Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1056 ggr
[Jeremina]
0

Rättighet el skyldighet?

Jag sa till en veterinär en gång när vi skulle få vår sjuka katt avlivad: Det är svårt att förstå att vi har rättigheten att bestämma över djurens liv och död.

Vet ni vad hon svarade? Det är inte en rättighet utan en skyldighet vi har.

Hur ser ni på saken?

Ska det bli så med människor också med tiden tro?

[Jeremina]
0

Är det ingen som är vaken och känner någon lust att svara? Kanske jag också ska gå och lägga mig då!

Mads
0

Ja, alltså har vi skaffat ett husdjur vi ansvarar för och denne blir sjuk och kanske skulle må bäst av att avlivas så kan jag nog tycka att det är min skyldighet att se till att djuret inte får fortsätta lida då det är jag som har den makten.

Det är som med barn, det är min skyldighet att ta hand om sonen och göra allt jag kan och vad jag tror är bäst för honom. Och vad gäller liv och död är det ju närstående som bestämmer när det är dags att avsluta behandlingar och så många gånger.

Amor Vincit Omnia

Anco
0

Jag anser att det är en skyldighet vi får den dag vi skaffar oss ett djur! Djuret i sig kan inte säga ifrån när det är för sjukt för att kunna leva vidare. Då är det vår skyldighet som ägare att ge djuret sin välförtjänta vila.

Dock och därmed INTE sagt att det är något som ska missbrukas bara för att man tröttnat på sitt djur…..

#0 Jeremina… jag måste säga att det var en mycket vettig veterinär…..

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Choklad
0

om djuret plågas fruktansvärt ..ja..då tycker jag att man ska avliva det.

Men om det finns alternativ att välja på, då har man inte den rätten att avliva. Tycker jag.

Om jag skulle bli så sjuk att jag plågas fruktansvärt och det inte finns något mer att göra.ja, då vill jag ha möjligheten att få dö, även om det innebär att någon dödar mig, jag vill kunna välja.

Men det är en annan historia…

U R us

lojna
0

Så skulle vi behandla oss mäniskor.

Vi skall pinas!!

Aldebaran
0

Klart vi skall förkorta lidande för våra djur…Om du lider å plågas och ändå inte har någon utväg…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
0

..Tänk dig ett rådjur på 3 ben,..med ett litet kid-som hon!Förvånad skall se till får mat,etc,etc..vad tycker man är humant? (egentligen är det ju fel o säga humant-eftersom vi skall se på djuren ifrån ett mänskligt perspektiv,vilket är fullständigt omöjligt)

Jag är djurvän,men jag vet vad jag skulle göra om jag stötte på det rådjuret i skogen o hade bössan med..skulle inte du?

kram Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[Jeremina]
0

#7 Jo, nog är det rätt alltid….kram Flört

Moonwing
0

Ja,jag har själv försökt ta bort vilda djur,ifrån taggtråd o dyl.-men de är ju så rädda(vi människor hör ju till deras, rovdjursgrupp=jägare  sas)-så det är humanare o skjuta-tyvärr..

Jag har själv några halvtama djur,med mig på skogspromenaderna bla en nästan heltam,förstånshandikappad älgtjur på minst 1 ton,men jag försöker hålla distansen,annars kan de ju inte hantera nästa person.

Jag har också avlivat många sällskapsdjur-o det blir svårare,o svårare..man lägger alldeles för mycket känslor i skeendet.

Men jag kan trösta dej med något som,jag själv knappt tror på(fast jag har det på bild)..min gubbe plåtade mig i skogen-mest på skoj,o vad syns på bilden-nästan helt solid..min gamla schäfertik.

Den låg i datorn ett helt år,innan jag upptäckte den-av en tillfällighet,har själv tyckt mig höra en hund flåsandes efter mig i skogen ,pulsandes i snön..tom tassavtryck har funnits..har fortfarande lite svårt o tro det-men hon finns vid sin gamla koja,på sommarstället…underligt!

(hon är begravd på samma ställe)

kram Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[Jeremina]
0

#9 Nog tror jag på dig ang vovven för jag både ser och hör sådant som många andra inte gör och jag har fått en pudel som inte lever längre på bild…….Flört

Intressant med älgen…..Glad

Om du har kvar kortet och kan och vill så kan du gärna skicka det till mig vi pm….kramar Jeremina!

Moonwing
0

Det skall jag,Jeremina..men det blir i mörr´n..e så trötter nu..

kram! Moonwing

/ Wingen