Jantelagen...
Ja vad är det ?
Läste en artikel i Aftonbladet…Tål att fnurlas på kanske..
Jantelagen - att inte sticka upp och tro att man är bättre än andra - håller på att försvinna i dagens Sverige. Och det är tvärtom mot vad folk kan tro ett problem, skriver debattören Bitte Assarmo. Den som reagerar sunt mot egoism som skattesmitning eller överdrivet höga löner avfärdas nu med himlande ögon. Allt medan en föraktfull vi-och-dom-mentalitet sprider sig - mot hemlösa, sjuka och arbetslösa. När jantelagen till slut försvinner återstår bara en orgie av självförhärligande egotrippar.

Vi har ett akut och allvarligt problem med den s.k. Jantelagen i landet Sverige. Och den som nu småler lite förnumstigt och tror sig veta precis vad problemet är kan genast kan sudda bort leendet, för problemet är ett helt annat än det som vanligtvis hävdas. Problemet är nämligen att Jantelagen håller på att försvinna. Jantelagen är ett koncept skapat av den danskfödde författaren Aksel Sandemose i boken "En flykting korsar sitt spår" från 1933. Den formulerar i ord den oskrivna lag som säger att man inte ska sticka upp och tro att man är bättre än andra. Det är också ett uttryck som från den dag det först såg dagens ljus har missbrukats av människor som tror sig vara förmer än andra. Således adopterades idén ögonblickligen av den svenska överklass som under 1930-talet såg demokratiska reformer som ett hot mot sitt eget överflöd.
Alla rop på rättvisa, jämlikhet och klassutjämning avfärdades som uttryck för jantelag och kraven på reformer likställdes med missunnsamhet. I själva verket har jantelagen ingenting alls med missunnsamhet att göra. Tvärtom är den absolut nödvändig i ett demokratiskt samhälle. Aksel Sandemose må ha myntat begreppet som en kritik mot mentaliteten som rådde i hans födelsestad, men även om man naturligtvis inte kan hejda alla förändringar i ett samhälle måste där ändå finnas någon form av restriktioner mot en alltför vidlyftig egoism. Vi kan inte hävda alla människors lika värde om vi i nästa andetag kritiserar jantelagen. Och även om Sandemose kände sig kränkt av att höra uttryck som "du skall inte tro att du är bättre än vi" (det vill säga än någon annan) är det faktiskt en ytterst sund tes. För varför i hela friden ska vissa människor nödvändigtvis tro att de är bättre än andra?
I Sverige har vi mer eller mindre avskaffat den så viktiga jantelagen. Alla sunt kritiska reaktioner på egoistiska och omoraliska handlingar såsom skattesmitning, överdrivet höga löner, brist på ödmjukhet och så vidare avfärdas med himlande ögon som janteistiskt. Vi ser det i politikernas totala ointresse för människors väl, i mediernas självrättfärdiga besserwissermentalitet och hos alla de medborgare som vältrar sig i en föraktfull vi-och-dom-mentalitet. Den som har en bostadsrätt är mer värd än en hemlös. Den som är frisk är mer betydelsefull än den som är sjuk. Den som har jobb är närande medan den som blivit arbetslös är tärande. Listan kan göras hur lång som helst. Och effekterna är synliga för alla som har ögon. Frågan är om den nya sjukförsäkringslagen ens blivit påtänkt om det inte varit just för bristen på jantelag. Lagen baseras helt och hållet på en inbilsk tro att vissa samhällsgrupper är bättre och viktigare än andra. Oavsett vad som påpekas om besparingar handlar det hela om ideologi och ingenting annat.
Det Sverige som i dag växer fram är följaktligen hyperkommersiellt och överegoistiskt - ett samhälle med ökande klassklyftor och alltmer utsatta människor. När de sista spillrorna av jantelagen försvinner, försvinner också det demokratiska och någorlunda moraliska Sverige i en orgie av självförhärligande egotrippar. Om det är vad Aksel Sandemose ville lär vi aldrig få veta. Frågan är om det är vad ni vill, alla ni som tanklöst vräker er med hans litterära skapelse? Om inte är det kanske bäst att tänka efter innan det är för sent.
BRITTE ASSARMO, 45 år, frilansskribent, Stockholm
Tja vad tycker Ni om sånt här!?
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Jag anser att detta är en helt naturlig följd av Jantelagen som en f.d överdriven företeelse i Sverige (eller vilket sammanhang som helst)
Det har gjort (det lättare) - för dem som inga skrupler hade,att bara "roffa åt sig"-för ingen var ju där o sa till dem..(alltså en viss obalans pga jantelagen)
Den ena överdriften föder en ny,Naturens sätt att sas räta upp balansen,på ett annat sätt..
I förlängningen föder detta sarkastiska samhälle ett nytt..osv
..förhoppningsvis ett som förespråkar jämlikhet,kanske det också "föds under vånda"..men alla är ju delaktiga..hela tiden..
Sa vi själva kanske inte till ,i tid….denna gången ??
..nog kunde man någon gång balanserat sagt till någon,som tog för sig lite för mycket (så det skadade andra)..
..att; "-Näej,min vän nu går du över gränsen!..(-på så sätt skapade vi tillsammans detta samhälle)..eller vem menar vi gjorde det?
Alla har vi del i allt..kanske är det inte försent..någonsin..-kanske finns det möjlighet att individuellt,hjälpa till och räta upp denna "nya trend"!
Vi har ju alla (det personliga ansvaret) att hjälpa till..eller ställer vi oss själva utanför? (-ansvaret)
..först då..och aldrig tidigare, blir det en förändring!..tror jag..
/Moonwing
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
..som ett komplement till Wargmånes,inlägg-hittade jag detta på wikip.,inte ens jag..visste att det var så..illa!
Jantelagen på svenska
- Du skall inte tro att du är något.
- Du skall inte tro att du är lika god som oss.
- Du skall inte tro att du är klokare än oss.
- Du skall inte inbilla dig att du är bättre än oss.
- Du skall inte tro att du vet mer än oss.
- Du skall inte tro att du är förmer än oss.
- Du skall inte tro att du duger till något.
- Du skall inte skratta åt oss.
- Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
- Du skall inte tro att du kan lära oss något.
- Tror du inte att vi vet något om dig?
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Amen… Tack för ett mycket nyttiga inlägg #0 å #2..
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Att jantelagen skulle bytts ut mot något nytt vet jag inte om jag håller med om…
I skolans värld, bland elever och även bland lärare tycker jag att jantelagen i allra högsta grad existerar precis som tidigare…
Din lista #2 var underbar och preciserade allt… Tyvärr är den en verklighet för allt för många ungdomar… Gruppindelningar och hierarkier utgår allt för ofta utifrån just dessa tragiska föreställningar om mäniskors värde…
Det enda man kan göra är att envetet stå där och hålla fast vid alla människors lika värde i ur och skur, oavsett vad…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#4..Jag håller med,en del tycker tvärtom..
-att "jantelagen"..(vill alltid skriva,jäntelagen,vad det nu kan bero på..) -är det enda som håller "arbetarklassen" på plats,kanske är det en klassfråga,..
..en erkänd finansman lär ha sagt följande om 8-tim;ars-dagen(som arbetsdag) -när den skulle förkortas..
.."-Nej,det går inte, då får en vanlig arbetare för mycket tid över o fundera på -varför han har så dåligt betalt!"…
Ja det är helt upp till oss själva,att ändra på vår värld..kanske måste vi lära oss bry oss om varandra mer?
..då blir ju dina problem-mina!
..och då kanske "jag", är villig o ändra på ..-om inte mina-men dina,problem..för dem,vill ju inte "jag" ha?!
..eller hur..?
..och i slutänden kanske "jag" ,inser att det är "våra",problem..och ser till att de aldrig uppkommer..och då slipper du även "mina" problem..!!
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Jante lagen bygger på avund och missundsamhet, detta kommer nog att vara kvar mycket länge. Men nog är det fel när vissa grupper i vårt samhälle beter sig som dom gör. Detta ser som ett led i Sovjets fall, och den mentalitet som sprids från Usa. Det vill säga den starkes rätt att ta för sig, och klarar man inte detta får man skylla sig själv. Det var bara under tiden som rädslan för komunismen som, viljan att ge lite mera, fanns hos dom kapital starka. Kan tro att vi bara sett början på den sociala nedrustningen. Själv haft svärföräldrar, som inte tyckte att en arbetare hade rätt till villa och bil, utan dom skulle stå med mössan i hand. Men en sann sak. Vi får de politker som vi förtjänar.
#5/ Jäntelagen, ja. Du skall inte tro att du är något kan något förtjänar något, du är ju jänta! 

Du skall tro att du är något!
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
#5 Intressant!
Det är klart att vi alla är något..vi är individer med lika värde…
#7-
..min mormor var Norrlänning..långt uppifrån Norrbotten..
..hon sa alltid;"Jänta",istf. flicka..
..och hade man sagt "jante"..hade hon säkert tolkat det som; "ja´int´" = (ja,inte!..) hi.hi..
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Lika värde, olika som individer, lika i grund och botten. Mer som förenar än skiljer. Det kan ibland vara riktigt kul att vara människa och möta alla lika/olika medvandrare på denna jord.

Tride.

Intressant. På ett debattforum blev jag utsatt för något som kan liknas vid omvänd Jante, den man råkar ut för om man ifrågasätter makteliten.
Jag skrev ett inlägg som gick ut på att min månadslön är densamma som två vecko pengar för ett kändisbarn. Vidare skrev jag att gapet mellan enormt rika människor och de "vanliga" blir allt större och att jag inte anser att underhållnings industrin borde tjäna in dem pengar som görs.
Jag blev endast bemött med ilska och angrepp, ingen ville sätta sig in i mitt tanke sätt. Jag krävde inte medhåll utan bara att människor skulle förstå vad jag menade och sedan tänka kring saken på egen hand.
Allt jag skrev blev förvrängt. Bara för att jag tog min egen lön som exempel tolkades det som att allt enbart handlade om MIG och att det stack i ögonen på mig att någon tjänade mera än vad jag gör. Dessutom lades det in tolkningar i min text som det inte fanns grund för tex att jag ansåg att rika ska försörja mig……
Jag blev både chockad och rädd över dessa kraftiga reaktioner ifrån svenska medborgare då jag alltid trott att jag levat i en demokrati som värnar om människor lika värde- inte människors olika värde.
Jag förstår att det motstånd jag väckte berodde på att jag ifrågasatte det rådande idealet och makten och det ska man absolut inte göra i en demokrati….
Då råkar man ut för omvänd jante i syfte att tystas ned.
För inte många vågar debattera när dom fått stämpeln avundsjuk och missunsam.
Jag ifrågasatte löner och samhället och därav blev jag utpekad som Jante.
Länge leve yttrandefriheten….
Jag frågade om det var avundsjuka att tycka att det är fel att vissa håvar in ett överflöd av pengar medans andra knappt har till brödfödan?
Då fick jag till svar att jag var misslyckad och inkompetent och att jag tog ut det över dem som lyckats…..
#11. Sorgligt. Vart är vi på väg? Eller kanske de som debatterade inte var representativa, bara högljudda? Kan vi hoppas.
Tride.
Det som existens ,har som kvalite´och som fick mig själv att "fastna",här..var..
.. att här var man mer nyfiken på kärnan i debattämnet som följer trådarna -än att synas själv..
Det man diskuterade var alltså viktigast..
Man kunde för stunden , alltså lägga bort åsikterna om "hur"..någon annan, gjorde samma sak..(förde samtalet)
..Vad!.. -man talade om..-var viktigast!
Kan vi försöka föra alla samtal så,är detta forum en liten men underbar del i ett större sammanhang,det handlar ofta om hur vi samtalar..inte om vad..
För att komma till trådskaparens frågeställning,så kan vi endast nå resultat om vi hjälps åt att diskutera, utan hänsyn till i vilken personlig situation vi i nuet, vi befinner oss i.
"Jantelagen",är ett namn på ett "samhälls-symtom", samtalet om denna, likaså..
-denna gången får man väl hoppas på att "samtalen" om allt som händer i vårt samhälle och problem-lösningarna,på dem..
..är mer osjälviska-för då kommer vi hitta gemensamma faktorer, som gynnar och passar alla!
…då kommer d.s. jantelagen att förtvina av sig själv,som allt annat som tjänat ut sin rätt till existens..
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

#12….
nja, just det forum där jag debatterade är ju rätt seriöst så jag tror ändå att det på något vis kan representera verkligeheten där ute…..
tycker mig nämligen kunna se mönstret där också tråkigt nog.
mvh. tiamat.
Jag tror det är ett gammalt problem, tyvärr. Människor vågar inte tänka själva. och trycker ned den som vågar tänka, uttrycka sig, annorlunda.
Som Moonwig säger - låt oss träna på hur vi uttrycker oss, respektera oss själva och varandra. Om vi lyssnar kan det ju gå därhän att vi också kan börja tvivla på egna fastnaglade åsikter och förändra den egna attityden. Trän på att ändra åsikt, liksom. 
Tride.
#14 Naturligtvis är det så,"följa minsta motståndets lag"-heter det..
…om det är av lättja,eller feghet är frågan! Rädslan av att förlora båda makt o rikedom eller kanske båda två …
-skulle göra vilken omogen(själ) individ som helst redo att ..försvara sina "självkonstruerade syften"..eller s.k "vän-grupp"!
Är det då en individ som har inflytande över andras människors liv..
..ja,då kan det ifrån enskild nivå till oöverskådlig sådan ..sluta illa,om det är väldigt illa,kanske Världskrig!
Vad annat om inte just värnandet av "Egot"-har hindrat välgång för allt levande som existerar,något så enkelt …och så svårt att tämja..
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

#6 Det vill säga den starkes rätt att ta för sig, och klarar man inte detta får man skylla sig själv.
För inte många vågar debattera när dom fått stämpeln avundsjuk och missunsam.
Jag ifrågasatte löner och samhället och därav blev jag utpekad som Jante.
Länge leve yttrandefriheten….
Jag frågade om det var avundsjuka att tycka att det är fel att vissa håvar in ett överflöd av pengar medans andra knappt har till brödfödan?
Då fick jag till svar att jag var misslyckad och inkompetent och att jag tog ut det över dem som lyckats…..
Precis denna inställning är vad som är så obehagligt att se sprida sig! Kan inte låta bli att dra paralleller till sjukvårdssystemet iom det…man måste vara stark, bestämd och tjurig för att kunna KRÄVA rätt vård.. har man inte själv koll på vad man behöver så får man heller ingen hjälp!
Klarar man inte vara bestämd så blir man bortprioriterad…vart har viljan att hjälpa den svage tagit vägen?

.. att här var man mer nyfiken på kärnan i debattämnet som följer trådarna -än att synas själv..
Det man diskuterade var alltså viktigast
Visst Moonwing… Men jag tyckert inte att det ska måsta vara tabu att någon gång vara personlig heller…
Vi befinner oss alla på olika nivåer beroende på ämnet som berörs. Vi är också alla olika i våra vägar att hitta kärnan och insikt i skilda ämnen. En del är som du - andra inte. Jag tycker det ska finnas plats för alla variationer för att det ska förbli ett levande forum.
Om man sätter för mycket regler på hur man får och bör vara kommer många att backa… Alla har något att tillföra, oavsett nivå och personlighetsgrad i inläggen…
# 18… Naturligtvis,evrekaw skall man behålla en gemytlig anda i alla samtal,vi sitter ju inte i Riksdagen
,men osjälviskhet och förståelse för andras rätt att se annorlunda på en sak..
..precis som du säger,behöver ju inte betyda att samtalet blir opersonligt!
Jag menar inte, att man ej skall tala om personliga erfarenheter,de ligger ju till grund för nästan alla samtal som förs här-det är ju dessutom fantastiskt stort, att människor vill lämna ut sig själva och sin upplevelser!
Det ena utesluter inte det andra,inte i detta fallet,i alla fall!
Här är alla välkommna,men naturligtvis uppskattar jag (som så många andra) - att man kan föra en s.k "vuxen", debatt ..även om den blir väldigt hudnära!
O bästa evrekaw,du..jag hoppas verkligen ingen vill vara som mig,utan bara sig själva..
..-vi är ju underbart unika,det är ju det fina i vår existens!
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

#19 Ängen vore allt bra tråkig om alla blommor såg likadana ut…
#20 Håller med dig!!
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Ja, vilken tjatig äng!

Tride.

en fråga…vem är "den skyldige"? vem blev "för personlig" i denna tråd?
är det mitt inlägg?
#23..ingen,är skyldig till någonting!
Tack för att ni är här allihopa!!!,och bidrar till att hålla "Existens",levande..
..du med,Tiamat!!
/Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Tittar in på morgonen för att säga att jag gillar er och att Moonwing är en superbra moderator (medarbetare) Kram 
Vi måste hålla Existens levande…lugn och harmonisk sajt 

#25 Mmmm, inga trådtroll…
#26 Nej, precis inga trådtroll och jag kan tala om att jag var till tandhygienisten idag och hade inga tandtroll heller….hihi 

#27 Har också nyss varit hos tandläkaren - noll troll…
Tack!!..vad skulle … man göra utan,er??.
.kram tebak´s!!
Vi är ett bra grupp,allihopa!!-här på existens,..allting härinne bygger på, att "alla stöttar alla".. härinne..
…-de som inte trivs,brukar ju "trolla sig iväg",själva,hi,hi!!
Moonwing
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
#29 Konstigt för nu måste jag gå till tandhygienisten idag igen för hon har ny utrustning. Då jag skulle skölja sa jag: Hur fylls vattnet på? Och i samma ögonblick som jag ställer ner muggen säger hon: Jag trollar bara och då kom det vatten….hihi
Men hon gjorde inget vad jag såg 
Kanske handlar om kontakt med andevärlden - 

Tride.
He,he..

..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Ojsan det vart många intressanta tankar i denna tråd ….Tack !
Ville egentligen med tråden se hur man uppfattar detta med Jante och det är ju alltid lite olika från vilket håll det dyker upp !!
Svårt att hålla balansen där bland människor ibland …man ska inte veta för mycket och inte för lite heller …det blir som ett stort spel alltihopa på nåt sätt…och då beror det ju givetvis vilken sorts grupp det handlar om oxå…
det ses sällan med blida ögon att någon "lyckas" då kommer avundsjuka och jante i dager både här och där…märkligt …Jag blir alltid överlycklig när någon annan lyckas , får framgång…ja är det något som får mig att röras till tårar är det verkligen när "outsiders" lyckas och vinner !
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens