Existens iFokus

Existens

Etikett50-övrigt
Läst 1410 ggr
[Jeremina]
2009-08-22 02:43
0

Reinkarnation

När man känner att någon i ens närhet av kött och blod har varit en fiende i ett tidigare liv..hur bör man bemöta den personen om h*n blir otrevlig och dum?

Aldebaran
2009-08-22 02:45
0

Det beror ju på om du vill arbeta ut din karma eller ej…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Jeremina]
2009-08-22 02:48
0

#1 Karma igen…handlar allt om det? Rynkar på näsan

Aldebaran
2009-08-22 02:49
0

Ja….

[Jeremina]
2009-08-22 02:50
0

Det finns de i min närhet som jag i tidigare liv avskytt men som jag nu tycker mycket om och då känns det ju lätt när det är åt det hållet…Flört

Mirjami-78
2009-08-22 02:51
0

Jag skulle nog markera hit men inte längre….inte lättaste men har blivit ändå bättre på det. Tål man inte varandra kan man undvika varandra……

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ojrip
2009-08-22 20:26
0

Aldebaran

"Det beror ju på om du vill arbeta ut din karma eller ej…"

Du kanske kan hjälpa mig… Det är nämligen så att jag hatar en kvinna. Jag har aldrig träffat henne, aldrig pratat med henne. Inte haft någon kontakt alls. Jag har sett en blid och vet vad hon heter. Och jag hatar henne. Det är så löjligt att det är inte klokt! Jag är inte säker på om hat är det rätta ordet. "Känslan" jag känner är iskall. Utan några som helst "vanliga" känslor. Bara hat. Ren hat. "Helig" hat.

När hatet kommer låter jag den vara där. Väntar. Det går över.

Så… vad mer finns att göra? Hur skulle du göra?

Undrar Pirjo Glad

Mads
2009-08-22 20:37
0

# 3 Nej, allt handlar inte om karma.Glad

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-22 22:23
0

#6 Mmm detta låter juu onekligenm inte så vidare.. kan vara något ni har sedan tidigare… Återigen så har var och en ansvar för utarbetandet av sin egen karma jst du kan bryta "blodshämden" om du förstår vad jag menar…

#7 Intressant, utveckla gärna vad som finns annars..

Mads
2009-08-22 22:39
0

# 8 Vadå vad som finns annars ? Skulle hela tillvaron, hela vår existens enbart handla om karma ? Var finns då våra fria val ? Allt som händer oss och som har hänt från allra första början kan väl inte vara vårt eget fel ? Och inte ska vi som individer alltid behöva dras med andras dåliga karma ?

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-22 23:03
0

Karma betyder ju inte att vi är låsta utan fria val. Det är inte karma i sig som låser oss vid olika blockeringa och saker i detta liv utan hur vi reagerar på karman, hur vi bemöter vårat öde samt vad vi gör för att utveckla/arbeta oss vidare.. Det verkar som det är ett allmänt stort misstag vad karma egentligen är…

Mads
2009-08-22 23:06
0

# 10 Tror inte det är ett stort allmänt misstag om vad karma är utan att vi är många som ser på karma på olika sätt och kanske inte alltid förstår vad den andre menar i frågan om just karma. Sen ser du det kanske som ett stort missförstånd för att alla inte håller med om just din uppfattning om vad karma är och står för Flört

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-22 23:22
0

ok. vad är DIN uppfattning om vad karma är och vad det står förFlört

Mads
2009-08-22 23:53
0

Oj, hur enkelt plita ner en förklaring utan att skriva mitt livs novell…

Jag ser nog karma som ett slags konsekvens system i livet, goda konsekvenser när man gör något bra, sämre när man gör någonting dåligt. Dock om man nu blandar in att vi även ska deala med karma från tidigare liv är det ju väldigt svårt för dem som är icke troende på karma och allt vad denna tro innefattar att förstå och kunna göra någonting år det….nej jag kan inte sammanfatta det hela kortfattat och är för sjuk för att plita ner mer omfattande Glad

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-23 00:01
0

#13 Klart, tror man inte på karma så blir det ju väldigt svårt att ta in..

Vad är det som gör att "deala med karma från tidigare liv" så svårt att ta till sig…

Det finns ju dom som "lever djävueln" med folk under hela sitt liv, föstör och ödelägger andra människors liv utan att något ont händer dom i detta liv… Tror du/ni att deras nästa liv börjar om på 0 som om inget hade hänt? Eller tror du/ni att dom får "deala med sin karma från sitt tidigare liv"?

Mads
2009-08-23 00:10
0

# 14 Jag tror nog att man får ta itu med det man gjort så småningom, men så länge dessa individer fortfarande inte tror på karma eller någonting gällande andlighet och det övernaturliga alls så kommer de heller inte att jobba för att bättra på sin karma eller alls se sammanhanget i hur karma påverkar deras liv och vad som händer i det, eller hur ?

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
2009-08-23 00:15
0

Intressant diskussion och Madde du ska ha tack för att du hjälper mig att prova få Alde att fatta att ja orkar inte höra att allt skulle handla om Karma…..Glad

Aldebaran
2009-08-23 00:16
0

Nej precis, det är ju det jag menar med "att det är inte karman isig som för dig frammåt utan på hur du reagerar och tar emot (accepterar) din nuvarande karma…..

Säötter du dig bara ner när hela världen verkar gå emot dig och tycker att du är "orättvist" behandlad så bör du kanske skicka vad vi pratat om här en tanke.. kan finnas någon anledning till att det är så här kanske…

Förtydligande!!!!   Detta är inte liktydigt att man skall acceptera misshandel, våldtäkt eller någon anan form av förnedring, förödmjukelse etc…..Självklart skall man lämna och gå vidare (om man kan) men stanna upp och tänk igenom….mycket svårt… jag vet..Glad

[Jeremina]
2009-08-23 00:21
0

#17 Okej gubben…du får en lördagskram för det! Men hur ska man orka träffa den personen som är nära och man känner att man inte kan förlåta några mer dumheter?

Aldebaran
2009-08-23 00:28
0

Du behöver inte träffa den personen mer. Men att fortsätta resten av livet i förblindat hat (i tanken såväl som i handlingar (hämder) gentemot den person som gjort dig illa kommer att generera karma tillbaka.. Obenhörligen….

När vi kan detta till 100% och verkligen mena det så blir det lika starkt som Jesus när han hängde på korset sa: "Fader, förlåt dem, ty de veta icke va de göra."

Aldebaran
2009-08-23 00:29
0

Men detta är mycket svårt… jag vet vi du/ni å jag är ju inte där ännu (på långa vägar)

Mirjami-78
2009-08-23 00:31
0

Så du menar Alde att den som man tycker minst om ska man träffa mera??…..HjälpTyst

Aldebaran
2009-08-23 00:33
0

för att uttrycka det enkelt.. 2 personer som hatar varnadra i detta liv och gör allt för att jävlas… Limmar ganska bra på varandra ja..Glad

[Jeremina]
2009-08-23 00:34
0

Jag hatar inte men jag känner att h*n har fått förlåtelse nog många gånger nu!

Mads
2009-08-23 00:36
0

Tycker du pratar runt det lite Alde…

Jag har förlåtit mannen som våldtog,misshandlade & försökte döda mig om vi nu ska vara öppna och diskutera det utifrån egna upplevelser. Har det lett till en massa härliga mirakel i mitt liv därefter ? Nej. Kanske kommer den karman att visa sig längre fram då…

Men jag gjorde det inte för min karmas skull, jag gjorde det valet för att kunna leva fri i själ och hjärta. För jag hatar inte och vill inte döma, och mår inte bättre av att fastna i ett hat för honom och det han gjorde.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-23 00:36
0

Om ni träffas i nästa liv spelar ju ingen roll, du lär ju inte komma ihåg detta iallafall… det kan rent av bli mycket bättre i nästa…

Mirjami-78
2009-08-23 00:48
0

Men om en människa sårar mig eller skadar mig, inte vill jag då vara i närheten ut av den personen, för jag vill inte bli behandlad på de sättet…..Inte allafal om det händer gång på gång.

[Jeremina]
2009-08-23 00:49
0

Madde…du är stark tycker jag…kramis Glad

Aldebaran
2009-08-23 00:49
0

#24 Pratar runt?….

Kanon om du klara av att leva som du gör, det kommer att bli bättre.. När och hur vet jag inte, det kanske finns flera saker som måste till innan… Men du kan vara lugn för att han i sitt nästa liv kommer att sitta där och gräma sig om varför alla behandlar honom/henne så illa…

Mads
2009-08-23 00:57
0

# 27 Tack vännen !

# 28 Jag tolkar det som lite sarkastiskt menat att det är kanon att jag kan leva som jag gör. Är det så otroligt att någon faktiskt kan förlåta en sådan upplevelse ? Att någon faktiskt på riktigt kan se kärlek och ljus i även fruktansvärda upplevelser och situationer.

Jag har inget behov av att han ska göra rätt för sig, det har han redan fått göra i detta liv. Fick byta fängelse 3 gånger pga av det han gjort. Och när jag inte kunde leva med skräcken och mardrömmarna längre mätte jag honom för ett par år sedan och pratade med honom och han lever med betydligt mer ångest än jag nuförtiden.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
2009-08-23 01:00
0

Nej det är inte sarkastiskt, jag skrev det i all välmening och menar därför varenda ord…

Aldebaran
2009-08-23 01:02
0

Jag vet inte om jag kunnat förlåta lika lätt som du har gjort, trots alla "fina ord" jag skriver här…

Mads
2009-08-23 01:03
0

# 30 Då ber jag om ursäkt…jag uppfattade det inte så..svårt det här med text ibland. Jag berättar inte för att jag vill framstå som någon som är bättre än någon annan för det är jag då inte, men ville dela med mig av min erfarenhet.

Amor Vincit Omnia

nillanb
2009-08-23 01:22
0

Madde!

Jaghar också varit med om det där, det har format resten av mitt liv!

Jag kan inte veta något om din upplevelse och rehabilitering, men visst kan VI lägga detta tunga svarta bakom oss,!!

Leva livet tacksamt och nu, med en djupare förståelse för en människa i själsnöd.

Mads
2009-08-23 01:28
0

# 31 Alla är vi olika och det är också så det ska vara, det var inte lätt att förlåta. Lyssnar man på alla andra så ska man hata och gärna bränna på bål om det fortfarande gått till så ungefär. Men det tar inte bort min helvetesnatt, det tar inte bort min smärta, det tar inte bort alla åren av mardrömmar och ett icke fungerande sexliv. Vad som kunde läka allt det där var ren förlåtelse, då försvann alla mina demoner och han hade inte längre övertaget.

# 33 Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam ! Visst formar det vårt liv, man blir aldrig densamma även om det inte behöver vara enbart negativt. Vi lägger det bak i ryggsäcken och vandrar starka tillsammans vidare, de ska inte vinna och få oss att tappa vår gnista och livsglädje ! kram igen

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
2009-08-23 01:30
0

Jag tycker ni är beundransvärda som gått igenom sådant och kan gå vidare och inte hata och vara bittra. Det är bra att en sådan man inte förstör livet för er…..ni är värda att leva och må bra känner jag….jag bugar för er styrka och vänliga framtoning när ni skriver om det…..Glad

nillanb
2009-08-23 01:33
0

#34 Efter ett stort trauma, lyser vissa saker mycket klart.

Kram till dig Madde vik aldrig undan

[Jeremina]
2009-08-23 01:36
0

Jag har en nära vän som blivit våldtagen men berättar inte vem som gjort det. Nu är jag ganska säker på vem men den mannen är bland det goaste som finns….är inte det konstigt?

Mads
2009-08-23 01:40
0

# 36 Inte du heller, vik aldrig undan. Var stark och låt ditt ljus och din kärlek alltid segra ! Kram

# 35 & 36 Ja, du mannen som gick på mig var ingen främling utan en mycket charmig man som satte mig på en pidestal tills den sag då jag inte gjorde och sa det som förväntades av mig. Jag var bara 18 år då. I de lugnaste vatten…som min mamma hade sagt.

kramar

Amor Vincit Omnia

nillanb
2009-08-23 01:45
0

Jag var femton

Mads
2009-08-23 01:47
0

# 39 Jag blir så tokförbannad ! Ingen ska behöva uppleva det, ingen.

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
2009-08-23 01:50
0

#40 Instämmer bestämt!

nillanb
2009-08-23 01:57
0

Det är första gången någonsin jag har berättat för någon utom mina föräldrar vad jag har varit med om.

Madde berättelse berörde mig så djupt!, att jag inte kunde låta henne eller andra tro att hon var den enda här.

Tack Jeremina

Mads
2009-08-23 01:59
0

# 42 Älskade du, tack för att du vågade och orkade dela med dig. Du kan alltid höra av dig till mig om du vill. Jag berättar inte heller för någon, ingen vet. Ingen idag vet att jag inte ens heter det jag nu heter, för jag fick byta identitet. Stooooor kram !

Amor Vincit Omnia

Halvdansken
2009-08-23 22:18
0

#0, vi är ju här för att lära oss, så ta det lugnt, ett steg i taget och se vad som händer. Det gör alltid jag. Tänk inte för mycket i starten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wargmane
2009-08-24 01:11
0

Jaha …om han blir dum….jejeje låt han vara det då!!

Jag har alltid ett val….Jag väljer oftast att vika eller backa undan…om jag inte får känslan över att konflikten Måste tas om hand och en gång för alla dras till sin spets!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Mads
2009-08-24 11:00
0

# 45 Sund inställning Skrattande

Amor Vincit Omnia

ojrip
2009-08-24 17:04
0

#8 Ja. Jag förstår vad du menar. Och ja, jag vet att det är mitt ansvar. Vet också att vad som än hänt i tidigare liv (måste motsäga mig själv: Det finns inga tidigare liv. Kan inte finnas. Eftersom det finns ingen tid) har det varit jag som skadat mig.

Frågan är… Behöver jag veta vad som hänt?… Hur kan jag annars förlåta mig själv? Om jag inte vet varför…

Fast… det här med karma… det tar ju aldrig slut… när jag "jobbat bort" mitt får jag väl börja med det kollektiva Skrattande Så det spelar kanske inte så stor roll varför.

Och kanske är det viktigare att inte skapa MER karma Glad

Kram, Pirjo