Existens iFokus

Existens

Etikett02-energier-och-krafter
Läst 2120 ggr
Wargmane
2009-07-30 02:11
0

Vad är Kärlek ?

Denna sparade jag för ett bra tag sedan….Det var någon som inte trodde på healing för att det inte gick att bevisa att det händer…och jag ställde frågan…Tror Du på Kärlek??

Jaaa svarade personen…..Kan du bevisa det svarade jag då….

Denna är tagen ur Landstingets beskrivning på Kärlek…Tycker den är bra!!

VAD ÄR KÄRLEK???

Kärlek är nästan omöjligt att beskriva. Känslan och upplevelsen är olika för olika personer och kan variera från var gång man blir kär.

Illustration: Nausikaa

Det finns många olika slags kärlek. Föremålet för ens kärlek behöver inte vara en annan person, du kan älska en hund eller katt precis lika mycket som en människa. Många älskar även sina föräldrar och syskon väldigt mycket. För många innebär kärlek det de känner för en annan person.

För en del pirrar det i hela kroppen bara de tänker på personen de är kär i, några blir konstant rusiga och varma, vissa blir mest nervösa och kallsvettas medan andra blir energiska. En del känner en stilla känsla i magen eller bröstet, vissa kan inte sluta tänka på personen i fråga medan andra känner allt detta på en gång.

En sak är säker, kärleken lämnar ingen oberörd. Kärleken skiljer sig också beroende på om den är besvarad. Är du lyckligt kär känner du dig oövervinnerlig, är du däremot olyckligt kär kan det kännas som om hela världen rasar samman.

Kärlek eller förälskelse?

Det kan vara svårt att veta om du verkligen är kär. Kanske är du förälskad, bara lite intresserad eller kanske mest tänd. Ena dagen kan du känna dig förälskad i en person för att nästa dag vara jätteförälskad i en annan. Är det då kärlek?

Många tycker att kärlek är först när man känner varandra väl och accepterar varandras bra och dåliga sidor medan andra tror på kärlek vid första ögonkastet. Vad som är kärlek eller inte kan bara du själv avgöra. Kärleken är individuell och ingen har rätt att säga att det ska vara på det ena eller andra sättet.

Kärlek enligt SAOL

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".

Kroppslig och social kärlek

Rent fysiskt sätter kemiska processer igång i kroppen när vi blir kära. Detta kan delvis förklara känslan av rus och glädje. Men kärlek är så mycket mer. Det handlar om förväntningar, längtan, förhoppningar och drömmar. Redan när vi är små läser de vuxna sagor för oss om evig och sann kärlek. Vi leker mamma, pappa, barn och härmar de vuxnas kärleksbeteenden.

Det är inte underligt att allt ställs på ända när vi blir kära. Vi inser plötsligt att drömprinsen inte kommer på en vit springare utan på en grön cykel. Drömprinsessan kanske har både finnar och dålig andedräkt. Man kan inte säga exakt vad som ska hända när vi blir kära. Hur vi reagerar beror på förväntningar, personkemi, känslor och bakgrund.

Första kärleken

Första kärleken kommer när som helst i livet. En del blir kära på dagis och en del först i vuxen ålder, men tonårstiden är ofta en tid då kärleken blomstrar ordentligt. Man får en chans att testa sina känslor på en eller flera personer. Ibland nöjer man sig med att bara titta och drömma och man kan leva en hel vecka på att "hon såg på mig". Ibland får man chans att bli ihop med den man är kär i. Det kan vara en fantastisk upplevelse. När man blir ihop med sin prins eller prinsessa övergår sagan till verklighet och en helt ny tid i livet börjar.

Kär i en idol

Många blir kära i en filmstjärna eller popstjärna i de tidiga tonåren. På så sätt kan de utforska kärlekskänslorna utan att behöva ta i tu med dem på riktigt utan att vara rädd för att bli avvisad. Kärleken till en idol kan vara lika allvarlig som kärleken till en kamrat och precis lika jobbig som en obesvarad kärlek till någon i ens närhet. Med tiden brukar förälskelsen gå över och den förälskade blir istället intresserad av personer som finns i närheten.

När man inte blir kär

En del prioriterar bort kärleken, kanske av rädsla eller religiösa skäl. Kanske har man blivit kär i fel personer tidigare och har dåliga erfarenheter från det. En del personer klarar av att leva utan kärlek men för många kan det leda till nedstämdhet eller depression. Att våga bejaka sina känslor och göra någonting åt dem kan vara svårt. Om du känner att du mår dåligt på grund av detta kan beteendeterapi hjälpa. I terapin lär du dig att se ditt beteendemönster och kanske förändra delar av det.

När familjen bestämmer över kärleken

I en del kulturer väljer föräldrarna vem barnen ska gifta sig med. Det kan då bli problem om barnet blir kär i någon annan. Oftast blir det mest problematiskt för döttrarna eftersom de förväntas vara oskulder då de gifter sig. Det kan vara mycket jobbigt för barnen och föräldrarna i familjer där man har olika åsikter om relationer.

Om du är berörd av det här och vill prata med någon kan du kontakta Terrafem. Klicka på länken till höger för mer information. Du får vara anonym när du ringer dit och det syns inte på räkningen att du har ringt dit. Du kan även prata med din ungdomsmottagning om du har problem.

Sök hjälp

Om du har problem med kärleken och relationer och inte vet vad du ska göra kan du kontakta skolkuratorn, skolsköterskan eller din ungdomsmottagning

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[rore]
2009-07-30 10:14
0

MmmmmObestämd

Kärleken är storGlad

Mirjami-78
2009-07-30 11:10
0

Ja kärlek till sina barn, ja den biten tycker jag är vigtigaste. Om någon så en förälder älskar sina barn. Det är ju en dell ut av en själv.

I min ex släkt så är det vanligt att man blir bortgift. Föräldrarna bestämmer vem man ska gifta sig med, men den som ska gifta sig får komma med synpunkter om vem han/hon skulle vilja gifta sig med. Tror de är mer hårdare mot tjejerna än vad det är mot killarna. Det med oskuld, ja det är en vigtig bit i det hela när det gäller tjejer. Många är ochså väldigt nervösa inför sina giftemål även om det för dem på ett sätt betyder mera frihet än vad de har haft tidigare. Många gånger vi har haft denna diskution i den släkten. Den nyblivna bruden har oftas många krav på sig som bla. att servera för gästerna som kommer. Hon fungerar ofta som den kvinnan som får ta hand om hemmet, städa, laga maten, tvätta, passa barnen om barn finns. Ofta är de även bosatta hos svärföräldrarna (mannens föräldrar) eller i närheten ut av dem. Innan giftemålet sker får även den blivande bruden önska sig vad hon vill ha så även hennes föräldrar. De kan önska sig kläder, guld, pengar m.m Om äktenskapet ut av en eller annan anledning  upphör blir kvinnas föräldrar skyldiga att ersätta det de har fått vid giftemålet.

Många gånger är det många som har väldigt brottom att gifta sig och kankse inte hinner känna efter om det verkligen är det rätte de gifter sig med.Vet en tjej speciellt i min ex släkt som var väldig osäker vad hon ville, när föräldrarna ville gifta bort henne. Mamnan ville att hon skulle gifta sig med en svensk, medans pappan satte sig helt emot det. Till slut rymde tjejen till den som hon skulle giftas bort med, bara för att vara säker att det var han hon skulle få.

Kär tror jag alla har varit…allfal när man var yngre. Nuförtiden så är det nog mest så att man inte blir sådär upp över öronen förälskad/kär längre, utan man kanske söker mer en persson som man kan tänka sig kunna leva med och ha ett bra liv med.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Waara
2009-07-30 19:19
0

Den stora frågan, .. vilka härliga förklaringar ..

Detta fnular jag mycket på oxå, kärlek (ett favvoämne;)..

amier
2009-07-31 14:18
0

Ja visst är detta ett kärt ämne.

Jag har levt i illisionen att kärlek är något som egentligen var rädsla för att inte duga, att bli ensam  behov av en massa saker som bekräftelse tex.Ett rollspel jag nu dragit mig ur. Och väntar på riktig kärlek, som den beskrivs här.Den kommer. JGladag vet.

[rore]
2009-07-31 14:20
0

Härligt att höra att du tagit dig ur illusionen.

Wargmane
2009-07-31 15:16
0

Underbart att höra !!

denna tycker jag är bra :

Jag älskar dig inte för att jag behöver dig------

Jag behöver dig för att jag älskar dig…..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
2009-07-31 16:14
0

#6 Den var vacker och bra Wargis…..

Men den får mig att gråta floder….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Wargmane
2009-07-31 16:16
0

Ja …lyssnar man på de orden…Så ser man den stora skillnaden..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
2009-07-31 16:19
0

Jaaaaa…..

Men när……….. nej jag ska inte veckla in mig i en massa ordvrängerier här nu.

Bara konstatera att det gick rakt in i hjärtat på mig… och det svämmade över.

Wargmane
2009-07-31 16:23
0

Kram !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
2009-07-31 16:24
0

Tack…

Kramar tebaka!!

Fast jag var inte ute efter medlidande… var bara ett kallt konstaterande…. är lite 'allergisk' mot allt som heter och stavas 'kärlek' just nu Obestämd

Anser att det är ett totalt överskattat ord…..(men det är en annan diskussion)

Wargmane
2009-07-31 16:27
0

Det var inte avsikten!

En kram till !!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Jeremina]
2009-08-02 00:17
0

Jag upplever en stark, varm och lång kärlek i det här livet med en man sedan 35 år tillbaka men jag har hittat en gammal kärlek på iFokus från ett tidigare liv!

Vi fick inte varandra då och får inte varandra nu heller….Obestämd

Mirjami-78
2009-08-02 00:56
0

Mina föräldrar var gifta i över 30 år innan pappa gick bort. Ja, kan säga efteråt att där var det äkta kärlek, speciellt efter vi barnen hade flyttat hemifrån.

Jag själv känner som så att just den där rätta med det där riktiga kärlek…inget som är lätt att hitta precis….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Anco
2009-08-02 15:02
0

Såg ett program igårkväll 'Ambres - en död talar' där medvetandet som tog över en mans kropp för att fömedla kunskap till oss människor, just talade om bl a kärlek.

Han sa bl a att kärleken är något som vi alla har inom oss. det ÄR, men när vi människor låter hjärnan komma in och börja analysera, det är då det börjar konstra.

Vi degraderar då kärleken från att vara 'alltet' till en känsla.

Moonwing
2009-08-03 00:19
0

Håller så med dig #15!..Det är så sant,..

.tror oxå att det vi kallar kärlek  -i alla sina former-härör,ifrån "Den Enda Univeriella Kraften" -eller  alltet,som du säger!

Därför kan den vara en handtryckning,eller omtumlande passionerad kärlek som gör så ont,så ont eftersom den griper tag i alla ens sinnen..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anco
2009-08-03 00:23
0

#16 *suckar tungt* Jag vet precis vad du menar.

Men i samma stund som vi låter förnuftet, hjärnan, medvetandet (kalla det vad ni vill) så försvinner 'magin' i kärleken och förståelsen om den gudomliga, universella kärleken försvinner. Den blir helt enkelt något som regeras av kropp och hjärna.

[outgrundlig]
2009-08-03 19:42
0

Härlig och skön tråd med ditt (Wargmåne)inlägg i toppen - Kärlek. Tack för alla era tankegångar kring detta. Kan bara hålla med o nicka Glad

szirius
2009-08-04 01:32
0

#6 en liten variant :

Vi är inte lyckliga för att andra älskar oss, vi är lyckliga för att vi älskar dem.

/Miguel Ruiz

Kyss

Wargmane
2009-08-09 17:04
0

#19 ja precis ..visst är det så !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens