Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 886 ggr
[Jeremina]
0

Ha tålamod med mig

Jag vill bara säga att det tog lång tid innan jag vågade skriva här för jag tycker att det är svårt att läsa många av dessa skrifter.

Ni måste ge mig mer tid till att förstå detta och att jag kan uttrycka mig lekmannamässigt inom detta för det är nytt för mig.

Det känns ibland som jag sitter i ett skruvstäd och inte kan ta mig loss. Hur förklara vissa saker om jag inte förstår det själv….Skäms

Detta med existensiella frågor är som en surrande bikupa för mig ibland!

Wargmane
0

Det Om Något är helt OK Jeremina !!

Vet att det tar ofantlig tid att sätta ord på ibland ganska obenämbara saker!

Tid Är Vår Rikedom…Din …min…allas…

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Jeremina]
0

#1 Tack…..många kramar Glad

Aldebaran
0

Oki, såg inte dett förän nu…Bra Jer… Du är i gott sällskap även jag blir ställd många gånger i dessa texter och frågor…Inget att skämmas för tvärtom.. Gläds istället utav att du ens har intresset för det.. Det är ju alltid en bra början…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mads
0

Jag förstår inte alltid heller men skriver obehindrat ändå med risk för att offentligt idiotförklara mig själv, men jag vill gärna förstå och lära så jag gör det med öppet sinne och gott mod. Plita på du bara vännen !

Kramen

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

#4 Jag ska göra det…..tack och kramisar Glad

Anco
0

Tack Jeremina för att du satte ord på mina tankar….

Jag står också många gånger helt oförstående till alla dessa texter…. men ibland gör jag som Mads och ställer frågor som idiotförklarar mig ;)

Jag läser och läser men ofta blir det bara ett enda blurr för mig…. men jag fortsätter att läsa, ändå…Kanske går det upp ett liljeholmens nån dag .

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

[Spanaren]
0

Men varför förklarar inte ni som skriver, på ett lättare sätt, om allt blir till en överkurs för många av oss här inne… ?!?!

Texter med djup innebörd, kanske skulle få chansen att vädras lite och mjukas upp, så att alla förstår meningen med hela alltet.

/kram Spanaren

Wargmane
0

Hmmm….Jo jag förstår det där med att texterna är jobbiga och ibland svåra att förstå…Det tycker jag oxå…Och som Alde säger …han förstår Själv inte allt!!!

Det är det som är grejjen….Jag började läsa Bailey för 20 år sedan….Jag har läst de där böckerna slitna ska ni veta ….Och för varje gång jag läser förstår jag det på ett nytt sätt

Att Lära sig att förstå….är att utmana sinnet…Om jag läser det jag redan förstår….Lär jag mig inget Nytt!!

Jag har "Krigat" med mitt Sinne i Många år…så numera blir jag uttråkad av att läsa sånt jag redan har förstått….

Så var inte rädda att utmana era sinnen Läs, Tolka, Förstå….från den utgångspunkt ni Är….DÅ kommer utveckling!!

Färdiga "paketlösningar" får ingen att växa!

Vandra i Skönhet Tjejjer!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Spanaren]
0

Nu menar jag inte riktigt så Wargmane … utan att vi tillsammans kan tolka texter så att alla får till sig en pussebit på ett enklare sätt än att se allt djupt gömt i dunkel.

Så enkelt, för den som presentera texten, att kanske lägga in sina funderingar som en eftertext.

Framåt vill vi alla gå, men för vissa tar det längre tid än andra, så det gäller att stanna upp och hjälpa till så gott det går Skrattande

/kram Spanaren

Ps En text kan uppfattas och ha en innebörd på så många olika sätt eller hur …

Mads
0

Tycker också man måste hjälpas åt, alla kan inte förstå allt eller alla sätt det presenteras på. Vi talar inte alltid samma språk och det måste vi vara öppna för. Så är det i vardagen också tycker jag, märker jag att en person inte alls förstår vad jag menar försöker jag förklara på ett sätt jag tror denna person då istället kan förstå.Glad

Kram kram

Amor Vincit Omnia

[Spanaren]
0

Precis så #10 Mads/kram Spanaren

Wargmane
0

Ja absolut det håller jag med om !!

Hahaha Vi får utmana Alde att Skriva sin egen förklaring …Vilket han faktiskt oftast gör !!

Och Spanaren …det Är ju det som jag menar …Vi uppfattar texten olika det är det som är utvecklingen…beoende på var Våra egna insikter har urvecklats !

Ibland När jag läser trådarna …ser jag att alla vill springa snabbt ….Vill ha en förklaring på vad som står….Var och en förstår utifrån sin egen utveckling….Så det Är inte alltid säkert att min förklaring Kan tas upp av någon annan!

Det Går Inte att springa snabbt hehehe Då kommer bakläxa!

Ibland läser jag ett stycke 10 !! ggr Just För att jag VILL hitta den sträng I Mig som svarar på budskapet!

Alde har planerat att öppna en Diskussionsgrupp Här På existens…Där Vi från grunden kan Fördjupa oss i Dessa Texter!

Där kan alla som Vill vara med!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Spanaren]
0

Bra … men varför ska allt kråglas till med diskussionsgrupper?!?! Enkelt att bara bjuda på sin förklaring i en eftertext och sedan locka in andra att fråga och tycka till.

Jag tror personligen att jag bara tar in det jag behöver, för stunden. Men med att visa hur någon/några tänker så börjar mitt eget sätt att tänka på ett helt annat sätt. Det är en gemensam utveckling på olika nivåer.

/kram Spanaren

Ps Visst Wargmane går man tillbaka till en text flera ggr och ibland med några års mellanrum

Wargmane
0

Tja Krångla och Krångla ….Det är ett bra sätt att Kunna förklara för de Som Är Intresserade att Focusera på Just de teosofiska skrifterna !

Som det ÄR just nu…blir de flesta trådar nerblajjade och man håller sig inte till ämnet!

Blir till slut ganska trist att försöka ge förklaringar då….

Ur Mitt eget perspektiv…Har jag ingen önskan om att lägga, Tid, Själ och Hjärta i något Som människor egentligen inte Är seriöst intresserade av !

Bättre att lägga den tiden på de som är det!

De som skriver artiklar och lägger ner otaliga timmar ideellt på detta, ledsnar ganska fort…när det är på det viset!

Detta kan vi se hända på andra sajter här inne…Där utgångspunkten varit att verkligen Lägga ner Själ och Hjärta ….Men Hur ser det ut idag ??

Jo de Tröttnar….Man ser knappt av varken Sajtvärdar eller Medarbetare….de blir "polis" istället och har bara fullt sjå med att rensa troll och annat….Trist!

Här på Existens Finns ett ständigt flöde med artiklar…Alde lägger ner MYCKET tid på detta !

Han gör så gott han kan och det gör jag oxå…Men det går inte att svara på allt…

Och det Är ju Faktiskt alla som bidrar till att en Sajt existerar!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Spanaren]
0

Ops … det lilla jag har sett så är det seriösa frågor och svar som jag har sett?!?!

/kram Spanaren

Mads
0

# 14 Det där blajjet antar jag är allt som mest är glada gubbar & som frångår ämnet hela tiden & det är ju både Sajtvärd & Medarbetare ganska bra på att följa med på kan jag tycka. Så vill man ha en ren diskussions sajt så är det väl bra att hålla på det själva också, eller ?

Jag tycker också man behöver läsa texter flertalet gånger, som du säger tar man in ny information varje gång man läser Glad

Amor Vincit Omnia

[Spanaren]
0

Lite tjo och tjim uppblandat med allvar skadar väl ingen … så länge man inte trappar någon på tårna medvetet/kram Spanaren

[Spanaren]
0

Hittade just dessa tänkvärda ord som Alde lade in i går.

-----------------------------------------------------------------------

Jag vill avsluta med dessa vackra ord av aposteln Paulus:

Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke. Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke. Den hyser icke agg för en orätts skull. Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen. Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Så bliva de beståndande, tron, hoppet och kärleken; men störst bland dem är kärleken.

Dr. Dusan Zagar

Mångårig medlem i TS och ledare för den slovakiska sektionen.

--------------------------------------------------------------------------

Käleken förtörnas inte av något så sanna ord/kram Spanaren

Wargmane
0

Visst är det så Att det blir en massa Roligt Oxå ! Och Inget fel med det!!! Jag tycker om att ha roligt …Så är det !

Och Just det jag skriver med en sluten diskussionstråd Där de som Vill fördjupa sig utan att trådarna springer i väg i annat …Vore bra för dem som Vill Riktigt fördjupa sig ?? Eller är det feltänkt??

Vi Är Som påpekat alla olika !!

Ja spanaren Den där ÄR så bra !! Tänk om den kunde funka i alla riktningar *ler stort*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Spanaren]
0

Vi alla, försöker i alla fall att bjuda bästa sidan till :-)

/kram Spanaren

[Spanaren]
0

Samtidigt så vill jag utvecklas med att se olika saker och perspektiv ur andra vinklar och vrår. Därför så tror jag personligen att öppna diskussioner ger mera/kram Spanaren

Wargmane
0

Ja och det är bra för dig spanaren !!Tungan ute

Men kanske inte för alla !Obestämd

Ja visst gör vi !! Försöker bjuda bästa sidan till !!Glad

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Spanaren]
0

Trodde att alla tyckte som jag *gapskratt* att det är med enkelheten som man vinner sin respekt här i livet för att komma vidare med sina funderingar på och runt alltet/kram Spanaren

[Spanaren]
0

Förlåt … men det blev en dikt av denna tråds ord/kram Spanaren

Respekt

Pekpinnar i höga skyn gillar jag inte överhuvudtaget alls att få uppvisat för mitt inre öga

Inte heller att någon rynkar sin näsa över min okunskap med att chansa för en förfrågan

Gillar inte heller när någon vrider och vänder på mina ord så att det gör mig till ett åtlöje

Le inte heller i mjugg över att saker kanske inte behandlas med den respekt som du ville

Se människan bakom orden och pejla in dess ägares själ och hjälp den en bit på traven

Lär dig din läxa med att varje individ bär på sitt eget ok och behöver inga mera tyngder

Lyft fram det bästa i varje situation som uppstår och blir det gyckel så styr åter in i ledet

Uppehåll dig inte vid små bagateller och trams utan känn med ditt sanna hjärta i stället

Fullkomlig blir ingen och det känns väl bra och så  kommer det alltid att vara i vår skara

Kärleken är det bästa vapnet att ta till om det skulle kärva på alldeles oändligt mycket

Ljuset ska blända oss alla på olika sätt men tillsammans så lyser det extra förmånligt

Friden med att hitta sig själv med tillgång av medmänniskor är något så sant sannolikt

© Spanaren

[Jeremina]
0

#24 Den var bra den..kram Glad