Alkoholist-Narkoman
Om någon dricker hejdlöst, sover och dricker och familjen lider är det så Karma?
Om en person knarkar och efter några år blir mördad pga knarkaffärer är också Karma?
Frågan är personlig då båda personerna finns/har funnits i mitt liv!

Mmm vad vill du höra?
Från hjärtat eller från hjärnan?
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Ja det där var en bra fråga Jeremina…Något som jag ochså är nyfiken på. Då jag själv sitter/har suttit i den sitsen.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
#1 Både och kanske…
#2 Den som dricker finns i släkten och han som är död var min pojkvän för 37 år sedan…han dog 1989!

Mmm klart att det har med karma att göra.. allt vad vi företar oss drabbar oss som karma god såväl som ond…
Mitt ena barns far har allvariga alkohol broplem i mellan.
Men det måste vara något väldigt dåligt man har gjort i tidigare livet då….för att hamna i missbruk.
#5 Det svårt för både den drabbade och anhöriga.
Min äldre son är chef för Alkohol-Narkotikarådgivningen i kommunen ifråga men släktingen skulle aldrig söka hjälp hos honom!
Det är lite ironiskt faktiskt för just den personen trodde att min son skulle få alkoholproblem och brukade säga det till min svärmor.
Så blev det han själv…vad säger du om det Alde??

tja, vad skall jag säga om det Jer…jag kan ju givetvis inte sätta mig in i alla vävda trådar mellan olika människor. Det är det bara karmas herrar som kan…
Här kan du läsa om valet man kan få för val av karmans herrar på livets tröskel inför sin återfödelse/reinkarnation…
#7 Ja det är det har jag märkt. Man vill hjälpa och hoppas och inte ge upp, men i längden är det inte hållbart…Man går under själv….
Backar du ur nu fegis???
Ha ha ha……
Kanske inte det lättaste för han att svara på denna fråga…….

Nej. läs inlägg #8
Har inget med detta livet att göra? Ett annat exempel: Min farmor var Föreståndare på en ungdomsgård i Stockholm på 60-talet. En ungdom, en kille knarkade och hans syster blev prostituerad pga sitt knarkande.
Föräldrarna var stormrika men gav barnen endast pengar ingen kärlek så de kände sig oälskade och sökte sig till en annan typ av familj (deras egna ord).
Farmor provade att hjälpa dem men han tog en överdos till slut och hans syster såg jag på tv:n häromåret så hon levde iaf då men som prostituerad fortfarande.
Nä..alldeles för enkelt förklaring..karma..när det gäller missbruk…den förklaringen köper inte jag…men säger inte mera heller..
#14 Killen Pirkko var en så duktig konstnär..han och en kompis målade en hel lång vägg på ungdomsgården och det var såå vackert! 

#14 Det spelar väl ingen roll vad det än gäller. Eller är det bara när man vinner 10 miljoner på lotto, träffar sina tvillingsjälar och annat romantiskt som karma gäller? Å då endast i god form??
#16 Nej..men det pratas mest om den negativa karman överallt och det är just det jag vänder mig emot och vill protestera mot 
Jabb Jeremina…konstnärer blir allt för ofta missbrukare..men jag inser andra orsaker på den än..Karma. Min åsikt. 

ja, vem vill höra om den… Inte du inte jag… men den finns ju där… hela tiden tills den är utarbetad…
Vill man inte ha svar på vad andra tror ang. ev. dålig karma så fråga inte…..
Vissa svar svider ju men det är det annat som gör med..hi hi!

mmm tell me about it…
#16 Nej jag menar inte så heller…Jag har träffat här i livet min tvillig från tidigare livet…men den saken har ingenting heller med Karmaslag att göra..Det gäller hellre Murphyslag…
God natt alla.

ja och Mr Murphy är ju inget annat än karmans lag fast omskojat av oss till vårat förstånd…Och för att passa in bättre…

natti natti själv…
#23 Okej då…om du vill ha sista ordet…
Natti natti…

natti

Men så tycker jag det är skillnad på saker som händer en som man inte kan påverka och det man väljer själv. Är man missbrukare väljer man det själv så länge ingen sitter och häller ner alkoholen i halsen på en, så att det skulle vara karma som man då drabbas utav är ju heltokigt. Man drabbas inte av missbruk…
Amor Vincit Omnia
På sätt och vis förstår jag din tanke. Har suttit fast i just den tanken under många många år.
Men faktum är att jag valde det synsättet för att jag ville skydda mina egna känslor i sammanhanget.
Det finns så mycket mer än vad ett enskilt öga kan se i dessa sammanhang.
Men det blir ett karma oavsett, för det är ju genom de vägar vi tar här i livet som karmat blir till ,eller hur jag nu ska uttrycka mig 
Nu rodnar jag ju wargis

Försöker ju allt jag bara kan

#29 Karman är inte missbruket i sig det är ju en reaktion på din karma från tidigare. Att komma i situationer där man inte klarar av sitt liv utan droger gör att läxan kommer säkert att tas om + mer karma pga av andra du skadat med ditt missbruk. Sedan anhöriga är det ju givetvis deras karma att drabbas och leva med en missbrukare år efter år..
# 35 Nej det håller jag inte alls med om. Ett missbruk behöver ju ine bero på tidigare karma, det tror jag inte. Som du beskriver det skulle vi aldrig få möjligheten att ändra något, att vi inte är individer som får välja vägen själv utan den helt och hållet redan är utstakad. Tills viss del tror jag men inte helt och hållet. 
Alla tsunami offer, var det taskig karma ?
Amor Vincit Omnia

nej karma finns bara om det gäller bra saker som att vinna på lotto, hitta din tvillingsjäl eller något annat puttinuttigt… Att tro att det finns tvärt om dålig karma… äh vilket trams….
Kan du sova gott i natt nu? 
# 37 Vad löjlig du är, måste du gå ner på infantil nivå så fort man inte håller med dig ? Visst finns dålig karma också, oftast tänker jag på karma just som så att man vill leva så bra som möjligt för att få så fin karma som möjligt. Med tanke på hur du ser på karma så måste jag levt förjävla (ursäkta svordomen) illa i förra livet så då är det väl bra om jag vaknar i detta och gör bättre ifrån mig då tänker jag.
Vinna på lotto intresserar mig inte, finna min tvillingsjäl har nog inget med karma att göra utan mer om det ingår i min livsplan eller ej…puttinuttig är jag inte.
Förhoppningsvis kan jag sova gott inatt, har lite problem med min säng som är direkt obekväm men det blir nog bra 
Amor Vincit Omnia

Å jag har aldrig påstått att du inte kan välja…Det hela beroro ju på (har jag sagt) på DIN reaktion på DIN dåliga karma i detta liv… Sätter du dig ner å skyller på alla andra och hela världen är förjävlig och sätter dig ner som ett tjurigt barn… ja, då har du reagerat fel på din karma…
Precis så tycker jag också !
Mina val, mitt sätt att agera, allt jag gör får jag stå för och likaså konsekvenserna av det.
Amor Vincit Omnia

mmm det är ju det jag menar… Visst kan du ändra på din karma, men det är ju lättare sagt än gjort om katastrofen drabbar dig att bara tänka rent…
Och självklart att råka ut för div olyckor etc etc har med din karma, samt dina anhörigas karma att göra…
Alla har vi nog levt "förjävligt under föregående liv, så ehh du är inte direkt ensam Mads….
# 41 Kanske inte, men man är bara tacksam att man i detta liv vaknar till och kommer till insikt så man i alla fall slipper göra om vissa läxor fler gånger 
Amor Vincit Omnia

så, nu e vi synkade igen….
# 43 Precis 
Amor Vincit Omnia

Allt som drabbar en är karma, på gott såväl som på ont. Vad vi gör av karman god eller dålig i detta liv på verkar oss i nästa liv på goot eller ont.. En kort sammanfattning…
Sedan är det väldigt svårt att inse att om det värsta skulle inträffa en att föröka se "igenom" och gå vidare med samma höga tankar som man skriver här. Självklart faller alltid glorian på sned just då…Men kanske det finns något som hjälper en att komma på fötter och tänka på att alla har vi varandra till låns i detta liv sedan är det upp till oss vad vi gör med det…På gott såväl som på ont….
# 45 Handlar kanske inte bara om att en gloria faller på sned, man kan råka såpass illa ut att man slås ned totalt och inte kan känna att detta skulle vara karma och något man ska lära sig utav osv….
Teori är ju en sak som är tillgänglig för alla, den praktiska verkligheten något annat som inte då drabbar alla lika.
Amor Vincit Omnia

Pratade om mig själv nu mads…
# 47 Jo, det är ju lite det jag menar att vi alla har olika erfarenheter av det hela.
Amor Vincit Omnia