Den som tänker bär ansvar
Ansvar är beroende av förmågan att kunna välja mellan minst två möjligheter och vara istånd att fatta beslut. denna begåvning kommer endast ur människans tankeförmåga. Djur som inte äger ett förstånd likt människans, kan moraliskt sett inte göras ansvarigt för en enda av dess handlingar.
Att tänka med förståndet är resultatet från det inkarnerade högre egot, det sk. Manasaputra. Därigenom finns ansvaret i det högre eller inre Egot. Detta faktum skappa likväl paradoxala förhållanden till det nedre eller uttåtriktade egot (personligheten). Även om detta framkommer ur det övre Egot kan det under sitt liv på jorden agera fullkomligt oberoende av det högre/inre Egot. Även om det högre inte kan behärska det lägre, har det fullt ansvar för det lägres missdåd, och måste ta de karmiska konsekvenserna i detta eller något annat liv.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Tycker att det låter rimligt.
Det är tankens kraft som är starkast, därför härleds du att tänka efter först innan du handlar med din känsla.
Det är det största problemet vi människor har idag, anser jag, att behärska våra känslor när en tanke uppstår, så vi inte agerar och reagerar på fel sätt..

#3 ? 
#4 Jag känner mig bara glad idag..hej!

va bra 
hej själv