Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1445 ggr
Aldebaran
2009-07-20 01:57
0

Meditation

Jag tror att det kan vara till hjälp att komma ihåg att meditationen har flera ändamål - t.ex:

1. Att säkerställa, att vi ägnar åtminstone någon stund varje dag till tanka på ett högre ideal, hur upptagna vi än må vara av världsliga angelägenheter.

2. Att dra oss närmre till Mästarna och till Logos, så att kraft från dem måtte utgjutas över oss och genom oss gagna världen.

3. Att träna våra högre kroppar, så att de får regelbunden övning i att svara på högre vibrationer. Det vill säga en slags gymnastikövning för de högre kropparna motsvarande regelbundna gymnastiska övningar för den fysiska kroppen.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

cillaj
2009-07-20 18:50
0

Ja, precis, själv kör jag en redig timme meditation med healing varje vecka.

Sen blir det några stunder här o där…

Eija
2009-07-21 04:29
0

Meditation för mig var ett sätt att koppla av när man hade haft det stressigt….men det är ett tag sen….för nu ligger jag o bara somnar när jag försöker..Cool….och  nuför tiden är jag inte så stressad längre….Glad

evrekaw
2009-07-22 00:59
0

Jag mediterar så ofta livet med familj och djur tillåter…

Det är inte helt fel att meditera på spikmattan heller ska jag säga…     Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Wargmane
2009-07-22 11:54
0

Bra !!!

För mig är meditation sen mer än 20 en daglig rutin….missar jag nån dag hehe så blir jag "kinkig!…

Att dressera Sinnet är som att dressera en hund …Rutin och kontinuitet!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Mirjami-78
2009-07-22 21:26
0

Detta med meditation är jag urdålig på. Hinner inte helt enkelt. Om jag nu har hunnit klart allt här hemma tills klockan är nio på kvällen en vanlig vardag, ja då är jag överlycklig. Har ibland faktist funderat att sätta mig på jobbet i någon hörna och meditera på min halvtimmes rast, men har inte än hunnit ta tag i det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

evrekaw
2009-07-22 21:48
0

#5 Jag tror många lägger för stort fokus på hur länge man ska sitta. Blir stressade över att… Nä, jag hinner inte…

Jag tänker att 10 min är bättre än inget alls… Jag mediterar varje kväll. Hur länge beror på hur gott om tid jag har - men också på mina behov.

Ibland behöver jag mer, ibland mindre…

Mirjami-78
2009-07-22 22:04
0

Ja…får nog försöka börja med det nu när jag börjar jobba igen. Skulle nog inte var helt fel. Vet en kollega som gör det då hon känner sig stressad….

Aldebaran
2009-07-22 22:24
0

5-10 min är alldeles lagom och åxå bäst för dom flesta…

cillaj
2009-07-23 16:24
0

Tiden i en meditation är inte viktig, det är ATT du mediterar som är viktigt…

Pia, man måste ta sig tid, fundera på vad som är viktigt i livet, är städningen viktigare än du??

Lite skit i hörnen skadar inte om du själv mår bra…

Man måste träna sig i att släppa kontrollen så att tiden finns….

Jag har tidigare levt som du Pia, att städning, hem o barn har kommit före mig själv, det sluta med att väggen slog mig i huvet istället.. Haha..

Fundera på det!!??

Loet_old
2009-07-23 17:19
0

Det är som cilla skriver om tiden. och tidpunkten är ovesäntligt,man mediterar när man vill och hur länge man vill.

Gör inte det till något tvång,för då funkar det inte.

cillaj
2009-07-23 17:25
0

Tack Loet!

Här behövs det övertygelse och uppbackning till max jue..

Blodeuwedd
2009-07-23 21:35
0

Tiden är orelevant. Man kan meditera på tre röda sekunder om det är allt som står till buds.
Jag vet att när det är för stressigt på jobbet har det faktiskt hänt att jag gått in på toa och andats… Att sätta sej där och dra några djupa andetag och fokusera på andningen kan räcka för att orka ett tag till.
Det finns inget som heter "jag har inte tid"

Precis som cillaj skriver.. Väggen hoppar på en rätt vad det är om man inte passar sej..

evrekaw
2009-07-23 22:48
0

#12 Precis… "Hinner inte" finns inte på kartan!

Aldebaran
2009-07-23 23:29
0

Klart att alla hinner det är bara en dum sak att säga…Alla kan ta 5 min vid sänggående och 5 min vid uppvaknande…

Sedan vid högre meditation så spelar tidpunkten en stor roll, jag kommer tillbaka om detta…

Mirjami-78
2009-07-24 00:53
0

#9 Ja….jag vet den där väggen. När man har lagt barnen på kvällen…ja då är man rätt så slut.

Ja du har helt rätt man måste någon gång tänka på sig själv med…..

Liiite skit i hörnen….Ha ha ha om det ändå våre så bra här just nu…Total kaos skulle jag vilja beskriva detta hela just nu, men snart är det ordning på det hela. Är på god väg.Glad