Jag är jag.....
Jag är jag och vem har rätt att ändra på mig?
Har någon det och varför i så fall??

Helt rätt ingen har rätt att ändra på dig, det är helt och hållet din egen uppgift..
Du har ditt liv att leva, din väg att gå, din karma att utarbeta.
Jag har min, en tredje har sin osv….
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Men hur många försöker inte ändra på andra och de ska följa deras tankar och vägar?!!

ja, vilket är fel…. Men sedan beror det åxå på hur du ser på att någon försöker förändra dig?
Om någon kommer med en annan synpunkt eller kanske ett råd och ber dig pröva? Ser du det åxå som påtvingat?
Det är självklart att man är den man är. I förhållanden kan jag känna igen det där att man gärna vill ändra på varandra just för att det ska fungera, men man kan nog alldrig ändra på en människa till något den inte vill. I arbetslivet kan man vara tvungen ibland att ändra på sig…..
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

I arbetslivet tar man på sig roller, ungefär som i en film…
Ja det gör man nog…..Det gör man nog i föräldrarskap, förhållanden i allt igentligen. Kan nog skilja sig rejält….

Yepp… Men nu kommer vi nog "off topic" lite, väntar på yssas svar…
#2.yes,man skall ju ägna livet, åt en sak; Sin egen utveckling!!,-ej andras!
Rätt! bra sagt..
/Moonwing
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
#3 Nej det är inte fel för alla måste kunna både ge och ta råd enligt min mening. Vad du sen gör me dom är en annan sak.
#5 Är det rollspel här på ifokussajterna med?
#9 Jag tycker att många sätter på sig en mask här på iFokus och är inte ärliga utan falska ganska ofta. Har jag fel? Nog är det rollspel alltid hela livet mer eller mindre utom hemma hos de närmaste. I alla fall i mitt fall…

#9. Rollspel på sajterna??? Vet inte… vad tycker du?
Svaret är JA!

Jaha? Ja då är det väl det. Det är ju inte något jag funderar mycket på…Men klart, här kan man ju vara tämligen annonym och då skriva vadsomhelst till vemsomhelst..
Men det stör tydligen dig på något sätt..? Något du vill tala om?
Inget speciellt men rollspel kan va bra i vissa sammanhang men det får inte överdrivas.

Oki…
Det här kan bli en absolut favoritsajt för mig så roligt.

Ska jag me lägga ut dessa gubbar för extra effekt och bör jag skriva inläggsnr före mina svar? #17 

Inte behöver du mig om lov, du får göra som du vill..
#18 Jag gillar smilande gubbar oftast men det skulle finnas fler och jag skriver oftast inläggsnummer före…..
#19 Alde får vi göra som vi vill? 
Då smilar jag vidare då!

det har du väl alltid gjort?

ehhh ja t.ex…
Jag är jag och vem har rätt att ändra på mig?
Ingen har rätt att ändra på dig, mer än du själv.
Samtidigt som vi lever i en värld där vi många gånger riktar det pekande fingret utåt, på andra.
För om bara de ändrar sig!
Så skulle ju mitt liv bli så mycket enklare

och så är det ju inte egentligen

Energin inom oss läggs på fel saker och vi tömmer oss på kraft och ork.
Man ska nog vara den man är oavset vad andra tycker!!

Kunde inte sagt det bättre själv.. Tack Rore…
#29 Rore är klok hon likaså Pia i sitt inlägg och du förstås Alde!
Förresten har du sovit gott såg att du var uppe länge med?
Jag är den jag är och har nu med att ja skrivit några inlägg fått se att det är en del som redan här och nu kommer och skriver i trådarna och ska ändra på mig. I form av att tala om att jag har fel.
Rätta mig om jag har fel!!!
Åsikter har vi om allt och alla. Även du.
Vi kan inte ändra på andra. Bara på oss själva.
Hur vi väljer att uppfatta ord och omgivning är bara vårt egna ansvar.
Hur vi agerar gentemot omvärdens tyckande och tänkande om oss är det bara vi själva som avgör.
Det är lät mycket insiktsfullt!
Jag kan när jag vill
Och det kan jag med jag lovar!
Jag tror dig.
Då börjar vi på nytt och lägger det knasiga bakom oss då?? Jag tycker om att känna mig för och då kan de bli lite provokativt men inge illa ment!!!!
# 37 Men om man går ut för att vara provokativ och sedan uppfattar det som att andra vill ändra på en för att de inte håller med om vad man skriver, är man inte lite fel ute då ? Att tala om att man tycker att någon har fel är inte samma sak som att man önskar ändra på någon. Tycker inte jag i alla fall.
Amor Vincit Omnia

#38 Instämmer med dig… Återigen (som jag skrev i en annan tråd) kunde inte framfört det bättre själv. Det gäller ju att ha insikt om sina egan fel innan man kanske anklagar och hoppar på andra (många ggr helt felaktigt) i tron att dom försöker med någonting. Kan ju i många fall vara ren inbillning…Kanske?
Här tassar jag in o tycker till. ""Jag är jag o du är du….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hej chik!
Visst är det vällan bra, att det är så
Det finns ju olika sätt att ta pulsen på människor i sin omgivning
Så det käns ok att börja om på nytt
Måste även påpeka att jag tycker Mads har en bra poäng där i sitt uttalande i #38.
#40 Chik…kanske ditt ordspråk är svar nog på trådskaparens fråga? 
Vi är alla olika och igentligen är det ju tur det……
.
Nog är vi olika och tur är det men vem har rätt att prova ändra på en annan? Det brukar inte fungera så bra! 
Kanske en del kan behöva hjälp att ändra på sitt ev. destruktiva beteende om man har ett sådant! 
När vi härinne talar om att ,"ändra på mig",-kanske alla härinne inte tänker på samma sak,
..för mig, är; "mig"..något föränderligt,..som jag själv!! .. -fullständigt ,och viljemässigt, ej ens rår på..helt o hållet!
- eftersom jag, inte tror människan som invid och levande varelse sas "bestämmer", så mycket hon tror sig göra!..(så långt håller man även inom med.vetenskapen med)
…mycket sker.. -vad man kan exempelvis kallar; "undermedvetet",eller som någon annan kanske skulle kalla "övermedvetet"..
Jag tror bägge delarna händer i en livs-process,människan är ju till en del styrd av sina drifter,men även av sina medvetna handlingar!
Det man kan ha delade uppfattningar om är, om ett högre "jag" -bestämmer något över resten, sas det vi vill kalla själ.
..och där hamnar man redan i en helt annat samtal!.."Vad är själ?"
-därför enkelt yttryckt ; Om,någon har rätt o ändra på något-så skulle jag i så fall ha förståelse för….
…om det var det sk "överjaget"..eller en högre stående existens,dvs egentligen en del av mig själv-som skulle få ändra på mig..
…naturligtvis alltid i ett "universiellt samförstånd"..eller vad man väljer o kalla på det! Och absolut ej,någon annan livsform.
Naturligtvis har du rätt, och som rore,..säger ovan -att ingen annan -vad det än må vara;..
..-har rätt och ingripa i just din livsuppgift!..eller hur du väljer att uveckla dig (enl. vad som sägs i Heliga skrifter etc. så har inte ens Änglar rätt att ingripa i människors fria vilja)
..men som sagt,alla har sin egen syn på hur vår tillvaro är uppbyggd..och så skall det vara. (att vi uvecklas självständigt -i fri vilja)
/Moonwing
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Tack för ett mycket givande inlägg #46 (och även du Rore)
Helt sant är att inte ens änglar har rätt att ingripa i människors fria vilja. (åtminstone inte till en början)
Hur många ggr har vi inte frågat oss: "Hur kan det finnas en Gud i himlen som låter detta ske"
Detta visar ju klart på våran egan vilja i vår karmatiska utveckling hur hård och komplicerad den än må vara för vår nuvarande fattningsförmåga…
#47 Gud gav väl oss en egen fri vilja? 

#48….. å vad är egentligen Gud? Är vi inte en del utav denna gudomlighet allihopa??
#49 Om det nu finns en Gud? Jag skrev inte utifrån min egen tro för jag tror ju att vi alla är vår egen Gud. Men som du skrev om Gud i bibeln. 
Jo, vi är alla en del utav denna gudomlighet!!! 

Jag skrev hur ofta vi frågat oss… (inte du då Jeremina) denna fras…. "Hur kan det finnas en Gud i himlen som låter detta ske"
Sedan är bibeln väldigt esoterisk om man förstår sig på att läsa den…Med rätt nycklar…
#51 Det fanns en tid då även jag sa så men det är ett bra tag sedan nu. Jag kan tala om att jag är ingen vidare bibelläsare!
För att hjälpa någon med ett destruktivt beteende, så krävs det att vederbörande är villig till att släppa taget om det. För att kunna ta emot denna hjälp.
Annars strandar hela projektet, så att säga.
För länge sedan läste jag en liten bok som hade titeln: "Om konsten att ändra andra." Den gick i stort sett ut på att den enda människa vi kan ändra är oss själva. Allt annat är bara klåfingrighet, härskartekniker, svart pedagogik mmmmm. Fridens liljor till oss alla!

Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Nej ingen har rätt att ändra dej. Stå pådej!!!!!