Självuppfyllande profetia
Vad har ni för funderingar angående "Självuppfyllande profetia"?

Och vad är det?
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Ja jag undrar med vad det är…har inte hört talas om det tidigare….
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Är inte det när man siar om något som uppfyller sig själv?
Hittade detta cita genom att googla:
Din värld är därför en illusion, den existerar för dig som du tolkar den. Din verklighet liknar inte någon annans verklighet.
Men så fort du förändrar en gammal inprogrammering förändras din värld från en illusion till en annan illusion.
Menar du så Jeremina eller?
Efter vad jag förstått så är det väl nåt i stil med att: Jag tycker att det här kommande provet i skolan är sååå svårt…. det spelar ingen roll Hur mycket jag pluggar. Jag kommer iallafall att köra på det.
Slutsatsen blir att man lör på provet, eftersom man intalat sig själv att hur mycket man än försöker så kommer det att gå åt pipan.
(Var det nåt sånt du tänkte dig Jeremina?)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Jag tycker att det menas som Anco säger.
Man kan se saken så också, att om någon intalar sig själv, att jag klarar mig inte t.ex. utan godis eller något liknande. Då tror man att det är så. osv.
Eller hur Jeremina, tänkte du så?
Pirkko

hon försvann….
#7 nä, hon bara tänker..och kommer tillbaka..
tror jag.

ja det gör hon…
Jag har inte försvunnit utan haft kvalitetstid med familjen men nu är jag tillbaka en stund!
Har ni inte hört talas om "Självuppfyllande profetia" ? Jag som trodde att vissa visste allt! Hihi!
Jo, en människa som tänker sig att det kommer att gå åt skogen för mig och alla vänder sig emot mig och allt blir bara fel.
Eller åt andra hållet att allt kommer att gå bra för mig med arbete, familj och livet.
Om människan tänker och visualiserar det regelbundet om och om igen så uppfylls det till slut!
#8 Hej Pirkko! Här är jag! tänkt har jag också provat att göra..fniss!

Mmmm ja, det är ju en annan form av tankeformer jag nyss lagt ut en artikel om. Tankens kraft är den mest kraftfulla kraften som vi äger.. Ligger som huvudartikel…

Jättebra att du skrev ett inlägg om detta Jer. en liten annan syn på det hela…
#11 Clever…det var därför jag skrev det här inlägget bara för att uttrycka mig med andra ord och just utrryck!
Jag har läst den huvudartikeln alltså!
En profetia är ju en förutsägelse, det du förutsätter dig att bli, Blir..eller är, Är du.
Alltså dina egan förutsättningar,din egna vilja med tanken att styra dit Du vill.