Existens iFokus

Existens

Etikett23-uppmaningar-och-citat
Läst 1196 ggr
Moonwing
1

Kanske den mest Älskade..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?

Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?

Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?

Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.

Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.

Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.

Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar

glömmer att de skrämdes av det nya

glömmer att de ängslades för färden

känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit som skapar världen.

av Karin Boye

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[rore]
0

Mmm,

"Vila i den trygghet som skapar världen"

Visst gör det ont emellanåt,, Men så härligt ändå.

Moonwing
0

..precis så här är allt nytt!
..
"svårt att vilja stanna och vilja falla."

..men , när vi släppt taget..

"om den trygga handen"..

så inser vi..
en av livets största insikter;..

"Det nya är inte så skrämmande.. utan rent av,en "trygg vila"..härligt!!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

evrekaw
0

#2 Tror dock inte det var så Karin Boye tänkte… Hon var nog mer inne på samma stig som Edith Södergran…

"Jag längtar till landet som icke är - för allt som är är jag trött att begära…"

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Moonwing
0

#3..Det är möjligt,men det är tjusningen med djupa texter ..att man kan utveckla innebörden i dem själv..Skrattande

..och ta till sig det man behöver!Flört

/ Wingen

[Jeremina]
0

#4 Man får välja ut det goaste som passar en själv Glad

evrekaw
0

#4 #5 Jag är förevigt förtappad och skadad ang. tolkning av lyrik, dikt och poesi då detta ingick i mina studier och man även fick  tenta på det…

Men ni har rätt - man ska få tolka och ta till sig ordens innehåll så som det faller sig närmast för en själv…

Precis som det borde få vara med tro och livsåskådning… Men även där finns alltid de som anser somligt vara si och annat så…

Moonwing
0

Nä,jag tror inte du har fel på så sättKyss.., visst är det en tolkningsfråga..men det finns ju inte bara svart/vitt..men..

..skulle detta diskuteras i en prosa/dikt-grupp..så naturligtvis stod Karin för sitt eget budskap..om man skall diskutera författaren på djupet sas..Flört

Men precis som du säger, kan man tex läsa en dikt av Strindberg..eller någon annan..vad han menar, kanske då precis inte är sååå viktigt..utan kanske man instinktivt söker sig till texter som både uppbygger och ger "mod i barm"..eller vad tror du?Obestämd

(kanske det också är en författares dröm..att nå ut till många?)

/ Wingen

evrekaw
0

#7 På universitetet fick vi lära oss att antingen bara tolka texten så som den var eller tolka den utifrån vad man vet om författaren bakom dikten. Det sistnämnda fann jag alltid mest lockande och fruktbart - då man oftast fann, inom det biografiska, en hel del som fick en att titta på dikten/verket ur en annan synvinkel…

Jag tror att det mesta som finns skrivet, inom poesins värld, baserar sig på egenupplevda känslor och händelser.

Strindberg däremot - han är en underbart svår gubbe att tyda han… Så motsägelsefull. Full av paradoxer. Där kan man inte vara säker på något - oavsett om man kan hans biografi eller ej…

Fick faktiskt in en insändare i Aftonbladet för många år sedan där jag jämförde Ulf Lundell Med Strindberg… Deras komplexa hatkärlek till kvinnan…