klippa"  karmatrådar genom ännu ett möte…man blir till slut färdig med varandra… ett sexuellt möte kan ju fungera som en avslutning också…eller?

Tycker det där är krångligt att förstå sig på…Obestämd

Vad säger du om det Alde, finns detta inom teosofin också?

Sedan får denna tråd mig att tänka på alla barn som säger " när jag var stor och du var liten…"Flört Kanske minns de något som vi själva glömt…

Går att filosofera mkt kring detta….alla fruar som behandlar sina män som barn tex…kanske de är fast i nån "gammal roll", heheFlört…vem vet?

Aldebaran
0

#31 Oh herregud!!!!!TystSkäms

Mirjami-78
0

Ja jag hoppas verkligen inte att det är så det där med sex…..Tyst Tänker bara på alla som har verkligen levt då de var unga…..och en del även när de har varit liiite äldre…..

szirius
0

#32 jag förstår inte riktigt din reaktion..var det nån särskild du tänkte på eller?Flört

Eller var det bara att det där lät som en helt galen idé som bara en tokig antisgubbe kan påstå…Tungan ute

[budewabo]
0

Felpostat

Mirjami-78
0

Iförsig…kan det ju vara så. Alla som man möter har man ju "karmatrådar" med….så är det nog även dem man har delat säng med…..

Eija
0

Jag har i en återblick i ett tidigare liv fått att jag faktiskt i ett hade min dotter som dotter då med…men den ena sonen var min bror och den andra sonen var en sorts skattemas i orten, som alla kände o ogilla….Glad…så märkligt…..för si den sonen börja redan som sex åring göra affärer….hi,hi…minns en gång när han gick till grannpojken och "bytte" ut sina två tio öringar mot en krona…

Men då fick allt mamma rycka in….för lite hyfs får det allt vara, man ville ju hålla grannsämjan….Cool

Så vissa saker har man med sig från andra liv…och han är markant med sina affärer…inte olagligt utan helt enkelt så att han kanske köper något för en slant men säljer den för en större slant….om ni förstår….

kram/Eija

Mirjami-78
0

#37 Vad häftigt att kunna komma ihåg sådant.

Jag vet att jag en gång i livet har mött en människa som jag hade väldigt stark karma med. Både jag och han tyckte det var väldigt konstigt….Men det var som jag och han hörde ihop. Sedan efter ett tag så försvan denna karman och båda två gick vidare på sitt sätt. Jag mötte denna man i början av min semester, och så klart skulle han stå och prata med en vilket jag igentligen inte hade haft någon lust till.

Min son brukar ibland säga till mig…att mamma detta hela har hänt tidigare när det är något som har hänt eller dem här människorna har jag mött tidigare någonstans.

Aldebaran
0

Jag hann inte få barn i mitt tidigare liv då jag dog som 20 åring ca….

Mirjami-78
0

Vet inget om mina tidigare liv….Men kan undra i mellan vad jag har hålt på med då…hoppas att jag har sköt mig någorlunda allafal.

cillaj
0

Alde, det har du väl tagit igen i det här livet då,

med 3 ungar menar jag……

Håller du på o samlar ihop själar att möta nästa liv kanske…

Mirjami-78
0

Kom bara att tänka på en sak….vad händer med den barnen som inte föds hit ut av en eller annan anledning….Alltså med de själarna, eller är det så att de inte än vid de lagret haft någon själ?

szirius
0

Själv har jag tydligen blivit bränd på bål….folk kände sig väl hotade av min visdom Tungan uteCoolFlört

Enligt kranosakrial terapi tyder mina nackproblem på hängning i ett tidigare liv.Herregud, vad har jag haft för mig egentligen!? Oskyldig

Mirjami-78
0

#43 Oj det låter inget vidare……bli bränt…

Jag hoppas att jag inte varit med om liknande….Men är en rätt så rastlös själ.

Hur får man reda på vad man har varit med om i sina tidigare liv??

cillaj
0

Man går till en Reinkarnationsterapeut.

Finns säkert många om du googlar på det..

[budewabo]
0

Jag har gått till en medial healer och hon kanaliserar information och då dyker det upp spännande liv ibland. Vissa beteendemösnter vi har i detta livet kan komma från tidigare inkarnationer. Så inte nog med att barndomen innehöll trasiga leksaker, andra gamla liv kan ha gett dig vissa mönster som du sitter fast i och nu har chansen att bryta. Allt i syfte att höja medvetandet.

Ju mer karmiskt skit vi lyckas avsluta, desto lättare höjer vi vårt medvetande och frekvens. Så det finns bara fördelar med att bryta igenom detta så som jag ser det. Vägarna dit kan gå genom regressionsterapi, hypnos, medium osv.

szirius
0

#46 sen tror jag att man ska vara ytterst försiktig med vilken man väljer att få hjälp av…vågar jag säga på detta forum att det tyvärr finns mkt otyg där ute också, som inte har koll på vad de gör..och kan göra saker värre!Tyst

Menar självklart ingen av er härinneFlörtSkrattande

szirius
0

fast å andra sidan…även om det skulle ske tokigheter hos en mindre proffessionellt medium så har det väl också med ens karma att göra hahahahaFlört

Hur man än vänder sig, så pekar baken alltid bak, eller hur var det?Tungan ute ( utom på mig då som är så vig…Cool)

[budewabo]
0

#47, #48

Tex lär det finnas en hypnotisör på TV nu som heter Fredrik Praesto eller liknande. Jag skulle tex kontakta en sådan som andra verifierat som bra. Jag fick om min hjälpare av en väninna som i sin tur…ja du fattar. Jag tror inte riktigt på att finna rätt person på eniro i de här sammanhangen.

Mirjami-78
0

Jag skulle nog inte gå till någon som jag inte skulle känna till något om…Sen är det vigtigt att man kan lite på personen med…Ja ja får väll se när man har tid att leta upp någon som kan sådant här….

[budewabo]
0

När tiden är inne och du är mogen att ta steget så dyker det nog upp någon lämplig. Läraren finns där när eleven är redo.

Eija
0

Jag har fått reda på två av mina liv av en tjej som jag känner väldigt väl och hon kan detta med automatisk skrift, så det var via det som detta kom fram….hon fick fram att jag även hade levt som indian i nordamerika….hon fick fram ett namn på ett ställe där jag skulle leta efter mina gamla rötter….(minns inte orten nu, men har det uppskrivet)….vi leta på kartan, och tro ett eller ej…den fanns med…en liten ort var det….

Det andra som jag skrev om där jag även levde bredvid mina söner o min dotter…var inte så kyskt liv jag hade….var nämligen en sällskapsdam till den rika manliga ariskokratin i Frankrike….och min son som var min bror då…var en droskförare,  han hade 5 barn att försörja och han o hans fru var starkt religiösa och gilla inte alls det jag höll på med…..

Men ändå så fixa han träffar mellan mig o någon rik snubbe….på det viset fick han in en extra slant till familjen, fast hans fru visste inte detta….då hade  hon gått i taket…

(Idag har inte han några barn alls, och kommer inte antagligen att få några heller, för hans fästmö lider av en muskelsjukdom, som omöjliggör detta)…

Den andra sonen som var en indrivare, fick inga barn där, för hans fru dog i barnsäng……och han sörjde henne så djupt så  han gifte aldrig om sig utan levde för sina pengar som han satt o räkna gnidigt till sin död…..

I detta liv så har inte han o hans fru några barn heller….han har alltid visa ointresse för barn….. kan ju beror på att denna känsla sitter så djupt i själen från detta förra liv….Istället så har dom två rest mycket till olika länder….dom har ju haft bara varandra att tänka på…dom har hållit ihop sen han var 17 och hon 14 år……

------------------------------------------------------------------------

Sen har jag själv haft ett regressionsband, och mediterat med…och har då sett bilder av två andra liv som jag har levt…

I det ena var jag en man i Norge, och levde som fiskare, och tillsammans med 3 andra ägde vi en fiskebåt…detta skall ha varit någon gång i början av 19-talet som jag fatta det som….jag var gift o hade två barn….men jag och mina Medarbetare drunkna i en fruktansvärd storm….

Det andra livet var någonstans i ett Asiatiskt land, kan inte avgöra vilket århundrade…men jag tillhörde en mäktig släkt och blev bortgift till en kejsaraktig person…iallafall hade han makten över folket…..

Då räknades inte heller in någon kärlek, men i detta fall så blev vi blixtförälskade från första stund vi sågs, och det var på själva bröllopet….jag såg oxå bilder som att då, togs makten via våld, och därför så hängde ju våra liv ständigt i fara…och en dag så tog sig då en skara in på palatset och tillfångatog oss,…..

Dessa visste om våran kärlek till varandra, och därför torterades min make med att tvinga honom se på när jag våldtogs om o om igen…så döden kom som en befrielse för oss båda..avrättningen var barbarisk dom skar halsarna av oss och sedan höggs huvudet av och visades upp för folket….så att dom visste att det var nya härskare på tronen….

Jag har ännu inte velat åka till något av dessa asiatiska länder, och förstod äntligen varför….min syster var ju gift med en thailändsk kille…och hon var ju mycket dit, och ville att jag oxå skulle hänga med när jag ändå skulle utomlands…..men nej, jag slingra mig ur detta och åkte någon annanstans istället….

Så nog får man med sig vissa känslor om saker som man inte förstår vad det beror på….

Ni får ursäkta…men jag kunde inte låta bli o berätta detta….

kram/Eija

Mirjami-78
0

En jätte spännande historia Eija…..

Jag själv känner mig inte oftast hemma bland svenskar….konstigt nog. Är född och uppvuxen här. Har haft väldigt mycket kontakt med människor från forna jugoslavien, varför vet jag inte men det har liksom bara blivit så att jag har hamnat bland dem. Kan ju vara så att det fins ett samanband till dem från mina tidigare liv….

evrekaw
0

Jag känner bara till ett tidigare liv. Jag blev hängd tillsammans med min nuvarande moster. Jag vet att jag var engelska och att detta förmodligen hade med häxprocessen att göra.

Idag pratar jag flytande engelska utan någon som helst brytning. Har blivit frågad vart i Storbritanninen jag kommer ifrån av engelsmän vid flertal tillfällen, de vägrar tro att jag är svenska…

OleaViola
0

Intressant Evre…

har inte många detaljer om något tidigare liv. Vet att jag känner mig så Dragen till Irland, en gång sa ett medium till mig att hon fick upp en bild av att jag vandrade på kullerstenar utanför någon mur och stor ek dörr hon fick känslan av 1800 - talet men mer vet jag inte………..

Någon gång ska jag försöka mig på att spåra lite till…………