Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 870 ggr
Moonwing
0

Ofrånkomligt Resultat?

Att vi växer som individer är ju underbart, men hur kommer detta intresse för det nyandliga o allt som människor börjat både praktisera o snegla åt,.. slå på vårt livsrum?

Om vi vill att "alla ska få mer",kommer ju "vi få mindre"..eller är det tvärtom?..Andligt och Materiellt?

Nu tänker jag på de politiska följderna,samhällets kollektiva "nya" tänkande..hur slår det-och på vilka?

Vissa vill dra paraleller vid vår tid och det som skedde på 60-talet;"Hippie-Tiden"..

Ja,kanske det finns likheter för sk andligt uppvaknande..och konsekvenser för politik blev det ju faktiskt, tex "halva USA", ville ju inte ta värvning pga "Peace-Rörelsen"..

Vi vill ju tro att allt som är ..bra, är likatecken,  med bra följder, -men där kommer det paradoxala in.."Det jag tror på idag"..(och vill införa i mitt liv)

..-förändrar det verkligen livet på ett posetivt sätt, för alla andra?..för all framtid?-även om det "kostar"?

..Karmalagen..är ju det enda som absolut är säkert, eftersom den är ett resultat..

Hur kommer vår Tidsålders "resultat" att påverka framtiden och nästa generations Existens?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[Jeremina]
0

Det kan man undra hur detta kommer att påverka nästa generations existens???

Moonwing
0

Ja, jag har funderat mycket över , "Domino-effekten"..en del fundamentala rörelser har ju påverkat eftervärldens tänkande..

..ibland i negativ riktning fast målet var osjälviskt helt o hållet ifrån början, har det slutat tvärtom ..till bedrövelse för de enskilda , och kommande generationerna..

..de sk världs-religionerna är ett bra exempel..man ville "kristna", andra kulturer..som ej var mogna eller ens lämpade för en viss livs-stil…idag är de utslagna- de naturfolk tex, .. som skulle "omformas", för ett bättre liv!Gråter

Frågan är -håller vi på att tvinga på folk tankegångar de ej är redo för..och vad blir effekten då?

New Age-rörelsen är lite av exempel, hur många sinnen är i egentligen mogna för en del av tänkandet..som mycket av den kunskapen innehåller?

..men går med..-för grupptrycket´s skull..!Obestämd

..skall man tänka enl. Karmalagen..är detta vårt eget sätt att "räta upp historie-gången"..

-då måste man också tro på Karma som någon totalt "orubblig konsekvens",en naturlig följd av både gemensamma och en del individuella handlingar..

..och då måste vi titta bakåt i tiden ..-för att förstå vad som kommer att hända ,  framöver..!!

..för det är ju där misstagen vi gjorde finns..och svaren på framtidens frågetecken, både enskilt och kollektivt!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
0

Jag tror, eftersom jag tror på Karma, att vi tilldelas det vi behöver både för det positiva och negativa, även det kollektiva behöver sin del av det..

Vi påverkar för att det är meningen att vi ska göra det..vi finns till för att väcka när människor är redo att väckas,

så upplever jag det, att jag alltid finns där tillhands för de som ska väckas upp, jag korsar deras väg när tiden är inne..

Eftersom det då finns en mening med det, kan vi inte stoppa förloppet, det ger ringar på vattnet…

Den som inte vill bli väckt, blir det inte heller..jag vet av erfarenhet att det oftast inte går, men man kan så ett frö, som sen gror, kanske till personens nästa liv…

Det är min förhoppning, för varför skulle vi annars delge till de som inte tror..??

Det är inte en medveten handling jag gör när jag delger, det är vad jag är som påverkar det jag gör…

Moonwing
0

Hmm, så har jag med funderat -om vi sas går i någon slags slummer..

..som vi blir uppväckta från, när vi (börjar bli mogna)  får något "nyckelord/handling"..som triggar ingång det hela..

..men då kan vi mer eller mindre påverka andra till förståelse o insikt -utan att själva vara medvetna om det.och då blir vår livsroll så oerhört mycket viktigare, även om vi själva tex inte är aktiva sökare..och endast går o slumrar..

Alltså skulle allt "ha en högre plan/mening", som vi inte ens anar, trots allt…-oavsett vi vill tro eller ej!

Och det i sin tur skulle betyda att inget har hänt/händer/skall hända…som ej är planlagt!?Obestämd

Då är kursen alltså redan ställd, men bara riktningen..kanske detaljer inte kan rucka på den-utan kanske kosmos har en förmåga att rätta till kursen, när den börjar gå åt fel håll?

Men om man tänker så..är man nästan inne, på Guds-tänkandet.."Vi behöver ej bry oss..någon annan tar hand om det!"

..det är ju så människor undandrar sig ansvar för allt..-skyller på en Gud!..eller vad tror ni?

/ Wingen

[yodhe]
0

Nej, det går inte att skylla allt på Gud, för, visst har vi den fria viljan att välja själva…tanke föder känsla som senad blir en handling…

Du har gjort upp en plan med Gud om vad du ska utföra på jorden,och i den påverkar du omgivningen omedvetet..

Moonwing
0

#5..precis..och så blir vi "allas hjälpare"..tror jag med!Skrattande

Hela mänskligheten är som en finstämmig stråk-orkester, men vi ser  vanligtvis inte det, ifrån det ( rätta )  perspektivet..

..det är ju en mening med det med ,… att se all skuld (karma) som skulle bearbetas ibland alla levandeTungan ute..skulle få oss att känna vanmakt inför vår egen livsuppgift..

..kanske det är bra med lite "grod-perspektiv", ibland..Flört

/ Wingen