Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1205 ggr
Aldebaran
0

Veta en Hemlighet

Ni vill veta dödens hemlighet. Men hur skall ni finna den, om ni inte söker den i livets hjärta?

. . . .

Ty vad är att dö annat än att stå naken i vinden och smälta in i solen?

Och vad är väl att upphöra att andas annat än att frigöra andedräkten från dess rolösa vågrörelse och låta den stiga uppåt och vidgas och söka Gud, fri från alla hinder?

Profeten Kahlil Gibran

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
0

VackertGlad

evrekaw
0

"Alla vill till himelen men få vill ju dö…"  kom jag osökt att tänka på när jag läste detta…

Vackert och poetiskt…Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[yodhe]
0

Gibran är bra,

många tänkvärda ord har han sagt.

Som:

Denna dag är till ända. Vår sömn har flytt och vår dröm är förbi och det är inte längre gryning.

Och skulle våra händer mötas på nytt i en dröm skall vi bygga ännu ett torn i skyn

En liten tid och min längtan skall samla stoft och skum till en ny kropp.

en liten tid, ett ögonblicks vila i vindens armar

Tack

[Jeremina]
0

Den där Kahlil..hm! Obestämd

Aldebaran
0

#4??

Moonwing
0

Jag har ju upplevt ett "ögonblick död"..det är inte svårt att dö!..Det är svårt,däremot att  fortsätta leva..igen..

..tankarna rusar igenom, medvetandegraden man befinner sig på..(undrar just hur,snabbt)

..-skall jag verkligen fortsätta,kämpa?,fortsätta andas?,…orkar jag?

Faktum är att man faktiskt känner,Livsångest!..det är så lätt att släppa taget! Man börjar då känna sig skuldbelagd för att vilja smita,hur fånigt det än låter..sen bestämmer man sig(hur det nu sker),inte i tanken sas ..

..man,endast vaknar! Och börjar livets hårda resa igen,i mitt fall var det i en ambulans..förunderligt ,värre!

/Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Aldebaran
0

Skuldkänsla och rädsla för att släppa taget tror jag beror på den fysiska elemental som det skrivs om i artikeln "Dödsförloppets inre sida" Dvs den elemental som kämpar för den fasta fysiska kroppens existens…

evrekaw
0

#7 Men man ska väl ändå vänta till döden knackar på - inte längta och söka sig till den… Att inte vara rädd för döden men att vilja leva är väl inte nödvändigtvis en paradox…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Jeremina]
0

#8 Som du skriver känner även jag att inte vara rädd men inte heller längta. Vi bör ta vara på det goda här i livet och prova att göra något åt det dåliga….

Aldebaran
0

#9. Ja, självklart, det är ju därför vi är här…

[Jeremina]
0

#10 Ja, eller hur? Att njuta av det goda är ju bäst förstås…..hihi! Flört Så tar vi problemen senare! Glad

Aldebaran
0

ja, och att utarbeta sin . . . . . gentemot sina nästan…Glad

[Jeremina]
0

#12 Kyss