Spikmattebluffen?
Den gör ont. Den kostar flera hundra kronor. Den sägs bota det mesta från ryggont och huvudvärk till sömnproblem och stress.
Men plastpiggarna i sommarens säljraket, spikmattan, saknar vetenskapligt visad effekt.
- Det är ju bara trams, säger Martin Ingvar, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet (KI).
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
VA
nue lär spikmatteanvändarna gå i taket…..

allt går att sälja till förvirrade fruntimmer…
Om man kunde påstå att kattskit är bra antirynkmedel så hade man säkert kunnat säja detta till er åxå.. Och fått bra betalt 

Ja se särringar….
Hmmm, jag har jue katt vetja…
bra ideé där du????

pröva på wargisen, hon är ju öppen för nya marknadsförslag 

- Marknadsförarna rider på allmänkunskap om smärtsystemet och så gör de några felslut, som att man får en bättre hälsa. Det är väl fantastiskt om människor får en självupplevd hälsa. Man ska ha stor respekt för dem som använder de här prylarna, men jag saknar respekt för marknadsföringsmetoderna, säger Martin Ingvar.
Aj, aj
Spikmattor i plast har utnämnts till sommarens storsäljare av Svensk Handel. De har anammats av många svenskar, som betalar från femhundralappen och uppåt för en matta. Piggarna lindrar stress, sömnbesvär, värk och smärta säger reklamen som ofta hänvisar till "mångtusenåriga traditioner" och "beprövad erfarenhet". Effekten skulle bero på att smärtan - för det gör rejält ont att lägga sig på mattan - får kroppen att frisätta ämnen som smärtstillande endorfiner och lugnande oxytocin.
- Det är ju en sak. Att påstå att det skulle hela är en helt annan, säger Martin Ingvar.
Astma och impotens
Många journalister har eldat på trenden, och under våren har flera hyllande artiklar publicerats. Spikmattan sägs där kunna bota migrän, premenstruella störningar, impotens, övervikt och till och med astma.
Några belägg för att påståendena håller finns inte, enligt den genomgång som TT har gjort av medicin- och vetenskapstidskrifternas databaser. Det går alltså inte att säga om mattorna ger någon effekt utöver den så kallade placeboeffekten, som bottnar i människors tro på behandlingen.
Studie planerad
Allt som finns är en studie publicerad i The Lancet 1980, men studien är gjord på tre fakirer som använde riktiga spikmattor med piggar i metall. Forskaren gav dem naloxon, ett ämne som blockerar effekten av endorfin, för att se om inte fakirerna skulle uppleva smärta då, vilket de till hans förvåning inte gjorde.
Martin Ingvar och hans kollegor vid KI:s Centrum för integrativ medicin vill göra en vetenskaplig studie av spikmattor, men den väntar fortfarande på grönt ljus från den forskningsetiska kommittén.

här fick ni något att begrunda va?? 
Näe, inte alls, ska inte tro allt va forskningen säger, vetjá, nya rön hela tiden jue….

hahaha jaaaavissssttt!!!
Vad jag hört om spikmatta så ska den hjälpa mot rygg ont…..men om den hjälper mot något annat vet jag inte…har inte testat själv.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

mycket hörsägen…

jag har kommit på att det bara är karlar som gnäller över Spikmattan…
men jag har fortfarande inte sett nån karl som har Vågat prova !!!
Är det för att dom vill ha bort denna farliga sak som snart kommer in i vartenda hem???
Kan ju verka som om dom e lite veka va??
*skrattar gött*
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
# 15 Kan bara hålla med dig om det…..
MÄNNEN ÄR LIVRÄDDA ATT SPIKMATTAN KOMMER KUNNA ERSÄTTA DEM!!

hahahaha.. ja ersätt du oss med spikmattan Pia…
Jo du, kan man tro eller???
Dom kanske inte vill ha pigga nytra kärringar, för då kanske den kärringen får för mycke spring i benne jue?????
hehehehehe
Japp….Ska skaffa mig en spikmatta imorgon bitti det första jag gör….sedan så behöver jag alldrig mera ens vända blicken mot en man……
Men pia, det va jue de som va meningen,
du springer jue ännu bättre efter dom då!!!!
Nepp…jag springer inte efter männen…..det där har jag lagt ner för länge sen……Vill ha ett lungt och harmoniskt liv med min spikmatta, som säkert är värt den femhundralappen som den kostar…..
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet! Spikmattan har helt klart minskat mina värkproblem som jag har iom min fibromyalgi.
Gubben som jobbadet i flyttbranchen förut har haft bra hjälp mot sin onda rygg samt att hans sömnproblem har blivit avsevärt mycket mindre. Han använder mattan ett par gånger i veckan och tycker att det hjälper bra.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Så fort du sticker dig så börjar endorfiner att frigöras. Endorfiner är kroppens egna smärtstillande medel. Vilket gör att du upplever att smärtan minskar. När smärtan minskar i ett område så kan muskler slappna av, vilket ju är bra för ansträngda muskler.
Har inte själv provat spikmattan men gör nog gott precis som tex akupunktur. Men den hjälper ju inte mot allt förståss.
Fast efter att ha läst infon nedan så kan man tro att man får den ultimata kicken av att springa efter en karl i 45 minuter, ha sex med honom och sedan slappna av på en spikmatta.
Info om endorfiner på nätet.
Endorfin är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid stress, motion, men även av sex, förälskelse och vid akupunktur.
Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.[1]
Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att ämnena, precis som morfin, heroin och andra opiater, binder till så kallade mu-receptorer. Kemiskt är dock endorfin och morfin helt obesläktade.
Med andra ord kan man ju springa intensivt i 45 minuter och få smärtlindring eller utöva sex lite oftare eller lägga sig på spikmattan. Valfritt.
Jag gillar inte att springa och äger ingen spikmatta så…
Jag är glad. Är du?

Män livrädda för smärta så det é klart att det ska letas ursäkter för att inte lägga sig på en spikmatta..har sällan hört ett sånt vrål som när min man lade sig på min spikmatta..han försökte 2 ggr till men klarade inte av mer än 1 min..
.
Bara känslan när man har legat ca 15 min är ju suverän..mer bevis än så behöver inte jag..som sagt det är valfritt
.
~ Medarbetare på Tarot ~
Har lust att testa spikmattan, men tänk om plastpiggarna går av
.
Ursh,har mardrömmar om det,sitter fast i ryggen.
Låter nog bli att testa
…
Hahaha, en plastigelgott skulle du bli då Loet….
Jag har inte testat men hade säkert köpt en om jag haft råd.
Jag undrar vad det är för forskare, om de är på något sätt kopplade till läkemedelsföretagen.

Ett tips är att hålla koll på Tradera..där kan man få den billigare, runt 300-400 ca!
~ Medarbetare på Tarot ~
Det finns väll olika slag spikmattor….Läste om en igår, den verkade bra, för nybörjare.
Man ska ha i åtanke att plast är inte åldersbeständig.
Som cillaj kallade mig plastigelkott
!!!!!!!
Ja då kanske vi blir plastigelkottar hela högen då…
Allafal vi som är modiga nog att våga testa…..
Jag har redan en plastigelkott. En boll (storlek tenninsboll) med taggar som jag köpt i en sjukvårdsaffär. Denna kan man använda som massageboll och den fungerar alldeles utmärkt. Man får dock vara försiktigt om man fått inflammation för då gör den väldigt ont. Denna har jag haft i säkert 10 år.

jaja denna ternd är nog död om ett år eller så…
Detta med spikmatta har ju funnit redan i flera år……Hälsokost butiker säljer den bla. Kan mycket väll tänka mig att den kan hjälpa mot vissa saker. Sedan så köpte jag en sådan där bol…det verkar vara bra. Min store son sa att de använder sådana i skolan och ger masage till varandra.
Den där bollen är jättebra eftersom man kan ge sig själv massage på ryggen. Man bara ställer sig mot en vägg med bollen bakom. Det ser säkert inte klokt ut men det hjälper 

Kanske det är bra, men framförallt smarta män bakom varje sådan här affär..Ni kan köppa en gummileksak eller plastleksak med lite taggar på för 500-600 spänn utan problem.. Fan vet om man inte borde sadla om och bryta mot ett par bud.. 
Jag blev inte ett dugg förvånad över att höra detta. Min mamma ringde mig igår och berättade att det stod på text-tv om att spikmatta inte fungerar (eller nåt sånt).
Mamma, som skickat efter en spikmatta efter att ha bevittnat goda resultat från fyra stycken i sin familj som använder den (bl a yours truly), utropade:
"Ska jag inte hämta ut spikmattan från posten nu, om den inte fungerar?"
Jag svarade lugnt:
"Äh, du ska inte tro på allt du läser. Det kommer alltid såna här reaktioner och man ska komma ihåg att det ofta ligger något bakom dessa uttalanden.
Dessutom är de en produkt av någon enskild persons syn på verkligheten och alltså ingen absolut sanning.
Det viktiga är inte vad någon annan säger, utan vad du själv upplever. Testa själv, gå på din egen upplevelse och skit i vad andra säger."

Jag tycker att den fungerar, jag varvar ner bättre och somnar därför lättare om jag ligger på min spikmatta ca: 20-30 min per kväll.
Vad "vetenskapen" har att säga om detta spelar väl ingen roll… Jag säger som tidigare sagts angående denna sorts testresultat av vetenskapen…
"5 biljoner flugor kan inte ha fel - skit är gott!" 
Personligen tror jag att Alde gör detta inlägg bara för att han inte vågar lägga sig på en - han måste hitta argument för att slippa…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#40 Se! Lilla skolfröken gör oss den äran att komma in idag 
Välkommen tillbaka Evre 
Inlägget är inte mitt utan hämtat från Aftonbladet…

#41 Dig eller Aftonbladet… Lika opålitlig källa vilket som…
Tja… Jag är hellre ute och påtar i jorden eller går med hunden så länge vädret är fint… Datorn finns kvar - men de få fina dagar man får på semestern… De väntar inte…

jodå, jag har faktsikt provat.. sticker lite men så farligt är det inte..Har en ganska så hög smärttröskel….

Hög smärttröskel… Tsss…

hehehe ja du.. Tsssa du lilla ormen…
Kan inget annat än skratta….en man som säger sig ha hög smärttröskel….
Jag kan mycket väl tänka mig köpa en sådan matta…Kvinna som jag är

#47 Jamen precis… Ett och annat om karlar har man väl lärt sig vid det här laget…
#48 Ja vi kvinnor vet ju hur lätt männen……ja nu ska vi inte såra den aldeles för mycket
Inte undra på att gud skapade kvinnan…..

#48 Har du? Tänk att små voffsingar gläfser mest..Men söta är dom allt ändå.. Puss på nosen

#49.. Va??? Va säger du?? Skapade gud kvinnan??
#51 Men Alde lille…trodde du kunde detta hela…Kvinnan skapades för att mannen skulle överleva….m.m
han härmar bara dig jue wargis!!!
inget han kom på själver inte. Hä
Nepp för männen kan inga sådana ord…..
#56 Ha ha ha…kan bara hålla med dig
Ha, han har redan kommit av sig tjejer…
Ha ha ha han vågar nog inte in sig här nu..
Här fins ju spikmattorna….
Nej…här ska vi inte dela ut några pussar…..Inte till Alde inte….Han överlever
Han är snart i farten igen…..Sååå han kan få vara lite kinkig bara nyttigt för han själförtroende
va, va ,va? hehe.. spikmattan är den bästa sak jag har.. ;)
Iaf. tror jag det är individuellt, men de allra flesta jag känner som har spikmatta får en eller flera goda effekter av att ligga på den.
Är du skrajsig Alde..? Nu måste du väl ändå prova så vi får höra ditt utlåtande oxå, hehe.. :D
Tror han har tröttnat på oss ja,
lite fjäsk kanske funkar ändå,
killekill. ( säger inte var)
Det ska bli intressant å se & höra hans uppfattning den dagen han väl lägger sej, får vi hoppas, på en spikis! ;)
Japp männens värld…är i tidningen….
De är ju inte som vi kvinnor…..Kan tåla lite smärta och sedan må bra
Han hade jue prövat den redan sa han…..
Men inte fick man ut nå´t vettigt av de inte, om de funka eller inte…
(Tror inte att han har vågat prova den….högst har han vågat vara i samma rum med den….en farlig sak…..
)

en mening och det blev kuckel i hönsgården under en timme 
…..Jaha…nu är han i farten igen….
Tassar in o lägger ett ord.
Tro kan för sätta berg…
Lena.P är jag i verkliga livet.

så sant chik…

Inbillningens makt är stor! kan man åxå säga
Min store son har boltäcke och den är kanon bra. Under den somnar han nästan säkert inom 15 minuter istället för att ligga och tjata halva natten…..

Inbillnig att spikmattan har sina fördelar… Nej!
Däremot att man kanske tillskrivit den ett eller annat som kanske inte borde utlovats…
Klart Alde är skeptisk - han köpte ju inte precis en Shaktimatta, han körde ju 4 tums spik genom en träskiva… Dessutom envisades han med att endast ha en spik i…
Ha, ha, ha,,, Puss på dig Alde… Du är allt bra rolig du…
Ha ha ha…nu lär ju Alde lille bli tyst till slut
Ja ja vi får väll njyyyyyta ut av tystnaden såååå länge det varar då….

..man kan ju fundera på vart spiken träffade någonstans med tanke på oviljan..he, he…
~ Medarbetare på Tarot ~
Ha ha ha……

#81 Tänk om han la sig på mage dessutom… 
Ja…har han legat på magen….så är det ju inte undra på att han har den inställningen som han har till spikmattan…..Kan bara skratta…..Alde verkar ju inte ens veta hur man ska använda spikmattan….Ha ha ha 

Nejdå.. en annan jobbar utan dator på dagarna så därför kan jag inte svara på allt ödletjafs här på Jurassica…
Ha ha ha har de tagit din data……

Nej jag jobbar extra med ett annat jobb…

#87 Ödlor? Jurassica? Qué?
Jaaaa… han talar om Draken!!! En sorts ödlevariant…
….Ett jobb utan data då……Ja ja bra med lite omväxling

#89. nej det är ju ni som är ödlorna..det kom vi ju överens om igår fru Alzheimer
Snart är det väl nått ljushuvud som kommer på att använda knappnålar istället.
Akupunktur fins ju redan det är väl nästan som knappnålar
Jo, men jag menar knappnålar istället för plastpiggarna på mattan.
Undra om de kommer kunna verkligen skapa en sådan sak….Nålar är nog för smala att ligga på…men vem vet….

#91 He, he… Fått för mycket ECT de senaste åren är jag rädd… Minnesluckor är främsta biverkningen…
Minns inte ens vad jag skrev i förra inlägget… 

*poff* fel tråd!
Bluff ,inbillning,plasseo . Så fort det börjar pratas om att människor blir hjälpta av någon alternativ behandling,och som nu med spikmattan. Då ska folk börja gnälla och dra igång med frasen "inte vetenskapligt bevisat"
Vilket är viktigast,att människor känner att dom mår bättre,eller att det är vetenskapligt bevisat att dom mår bättre.
Alltid ska dom som känner effekt av något som inte är vetenskapligt bevisat förlöjligas,nästan bli idiotförklarade.
Jag skulle inte vilja vara utan spikmattan,det känns jätteskönt att ligga på den när jag har ont. Den funkar oxå bra när jag har svårt att somna.
Gubben har oxå provat den och tyckte att den var bra.
~ mayolica ~

#98 Instämmer! Har dessutom svårt att ta till mig Aftonbladets utsagor ang. något alls… Mycket av det som de skriver är bara blaj för att få sälja fler tidningar… Det kan knappast kallas för en vetenskaplig tidskrift…
Jag tycker nog som så att man ska gå helt efter sig själv. Tycker man att något hjälper en så ska man använda det. Vi är alla unika och på det sättet olika.

Amen….
Hade du inget annat att komma med…Alde?

Som för det mesta så shausar personer lätt upp effekten av olika varor i sina reklamer - jag har sett allt från att man blir fri från sin allergi till viktnedgång osv osv.Detta händer ständigt i den alternativa världen…att man är lite snabb med att föra fram nyttan, innan man kan förklara orsaken…tyvärr…för då blir de skeptiska ännu mer skeptiska…
Flumstämpeln får då finnas kvar - i stället för att man faktiskt gör ordentliga undersökningar! (för jag är övertygad om att man kommer kunna bevisa att spikmattan hjälper.)
Jag hör till de "alternativare" som likväl TYCKER OM vetenskapliga undersökningar
, dvs att man kan förklara varför människor blir hjälpta - det är jätteintressant - även om jag själv personligen inte är det minsta skeptisk mot spikmattans effekt .
Vad det FINNS bevis för är ju att kroppens blodcirkulation sätts igång av piggarna, vilket spända muskler mår bra av.
- och jag ÄLSKAR min spikmatta!
jag mår väldans bra av min spikmatta, får mindre värk i kroppen så den är suverän. Min sambo hånade mig för mattan men plötsligt så blev nyfikenheten för stor så han testade och tyckte den gjorde gott för kroppen de` ni.

Jag varvar ner med att ligga på den före sänggående, det hjälper faktiskt!
Ja jag får skaffa mig en helt enkelt….Kankse blir det en stor hjälp för mig då jag sällan hinner varva ner.

Jo, man hinner… Det är bara till att ta sig tid…
Ja, ska försöka börja tänka på mig själv mera, men inte alltid det lättaste. Springer med huvudet före och fötterna efter……De gångerna jag lyckas somna är jag helt slut…

Huvudet före fötterna… underbar beskrivning om hur det faktiskt är! Känner igen mig…
Ha, ha, det här var en jätterolig diskussion om spikmattan. Blir nyfiken, vår massös på jobbet har en sån, jag måste bara prova när jag kommer tillbaka till jobbet.

#109Ja ja så är det nog i kvinnornas värld. Inte undra på att vi behöver spikmattor

I fablernas värld……
Jaha då var Alde i farten igen……
#114 Antagligen är han sådan med när han sover……
#116 Helt säker på det……
undrar vad han har för karma?? 
#118 En mycket bra fråga….
Ha ha ha Tror inte ens han själv har tänkt på det…..
Att vi skulle kunna komma på han…..

hahahahaha ja undra på ni… det får man lova att göra i fablernas värld 
Fablernas värld…..nu är du allt snurrig
#122 Ja det är kanske inte så dumt att vistas i fablernas värld,du får ha det så bra där. Kanske man kan få komma dit och hälsa på en tur, men bara om jag får ta spikmattan med. Eller blir man inte insläppt i fablernas värld med med spikmatta,eftersom ni verkar vara rädda för sådana?

~ mayolica ~
Fick mig ett gott skratt av dina kommentarer Aldebaran, även ni andra också. hahaha.
Jag köper en del av det du säger att vi går på allt och om det bara hjälper är det ju helt underbart.
Jag hörde om detta på radion och det han säger var att det är placebo effekten. Det vi tror på blir vår verklighet och det stämmer i många fall, även med socker piller som de testat på de som trodde de fick antidepressiva. Intressant hur hjärnan fungerar…
Så länge det gör gott så är det väl bra och vilken enorm GRATIS reklam mattan fick.
Spikmatta eller placebo (tro), thats the question. 
Kanske kan man flyga på den också. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

#125 Man kan ju heala sig själv om man har kläm på varifrån problemen kommer och varför…Åtminstone till en viss del… För en del styrs ju utav din karma…

Det talas jämt om placebo-effekten så fort det har med det alternativa att göra…men det har ju visat sig att det är hemskt mkt placebo inom vanlig sjukvård också…man läker snabbare om man har en läkare som är positiv osv.
Kanske är placebo-effekten det första steget för att bevisa vetenskapligt hur stor betydelse vår tankekraft och inställning har!!?

för mig är spikmattan inget hokuspokus - det säger sig självt att stela muskler mjukas upp av blodcirkulationen som kommer igång i kroppen. Jag skulle kanske hellre ha en personlig massör- det är skönare också…men en massör går inte att packa ner i väskan, hehe

Så är det och alla små stick orsakar ju en viss smärta så att kroppens egena endofiner flödar i större utsträckning.
Det där med tankekraft är helt på rätt spår. Det gäller att bryta det dåliga eller den onda karman om man så vill. Rena tankar är det bästa botemedlet. Sedan är det lite så att det är inte beroende på karman i sig utan hur människan reagerar på sin karma i detta liv som är det avgörande…
Kanske är placebo-effekten det första steget för att bevisa vetenskapligt hur stor betydelse vår tankekraft och inställning har!!?
Japp, det tror jag med för tankens kraft är enorm.
#129 Det är precis vad vi gör åt det här och nu, så om vi skall skylla på karma=handling/agera så är det enbart för mig att ej ta ansvar för sitt eget liv.
Det vi ger ut får vi tillbaks och det sker med en gång.
Även här en TRO.

precis…HUR man reagerar är avgörande." Det är inte hur man har det, utan hur man tar det…"
…ligger mkt visdom i gamla ordspråk…
Karmaprövningar får vi just för att göra andra val detta liv ser jag det som, och då kanske främst andra val i ens inställning…eller - att ens se något som en prövning ger ju ytterligare karma haha,men att ha rena tankar inför vad vi än möter bryter mönstret…
#131 Hej goding, ser att du är aktiv här. Vad härligt.
Får alltid goa vibbar när jag ser ditt lilla tryne. 

ryyyyyyssssssssss

#130. Karma tvingar dig allt att ta ansvar för ditt eget liv.. Jag har aldrig hört någon skylla på sin karma utan på alla andra däremot…Eller hur menade du???
spikmatteBLUFFEN? När blev det BLUFF? För att Expressen slår upp det så? För att Martin Ingvar säger det?
Tänk efter lite!
Martin Ingvar är emot allt som luktar alternativmedicin. Och tänk lite på: hur vetenskapligt är det att kläcka ur sig att något är trams - utan att ha undersökt det närmare? Nä, just det, han är inte särskilt vetenskaplig själv, så fort det börjar luta åt alternativmedicin. Då är det bättre att dra till med bluff, trams etc.
Allt för att folk inte ska "luras" att de faktiskt känner sig bättre av något som, ve och fasa, inte är rekommenderat av doktorn.
Vart tog valfriheten vägen? Friheten att tänka, pröva själv, finna sin egen väg? Måste allt vara sanktionerat av Makten och Myndigheten? Är de rädda för att folk finner sina egna vägar?
Röka får man, hur mycket man vill. Man får också göra reklam för sprit och rökning, få det att framstå som att man blir cool och eftertraktad.
Idag står det i tidningen att 3000 DÖDSFALL om året orsakas av felaktig vård, Hur många skadas, mår dåligt av felaktig vård? Eller "rätt" vård med biverkningar?
Många frågor…..
Men spikmattor, det är trams det…..åtminstone enligt de som vägrar se att det finns något annat än piller. T.ex 5000-åriga erfarenheter.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Håller med föregående talare (#137)
Jag hade gärna testat spikmattan. Om den fungerar för mig så bryr jag mig inte ett skvatt om vad som står i tidningarna. Jag utgår från min egen upplevelse.

Så sant Magi-cat!
~ Medarbetare på Tarot ~
#137 Instämmer.
~ mayolica ~

#137 ja, det där är skrämmande tycker jag, EU vill slopa alternativmedicin men det är TUSENTALS som DÖR varje år ! av fel medicinering, fel vård osv - när ska de satsa miljarder på att göra DET systemet bättre?
Tyvärr brukar de flesta vetenskapliga undersökningar inom vården sponsras av LÄKEMEDELSBOLAGEN… man kan ju undra varifrån denna man får sina sponsorpengar ifrån…

Jaaaa va fiiint 
Precis så. Tänka själv är nyckeln.
Jag tycker Sanna Ehdin har mycket bra att komma med och ingen blev väl så utskälld som hon när boken 'Den Självläkande Människan' kom. Allt står ju där, hur kosten påverkar osv egentligen inget hokus pokus alls. Ändå blev hon angripen av många.
Om en hund tex har glanslös päls är det första rådet 'byt foder'
När det gäller oss människor pratas det mycket om kost osv men inghen säger det så direkt 'om du mår dåligt, byt kost'.
Felix, Findus, Dafgård och andra sälja mat som är fullproppad med E-ämnen och det är väl klart att man mår skit av det. Skit in, skit ut…

så är det födan har en esoterisk inverkan på våra liv…
Jag har haft vedervärdig värk i min nacke under flera år. Jag har en sk Wiplashskada och blev rekommenderad av min massör att köpa en sådan. ALDRIG tänkte jag!
Sen tyckte min sjukgymnast jag skulle skaffa en, jag var fortfarande motståndare, men en liten tanke hade väl väckts i mig. Sedan fick jag höra att vänner skaffat och jag frågade mycket om dem, läste mycket om dem och plötsligt en dag hade jag en egen! Och jag ÄLSKAR den! Jag vill absolut inte vara utan den.
10 min på nacken på morgonen innan jag går upp och 20-30 min rygg varje dag när jag kommer hem från jobbet! Placebo? Möjligt, men jag tror inte det. Spikmattan är ju inte direkt en nyhet utan har ju använts i 1000-tals år.
Sen behöver inte allt vara vetenskapligt bevisat för att jag ska må bra! Mår JAG bra av den, använder jag den. Sen skiter jag i om det står några vetenskapssnubbar och talar om att det inte funkar!
Tycker det döms för lätt här emellanåt!
Vi dömmer ingen, vi startar diskutioner för att höra vad andra tycker o tänker angående ämnet..
Om du trivs med mattan som de flesta andra gör.. jätte bra! Din uppfattning är lika värdefull som alla andras..
Ha det väl
kram..

*s* tja jag har en Spikmatta själv som jag är helnöjd med !!
har artros och denna lindrar gott!!!
Är väl så att den funkar inte för alla …men det är väl gott och väl att vi inte är likadana allihopa!!
hahaha vad skulle vi annars ha att diskutera ???
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

#148 Min hjälper mig att varva ner på kvällarna före sänggående, är också helnöjd…
Håller med - hur kul vore det om alla höll med om allt och allting?
Ja jag tänker ju så klart skaffa mig en. Har ni haft nytta ut av den tjejer så ska jag väl och så ha det…..

#150 Lova att berätta vad du tycker, hur det funkar för dig. Jag tycker det är intressant att veta!
Vilka är vi? Vems talan för du förutom din egen? Får lite vi och dom-vibbar eller är jag ute och kör nu..?
Nu går jag avsiktligt OT här: läste någon/några tråd(ar) om påhopp och stämningen här på Existens.
Jag tror mig vara en skapligt tålig människa som en del här på iFokus verkar tycka rör runt med en stor slev mellan varven.
Jag har internettat mycket i olika forum sedan sent 90-tal men ingenstans har jag stött på en såpass, i mitt tycke, hård Netiquett som här på Existens.
Jag gör ett försök lite nu och då att 'vara här' men känner inte rikitgt att den 'råa och hjärtliga' stämningen har så mycket hjärta mellan varven - alltså min känsla som då inte känner till personer, historik osv.
Jag har fattat att sajtvärdarna känner varandra väl och drar på emellanåt och visst kan ironi och sarkasm vara kul och de närmast berörda förstår säkert. Det är lätt hänt att meningen och sammanhanget försvinner i bruset, i mängden, av intern dialog som kan bli att se ut som svarta bokstäver mot vit bakgrund som säger hårda saker. Det är lätt att bli hemmablind och tycka att ens egen norm, stil är det som får råda och måste tålas och att den är himla skoj.
Det skrivna ordet, buret av tekniken internet, har som bekant sina begränsningar. Nyanserna försvinner lätt.
Det här med sak och person är liksom inte ens grejen utan det är tonen jag reagerar på här i forumet. Och jag vill poängtera att min smärtkropp är rätt oaktiverad i förhållande till människorna som är aktiva här på Existens. Jag är en nyfiken som kommer in och läser emellanåt och ibland får lust att svara på något.
However, jag kör det råd som normalt dyker upp efter ett sådant här inlägg - jag klickar oftast vidare, läser på andra ställen. Och gör ett nyfiket nytt försök igen lite nu och då.

#152 Trodde vi pratade om spikmattor här…
Påhopp… Vad exakt syftar du till då? Kan du ge ett konkret exempel tack…
Är det utifrån hur den enskilde individen reagerar på något som sägs du avser? Eller???
Att Cillaj säger vi och inte jag… Är det ett påhopp eller? Förklara, för jag förstår inte vad du avser nu, vart du vill komma…
# 152
Jag syftar på de som alltid återkommer till Existens varje dag, vi som befinner oss här och nu i alla trådarna och svarar på inläggen…
Om man nu tycker att sajtens inställning eller ton är för rå och hjärtlig… har man den fria viljan att avstå,
vi ( Existens Sajtvärd, medarbetare) har lagt den här nivån för att det passar oss, kanske vi då är för raka i vår kommunikation för endel människor??
Det passar endel andra inte, men man har ett val…det finns då kanske andra sajter som passar den mjukare formen bättre???
Men innehållet finns inte överallt, så valet är upp till var o en att avgöra om det är värt att avstå..
Och för oss är det vi skriver om viktigt, den substans som finns..
Har du andra frågor, vill jag hänvisa dig att skicka ett PM till sajtvärden och hålla ämnet i tråden.
Tack
Ja, detta är en spikmattetråd. Jag gick medvetet OT, jag har inte uppfattat att det hålls så jäkla hårt på det här i Existens.
Angående påhopp - jag tittar in här och läser ibland och har sett att medlemmar då och då gett uttryck för att de tyckt att tex pappa Sajtvärd ibland haft en onödigt tuff attityd. Och ära vare allt i höjden, alla ni kompisar och sajtvärdar måste ju få bete er hur ni vill för det är ju Ert forum.
Att Cillaj säger VI väldigt ofta fick mig att dra på mungiporna här bakom mitt lilla lortiga tangentbord. Inom psykosyntesen finns det ett begrepp som heter konfluent och det brukar drabba människor i parrelationer. Det kan ibbland vara därför de behöver denna terapihjälp. Deras jag har sakta suddats ut och allting blivit ett enda stort vi. En härlig sammansmältning till en större enhet. Vi tycker, vi vet, vi tänker…
Amen

Jajajaja vad ska man säga??
Jag återgår då till ämnet…hittade ett klipp från Aftonbladet…har ju inget med hur bra dom är då…utan lite annat …
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5532197.ab
För mig blir den jue inte sämre för det…jag gillar den skarpt ändå…men man undrar ju över hur folk e funtade?
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Jag tror att vi alla uplever detta med spikmatta olika. Ska helt klart skaffa mig en när jag får tid till det…..Det som hjälper för en är ju bara en plus i kanten oavset vad tidningar skriver om det hela.

Så sant Pia!!
Jag har jagats i stort sett hela mitt liv "för mitt dj…la Hocus Pocus" Skrattar…
Så int tusan bryr jag mig så mycket om sånt här …Det är ju ett ständigt "tillstånd" *s*
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Hocus pokus…..Ha ha ha….Ja vadå vi alla är ju olika. Inget är fel då det hjälper…..
Sen så klart är det ju olika till olika personer så klart…..som ex akpunktur…det hjälpte när jag hade skadat mit ena hand för flera år sedan…medans när jag fick det i förlosningen var jag på väg att be den flyga och fara…..Men tror hetl enkelt att akpunktur hjälper mot vissa saker…..
Ja Wagmåne…..jag har klart och tydligt märkt…att du är verkligen hocus pocus…där är det ingen tvekan om…..

Hokus pokus… Är det ett samlingsnamn för det alla skeptiker upplever ang. sådant de inte empiriskt kan definiera eller förklara?
Jösses… Då är kärlek också hokuspokus… 

Se det spritter i denna gamla tråd ännu… kul kul 
VA???? Undra på att man inte har tur i kärlek då…..
#160, #161, #16…
Ap ap ap!! Håll er till ämnet. Cillaj säger att VI gör det här på Existens och VI i det här fallet är ju NI….

hehehe jag har fått mig en egen "Existenspolis" 
'Dum gör som dum säger….'
alternativt som det brukar sägas om barn…'barn gör som de vuxna gör, inte som de vuxna säger till banrnen att de skall göra', eller hur det nu brukar utryckas…
'…som man sår får man skörda…' jag kan hur många floskler som helst på temat….

#167 Och du håller dig till tråden med detta inlägg…
"Dum gör som dum säger….'
alternativt som det brukar sägas om barn…'barn gör som de vuxna gör, inte som de vuxna säger till banrnen att de skall göra', eller hur det nu brukar utryckas…
'…som man sår får man skörda…' jag kan hur många floskler som helst på temat….
" Vilket skämt!!!!
Den som sa det hon var det… (jag kan också floskler)
Spikmattor är bra. De som inte tror på dem eller tycker om alternativa icke vetenskapligt baserade medel - som exempelvis en spikmatta kallar detta för hokus pokus…
Ha ha ha…ja då var inne i rätt spår igen nu då….spikmatta. En tanke som slog mig ang. spikmattor var har ni köpt era…ni som har en och vad har dem kostat??
Jag är inte en VI så jag kände mig smått fri att agera OT iaf men du är lite bättre än mig eftersom du kan göra större och otäckare smileygubbar 
Och jag älskar min Shaktimatta.

Evre kan vara stor å mycket otäck budewabo….
Fråga Draken så får du se…

japp så är det.. allt verka bli förhäxat 
Ha ha ha ……spikar
Jag köpte en spikis.. Den var så skön så jag gav bort den till min FD svårmor för hon hade mer ont i ryggen än vad jag hade. Sen kom jag på att det var ju dumt för nu måste jag ju köpa en ny..
Waara.. jag vill ha en ny….!!!! Går det för sej???
Undrar om man göra en egen tillverkad….med kanske en bräda och så några spikar då….Nu inatt lär jag ju inte hinna ska ju baka…..men kankse kommande natt…..
Någon annan som vill vara med och hamra o spika??
Fråga Alde, han e jue bra på de…
Inom psykosyntesen finns det ett begrepp som heter konfluent och det brukar drabba människor i parrelationer. Det kan ibbland vara därför de behöver denna terapihjälp. Deras jag har sakta suddats ut och allting blivit ett enda stort vi. En härlig sammansmältning till en större enhet. Vi tycker, vi vet, vi tänker…
Den va ju fin!???
Mm, nu e de ju så att JAG inte har ensambestämmanderätt på sajten, (annars hade jag ju kunnat säga JAG) så i det fallet blir det VI.
Jag har väl ett parförhållande på sajten då kanske, annars e jag ju singel.
*Skrattar gött*
Tack Budewabo…..

Pröva först med en spik Pia. klarar du den så klara du fler. Tro mig 
Hahahahaha, den va jue bra Alde…

heheheh jaaaa 
#177 Det ska bli jättespännande att höra hur det går med den spikmattan du ska göra,väntar med spänning att få höra om dina upplevelser efter att ha legat på den.
Vem vet,det kanske blir nästa storsäljare.Du kanske konkurerar ut alla andra mattor.
~ mayolica ~
Japp….har nu en beskrivning till den kommande spik mattan…..Nu ska jag bara ha tid till att ta mig ner till källaren med spik och hammare o bräda…..Tänker där emot inte följa Aldes råd…..vet att det är något klurt i det hela.
(Man ska inte lita på männes råd…….de försöker ofta luras med oss kvinnor).
Ja jag lovar att berätta hur det gick sedan med det hela….
om jag överlever
Det är verkligen helt otroligt vad "lite folk har att göra", som väljer att hålla liv i en så totalt meningslös tråd som denna? Men visst, alla ska vi la roa oss lite?
O ja, jag har fått mig ett gott skratt här dom senaste dagarna…

#185…..Hej på dig gumman….roligt att se dig här igen….
Ja känner jag dig rätt så lär du ju ha haft det väldigt kul….
Well, well, well…naturligtvis händer det i andra relationer också och Alde verkar tycka och tänka mer självständigt. Han är mer jag medan du är mer vi 
Spikmatta BTW!
# 187 Kan ju bero på att Alde är Sajtvärd då, och jag Medarbetare bara…han bestämmer ju i slutändan…
Eller så vill jag kanske att de andra ska känna sig mer delaktiga i det hela… vem vet, du kanske kan tolka det oxå???
Jag är lite besvärlig med dig för du, eller skall jag säga ni, gillar ju lite råare och hjärtligare grepp här på Existensen. Det är ju så att säga Netiquetten här. Har förstått att här får man ta seden dit man kommer annars har man ju inte här att göra det har du varit extremt tydlig med….puss och kram på dig också.
Spikmatta!
Precis när det börjar bli kul jue…
men du tillhör ju den mer självständiga medarbetarsorten och har lite egen stake i dig.

#190 Jag ska straxt lägga mig på 6000 "spikar"
#171 Otäck!!! Jag!!!
Och förresten tycker jag väldigt mycket om Draken… "Den man älskar den agar man" vet du väl…
# 189 Du får va hur besvärlig du vill… inte gör de mig nå´t..
* skrattar*
Jag tar det med en nypa salt och lite humor vetdu..
Spikmatta!
hahahhahah, den va bra jue….
http://www.youtube.com/watch?v=JDHxzyU3Fl0
I slutet av denna filmsnutten finns det en spikmatta,kanske ni som tänker göra egna kan få lite tipps.

~ mayolica ~
#197 Ja jag får titta på den när jag har tid……
spikmattan fungerar men det är vad marknadsföringen går ut med som är fel. jag säljer och jag har aldrig sagt att den kan bota något men att cirkulationen blir bättre och därmed får kroppens egna system fart. Jag använder den och maken med. Har sålt till flera karlar. Jag har lånematta till de som är osäkra och vill prova först och därmed så minskar ju risken med missnöjda kunder.'
Det ska forskas om spikmattor nu. Kvinnan som har forskat om floating tidigare, som för övrigt är godkänt av FK, har äntligen fått grönt ljus om att forska på spikmattor. Hon har tidigare ansökt om att få forska på detta område men blivit nekad. Hon arbetar vid Karlstad universitet.

Åh nu är detta det 200:ade inlägget om SPIKMATTOR!!!
Wow… Tänk att det fanns så mycket att säga om denna så enkla tingests alla för och nackdelar. Verkan eller bluff…
Kommer vi någonsin fram till en enad åsikt… Knappast…

… tror inte jag heller…

kanske dags att låsa och stänga denna tråd nu.. Den börjar bli lång, vi kan ju alltid diskutera denna "bluff" i en ny tråd 
Bluff och bluff…..det är ju inte bevisad att det är det
Mmm, dags o gå vidare i andra ämnen då kanske…