Existensiell fråga?
Min kvinnoläkare sa en sak i förrgår då vi talades vid i telefonen. Det gällde svininfluensan och om man ska vaccinera sig eller inte.
Jag sa att jag inte ska vaccinera mig för att jag i de flesta fall är emot vaccin. Då sa hon: Ja, det är bättre att vara bestämd och inte vela runt och inte kunna bestämma sig, sedan spelar det ingen roll vad man bestämmer sig för. Det är en av de existensiella frågor vi måste dras med!
Anser ni att det är en existensiell fråga?

Tror jag att jag ska klara mig utan vaccin eller inte…?
Att vara eller icke vara - med eller utan vaccin?
Visst är det en existentiell fråga…
Själv har jag beslutat mig för att ta den…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Ja jag tror alla beslut vi tar är existensiella..alla!
Om!.. -man ser allt levande på jorden, som ett stort maskineri av kugghjul..ja,då blir en enskild individs beslut och handling därefter..
..universiellt i längden,allt påverkar allt sas..
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Jag instämmer med Evrekaw och Moonwing.
Jo, jag håller med. Den är en existensiell fråga. Min dotter har lagt ut ett inlägg på facebook om detta. Hon menar att om jag litar på vaccinet mer än på mig själv, tror jag inte att jag har egna resurser att klara av min hälsa. Visst är det existentiellt. till saken hör att hon har ett medfött häsloproblem, som hon kämpar dagligen med att leva med. Hon vinner, och är dessutom professionell häslorådgivare.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Det är ju så med upptäckten av nya medel, tekniska som medicinska är precis som allt annat som händer oss meningen.
När tiden är inne så kommer mänskligheten på botemedel mot svårare sjukdomar, sedan är det ju upp till gemene man att ta dom..
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Denna läkare har också stött mig i att jag absolut inte vill göra Mammografi och ingen kan tvinga mig till det säger hon. Vidare mnear hon att ingen har helelr rätt att prova skrämma mig för att göra det. Då måste även denna fråga om Mammografi eller inte också vara en existensiell fråga!!!
Sedan håller hon bra koll på mig regelbundet ändå 
Jo. du har rätt Jeremina..visst påverkar allt,..allt!- men i olika grad!
En del saker får stora följder, andra mindre..ibland inte i den ordningen vi tror!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Jag tar cellprov och gör mammografi varje år…
Man besiktigar bilen - varför ska man då inte kolla att man själv "går igenom"?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Cellprov….Jadet var ett tag sedan jag vågade mig på att ta det. Hinner helt enkelt inte….Fast det är nog en "dålig" ursäkt.
Ja jag tror man ska själv känna efter vad man vill och inte vill…det är ju ändå en själv det handlar om och det är man själv som får ta "smällen" om det skulle hända något sådant där samtidigt är det inte sagt att något behöver hända.
Ja men hur som helst det är ens egen kropp samt beslut ang. kroppen.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Cellprov ska jag ta på fredag men Mammografin blir det inget av med och jag tar ansvar för det alldeles själv!
Konstigt att när man fyllt 50 år så ska man inte ta cellprov vart 3:e år utan vart 5:e i fortsättningen 

jag läste frågan annorlunda än andra…att det existentiella inte handlar om just beslutet kring vaccinet, utan ÖHT det här med att ta ett beslut och stå för det är det viktigaste…kanske viktigare än vilket beslut man tar…
Är man osäker och velar, men ändå bestämmer sig för nåt kanske det ger sämre resultat än om man helt rakt känner NEJ TACK och sen står för det?
Var det så du funderade…?
#5 Det är ju också vårt ansvar att se vilka ev negativa konsekvenser det kan visa sig ha om 20 år….
#11 Precis så menade läkaren…..