Varför existerar jag.....?
Jag undrar ibland när jag mått dåligt varför jag existerar när jag måste kämpa så för att må bättre?
Låter det konstigt?

kanske du kan finna något svar i Livsfrågor
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Kan inte låta bli att säga att hon är ju på Existenssidan
och undrar.
Alde finns det något bra svar

ja, jag tycker att jag lagt in ett bra svar…
Alla våra mot/medgångar beror på karma.
Hurvida vi lär oss något i detta livet beror inte på karman isig utan på hur vi bemöter den….
#3 Jo, sanna ord Alde.
Själv kan jag säga att när det är som värst för en så kan man undra varför…..men hoppet, tron för en vidare Jeremina. Affirmera, tänk det positivast du kan och se det framför dig, länge länge, tro o tro tills du känner att det ger med sig….

Hmm….det var en bra frågeställning…jag för min del ser att hur det där påverkar mig är min grundinställning till Livet.
Jag har haft det riktigt tufft i livet …men ser en del av min existens som ett mål på vägen..detta liv är ju bara en droppe i havet!
jag får betala lite och jag får betalt för annat…
Ibland tycker jag att räkningarna mångfalt överskrider "inkomsterna …Men passar på att njuta när det är ""sötebrödsdagar"…
även om livet är stundtals tufft skulle jag aldrig vilja ifrågasätta min existens…vad skulle mina barn tycka om det!!
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Men det där med karma har jag funderat väldigt mycket över. Jag har fått uppleva väldigt mycket trots min unga ålder och undrar då, är allt detta trauma och fruktansvärda ett pris jag ska betala i karma från tidigare liv ? För saker hände så tidigt att karma i detta liv kan det inte bero på…
Amor Vincit Omnia

all karma är till 80% från föregående liv…
Men är det inte så att vissa kommer in i frågeställningar i sina liv och ser här en chans att få råd, tips etc. Vad mina barn tycker, det frågar jag dem om elelr så säger de det själva. Har haft en situation där mina barn sade följ ditt hjärta….i övrigt så bär jag saker själv, men så viktigt nu då att att man kan fråga andra för att man inte vill belasta sina barn, liksom ha en ventil.
Jag har haft affirmationen "Det ordnar sig" genom hela livet. Så mycket beror på grundinställning. Vissa andra saker som sker i ens liv kanske man inte alltid kan förstå själv. Så jag förstår frågan.

självklart ordnar det sig… det är j en del i hur vi bemöter våran karma…
#9 jao så är det ju
# 7 Ok , men vidareutveckla det då gärna så jag kan förstå. Har jag då eftersom jag råkat väldigt illa ut i detta liv varit så jäkla elak och vidrig i mitt förra ?
Amor Vincit Omnia

mmmm risken är ju överhängande..
Detta är ju ALLTID ett svårt ämne att tala om, och det är alltid den som kommer med påståendet som folk skjuter in sig på. även om dom säger sig tro på karma…
Men självklart beror allt på ens tidagre handlingar, det anser jag att vi kan vara helt överens om, och lugnt utgå ifrån…
"12 JO, men jag tror också att vi väljer vissa liv av en mening även om vi inte förstår, när vi lever dem, varför vi lever som vi gör. Konsten är att minnas och känna igen och se vad vi har att lära.
Många gånger så lever vi liv för att andra skall lära sig, vi liksom offrar oss åt lidande för att andra skall lära av det. Det är stora människor som offrar sig anser jag.
Allt är till för att locka fram kärlek för alla! Liten som storm fattig som rik, svårmod som högmod. Om man nu kan säga högmod såhär, men ni förstår nog vad jag vill säga hehe
Förstod ni eller? Skall strax lägga mig o sova så ha en go natt, kram
# 12 Ok, då tar jag med stolthet dessa utmaningar i detta liv för jag tror aldrig jag varit så nära den rena insikten som nu.
Amor Vincit Omnia
#15 Rätt talat, stolt skall du vara, för det är ur svårmod som det stora kommer fram……kram
#17 Nej det är det sannerligen inte utan det är ur våra svårigheter som vi lär oss……..
När svårigheterna har varit som värst för mig tänkte jag inte så mycket över det för jag var så ung, men nu är hjärnan igång lite too much.
Jag brukar säga att jag har livserfarenhet soom minst en 60-åring…trots att jag är 30 men det är på ett sätt bra antar jag.
Amor Vincit Omnia

#13.. Hur det kan gå till när vi väljer liv kan du läsa i På Livets Tröskel
Nu i detta fall gäller det ju "sista inkarnationen" på jorden, men tror att vi (monaden) gör sitt val varje gång.. På något sätt
Jag var på en trans demo, en av publiken frågade om livet efter döden och varför vi blivit födda. Svaret blev i korthet förklarat. Vi är alla en del av ett gemensamt minne, skapat av gud. När du födds får du del av det gemensamma minnet. För att sen dö och återföra information till det. Man kan tycka att vårt liv kunnat varit ett annat men det skapar en ökad kunskap till minnet. Så alla vi här i livet har samma ställe att återkomma till, och vi är en del av våra med mäniskor. Så alla födda är induvider men ändock till största del. Tänk på det att skadar du någon så skadar du dej själv. Är du snäll mot någon är du snäll mot dej själv. För i nästa liv är du en del av din vän eller ovän.
Oj, vad många svar….tro nu inte att jag deppar men jag måste alltid göra så mycket själv. Får sällan någon hjälp men däremot hjälper jag alltid andra och så lätt det går.
Jag är stark, och kreativ…det ska till mycket innan jag ger upp skulle jag tro.
Nu tror inte jag att varken Mads eller jag varit såå elaka i tidigare liv. Jag köper inte det där snacket helt och hållet för något måste ju ha med detta livet att göra med.
Jag är glad att jag existerar för jag har så mycket bra i mitt liv så det överväger det dåliga…..

#22 känner du att du skulle ha gjort något detta livet som gör att du skulle förtjäna det du nu säger dig ha?
Visst finns det sk. direktverkande karma men det är nästan småsaker, du snor en 100-lapp och blir själv av med en 100-lapp eller kanske tom. en 500-lapp en vecka/månad senare. Men dom stora livsavgörande och betydelsefulla sakerna kommer både från förra och förförra livet…Å kanske ännu längre tillbaka.. det är ju inte säkert att du lever ditt nästa liv tillsammans med den du har förorsakat lidande etc. Då ligger den karman och väntar på rätt tillfälle…Så att säga….
#23 Ska vi diskutera ett speciellt tidigare liv du & jag eller?

ja, du ser ju själv… att det ligger något i det jag säger…
#25 Om du bara kunde höra vad jag skrattar nu…

vet inte vad jag ska skriva nu……
#25 Om du bara kunde höra vad jag skrattar nu…

vet inte vad jag ska skriva nu……

å ekar gör du åxå 
Alde, jag känner att du inte riktigt upplevt allt som har med dålig karma att göra…
Amor Vincit Omnia
Sorry att jag ekar….men du jag känner det som om jag har burit andras bördor och när jag slutat att göra det nu så mår jag bättre. Grejen är den att dessa personer då inte vill ha kontakt med mig…..
Tänk att det känns faktiskt skönt att slippa dessa energitjuvar även om det är släkt……

Nej, hade jag det så hade jag ju inte suttit här… ellerhur? 
Eller hur tänkte du nu?
# 31 Jag sitter ju här trots allt….
Amor Vincit Omnia
Inte vet jag???
Du förvirrar mig….

ja, men du liksom jag har ju inte heller upplevt all karma, säg hellre utarbetat all karma gentemot nästan….
Varför är det så då att två personer som inte fick leva med varandra i ett tidigare liv trots att de älskade varandra. Vad har de gjort för fel när de inte får varandra i det här livet heller????
# 35 Så är det bara har jag fått inse…kram
Amor Vincit Omnia

#35 Karma… Du/Jag/han/Hon har en annan väg att gå för tillfället..Vilket gör att "dom två älskande inte kan få varandra detta livet heller" någon annan förklaring har jag ej…
Intressant…mycket man lär sig.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
#36 Kram på dig gumman!
#37 Eller hur? Så är det nog!

#7 vad kommer dessa siffror ifrån? Har aldrig hört förut…Jag tror att ganska mkt av det som sker idag har med framtida liv att göra…eller…det går liksom inte att separera i tid, det är ju en röd tråd där allt hör ihop…..Så de siffrorna får mig konfunderad…

Karma är så stort att försöka förstå, det rör sig ju både bakåt och framåt i tiden….
Att tänka att man "betalar tillbaks" för ngt man gjort i ett tidigare liv, brukar trösta rätt dåligt .Iaf mig .Om jag däremot tänker att denna svåra upplevelse kommer lära mig ngt viktigt så att jag i min tur kan förstå och hjälpa en annan människa i mitt nästa liv, så kan det kännas meningsfullt, trots smärtan .
Att själv lida skapar i bästa fall förmåga till medlidande, empati och en vilja att hjälpa andra som famlar i mörkret. Det öppnar hjärtat på en.
Detta ser man också ute i livet, alla hjälporganisationer och olika beroendestödsgrupper osv som öppnas av människor som VET HUR DET ÄR. Inom buddismen kallas detta för dharma, ens livsuppgift som skapas genom en personlig upplevelse ( tex att utveckla hjälpmaterial i skolan efter att ha fått ett barn med ett svårt handikapp, ja det finns tusen livsuppgifter av denna form, som vi tror är "slumpen").
Så att se det som att karma är nåt slags straff…nä, så känner inte jag. Det är bara en komplicerad och helt fantastisk väv av syften överallt…Livet HAR mening.
# 41 Mycket klokt sagt ! Karma är ju helt klart inte någon form utav bestraffnings system. En mening finns med allt och vi har ju bra karma likväl som sämre
Amor Vincit Omnia

Jag ser det som #5(
) , att vad vi möter inte är av största vikt utan HUR vi möter det.Blir vi hatiska, bittra, vill hämnas, blir kalla, uppgivna osv så skapar vi ju bara ny dålig karma.Kan vi däremot backa ett steg och fundera över hur vi kan möta detta med större kärlek och förlåtelse, så lyckas vi med en stor bedrift, som dessutom ger lite frid i sinnet.
Många, många lider svårt varje dag i vår värld.Föräldrar mister sina barn, orkaner tar hus,folk blir lämnade av sin älskade, vänner sviker,nån annan mister sina ben i en olycka, liv slås i spillror överallt.
Ändå känner vi oss så ensamma och oförstådda i vår egen misär…ingen förstår vad man gått igenom.Den där ensamhetskänslan kan få en att förtvivla, verkligen….(jag fastnar själv i den då och då…) -men att försöka lyfta huvudet om endast så lite, så får man syn på andras sorg och svårigheter.Och man kan mötas.Hålla handen.Gå vidare.

#42 visst har vi bra karma också!
Så typiskt mänskligt att inte ge det så mkt fokus
. Alla underbara människor vi möter,kärlek i livet, barnen som väljer att komma till oss ( ok, ibland vill man sälja dem, men jag menar inte DE dagarna…
) intressen vi kan njuta av, alla delar i kroppen som faktiskt FUNGERAR, sådant tar vi lätt för givet.
Förnöjsamhet är en dygd, som teosofin säger
.Att kunna vara nöjd med det man har, utan att jämföra med hur lite prövningar vännen har fått i sitt liv…orättviiiiiist

#43 i inlägg #3 menar du va? 

#45 haha, nä faktiskt så menade jag #5 jag för min del ser att hur det där påverkar mig är min grundinställning till Livet.
Men visst Alde, jag ser att du också uttryckte detta nu: Hurvida vi lär oss något i detta livet beror inte på karman isig utan på hur vi bemöter den….
Heja, kloka Alde, var det det du ville höra?
Eller ska vi kalla det för egot…sitter här och luskollar så att du får lite ära ,va? tssss

jaaa. lite lärde jag ju mig att ta för mig, på den tiden då jag bara var en medarbetar på en annan sajt…
Jag var idag hos min pappa och hans sambo och han kramade mig så hårt och sa góóó-góóó! Då kom jag på att han alltid gjorde så när jag var liten…det kändes så mysigt.
Sådana gånger känner jag det positiva i livet och känner att jag existerar bl a för att min pappa behöver mig och jag honom….