En sång
En sång till ceremonin för en nedstigning av Herren Buddha
Herren Buddha, Sakyas Vise, är ibland människor den bäste läraren. Han har fullbordat det som skulle utföras, och gått över till andra stranden ( Nirvana) .
Han är full av styrka och kraft. Honom, den Välsignade, tager jag till Vägvisare.
Sanningen är översinlig; den medför frihet från lidande, begär och sorg; den är fri från varje fläck; den är ljuv, enkel och logisk; denna sanning tager jag till Vägvisaren.
Det som gives till de åtta slagen av Ädlingar, vilka parvis bilda de fyra graderna, som känna sanningen, det medför i sanning sin stora lön; detta de Ädlas Brödraskap, tager jag till min Vägvisare.
Taget ur Mästarna & Vägen
Av C.W. Leadbeater
Den är så vacker,
den handlar delvis om den femuddiga stjärnan omgiven av ormen, hur alla står i position under ceremonin.
Det Teosofiska Samfundets emblem.
Om jag har tolkat det rätt???
Vacker!
Resten överlåter jag till kunnigare mänsker att svara på.
Tack för att du delar med dig.

Mmm ja den är en fin bok.. 
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mycket bra bok att börja med faktiskt, den och Det inre Livet av samma författare. Sedan har Annie Besant skrivit en bok som heter Den uråldriga visdomen som jag kan rekomendera till dom som verkligen vill börja med något. Förutom mina artiklar här då förstås…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Ja, den här boken är ganska lätt o förstå,
men språket är gammalt..så det krävs lite mer tankeverksamhet för att omtolka det.