Existens iFokus

Existens

Etikett10-själen
Läst 3321 ggr
[Jeremina]
0

Kropp o själ

Jag undrar hur ni ser på sambandet kropp och själ i form av då vi drabbas av sjukdom?

När vi dör lämnar då själen kroppen enligt er?

SumacWarmi
0

Jag ser kroppen som en tillfällig plats som min själ är på, för att kunna delta i livet här. Nå, inte är jag någon upplyst mästare eller så, men jag är säker på att vi lever många liv. Inte har jag någon aning om vart det hela leder i slutändan (eftersom jag inte har kommit till slutändan), men jag är säker på att vi utvecklas alltmer. Många sjukdomar vi drabbas av är psykosomatiska. De börjar alltså i själen och manifesterar sig sedan i kroppen. Ett tänkbart exempel är hjärtproblem, som faktiskt kan börja som känslomässiga hjärtproblem, det vill säga upplevelsen att inte vara älskad. Vissa former av cancer kan också ha sin grund i psyket. Nu vill jag verkligen varna för eventuella försök att dra det här till att det är vårt eget fel att vi blir sjuka- så säger jag absolut inte! Jag säger däremot att psyket är mäktigare än vad vi erkänner. Och tänk här nu, vilka möjligheter det ger oss! Om vi kan använda det till att göra oss sjuka, tänk då vad det kan göra om vi använder det på positiva sätt!

Och självklart finns det massor med sjukdomar som inte är psykosomatiska också… det tänker jag inte förneka. Men att själen och kroppen är förbundna- i det här livet- det får jag väl hoppas, för det är ju genom kroppen vi upplever. Annars kunde vi ju knata omkring som själar bara här. Bara det att sen släpper vi våra kroppar, och efter en lämplig tid återföds vi, eller inte.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

[Jeremina]
0

Min mentor när jag gick kurser i medial utveckling varnade oss kvinnor för att vara för uppoffrande mot andra och alltid ställa upp och aldrig tänka på oss själva. Då hade man lätt att dra på sig bröstcancer menade hon.

Aldebaran
0

Bröstcancer??? För att man är för snäll? Jisses…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

SumacWarmi
0

Det låter faktiskt väldigt logiskt. Jag har hört något liknande tidigare. Problemet är ju att vi kvinnor ofta uppfostras till att sätta andra före oss själva… dags att sluta med det! Kan jag inte hjälpa mig själv först, hur ska jag då kunna hjälpa någon annan? Tänk på de där instruktionsfilmerna man får se i flygplanet! När de där syrgasmaskerna trillar ner, så ser man att den vuxna först sätter på sin egen mask, och sen sätter på barnet masken. Ja, självklart! För om den vuxna svimmar av syrebrist medan den sätter på barnet masken, då dör de båda (eller vad som nu händer)! Men om hon börjar med sig själv, så har hon gott om syre och kan hjälpa barnet. Något att tänka på för oss alla kanske… och inte bara i fråga om syrgas. Man kan inte bara ge och ge hela tiden. För det första slutar det i bitterhet och tomhet, för det andra så blir det inget energiflöde när energierna bara går i en riktning. Låt dem flöda i alla goda riktningar istället! Och tänk så ledsna andra blir som gärna vill få en chans att ge eller hjälpa… jag har själv råkat ut för att jag ville ge en present till en person, men presenten blev tillbakalämnad. "Nej, du behöver inte ge något till mig". Snällt? Nej, jag blev ju besviken såklart. Eller att bli bjuden men inte få bjuda igen, det blir man också besviken av. Det leder till att jag drar mig undan, och den osjälviska giverskan blir ensam. Konstigt, och hon som gav och gav, hur kunde hon bli ensam? Ja… säg det.

Oj, nu har jag visst dragit iväg från ämnet, kropp och själ, litegrann. Men ändå inte. Fler aspekter av kropp, själ och sjukdom? Jo, depressioner (psyke) leder till att IQ-nivån sjunker på grund av nedsatt hjärnaktivitet (kropp). Eller är depressioner somatiska, sitter de i kroppen? Beror de på halter av ämnen (exempelvis serotonin) i hjärnan?

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

[Jeremina]
0

#3 Det tror du inte är så, eller? Obestämd

#4 Intressant det du skriver tycker jag och det gör inget om du utvecklar..jag tycker inte du kommer från ämnet…..Glad

Aldebaran
0

#5 Ehhhhh  Nä……det tror jag inte…..

[Jeremina]
0

#6 Vill du förklara varför? Du inte tror på det menar jag!

Aldebaran
0

att man skulle få cancer av uppoffring?? Nej.. alla sjukdommar beror ju på karma enl. min mening.. Men det är ju klart att syftet med den sk. uppoffringen torde klarläggas, för att jag skall komma med något vettigt motargument i detta fall…

[Jeremina]
0

#8 Jaha..då var vi tillbaka vid karma igen..då ger jag upp…Tyst

Ska säga att jag vet inte om jag tror att min mentor har rätt eller inte…Obestämd

Aldebaran
0

ehhh jag tror inte att din mentor har rätt i den meningen angående risken för bröstcancer i det du beskrev ovan… Bröst cancern skulle med all säkerhet fått ändå, pga andra orsaker…

[Jeremina]
0

Obestämd#10 Hon sa till en vännina till mig vid en seans att hon måste börja säga ifrån t ex när barnen ville att hon skulle vara barnvakt åt barnbarnen och hon inte orkade….

Jag kan tala om att vänninan hade haft bröstcancer 1998 i ena bröstet och bara året efter seansen fick hon cancer i det andra. Hon kan fortfarande inte säga ifrån och tänka på sig själv….Rynkar på näsan

Aldebaran
0

Alltså hade hon cancer i kroppen innan seansen…

Jisses tjejer, ni skall inte hålla på med sånt här om ni är rädda för allt, särskillt alla dumheter och allt nonsens människor säger och gör…

[Jeremina]
0

#12 Visst hade hon det men det hade vi inte berättat för mediumet…..Jag har inte påstått att jag tror på det eller att jag är rädd, för jag tror att ska jag få sån skit så får jag det så är det bara….

Jag ställer frågan här för att höra vad andra tror och tycker för jag lyssnar faktiskt på andra och lyssnar inte bara på mig själv………

[rore]
0

Utan att ha läst alla inlägg, eftersom det gör mig förvirradSkämsomj ag inte får ur mig det jag själv tänker först.

Det här med karma.

Jag tror också starkt att vi lever många liv och utefter detta så formas våra karman.

Sen tror jag också att vi har i vårt nuvarande liv. Den fulla rätten att välja HUR vi hanterar dem. Karman kan jag iallafall se som utmaningar, till oss.

Antar vi utmaningen eller stretar vi emot och skapar motstånd?

OM vi lever våra liv utefter rädsla så får vi bara mer jobbig karma emot oss. Då tänker jag på det jag som existerar här och nu. Tills vi bryter detta mönster.

Om rädslorna får styra, hamnar vi en en form av förnekelse system, där vi tappar kontakten med vår inre röst, själ eller vad vi väljer att kalla den.

Vi blir vilsna, känner oss missnöjda och bitterheten ganager ända in på benmärgen. Kroppen på verkas och tar sig uttryck genom värk eller sjukdom. Var ska all energi annars ta vägen?

Den får ju inget utlopp, den cirkulerar invändigt

Karmat kommer ständigt tillbaka med samma tema i vårt liv, fast i olika personer eller händelser, så länge vi inte antar utmaningen.

Så tror jag att det kan vara.

Cristine
0

Här är en artikel om samband mellan kropp och själ:

Skilsmässan gör dig sjuk

Grälen gör att ni får minskad livskvalitet.

Separera kan vara nödvändigt, men det sabbar din hälsa - i värsta fall för gott.

Studier visar att frånskilda har nästan 20 procent högre risk att drabbas av hjärtsjukdomar, diabetes och cancer än gifta. Den dystra statistiken gäller livet ut, även i de fall där personerna gift om sig. Anledningen till den minskade livskvaliteten tros vara dålig ekonomi, gräl om barnen och den allmänna stress som en skilsmässa innebär.

Källa: University of Chicago

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[rore]
0

#14 Måste fortsätta, var inte rikigt klar känner jag.

Jag tror också att karman inte blir utarbetade bara för att "man "är snäll.

Vad är snäll egentligen?

Vara snäll mot andra och ställa upp både tokigt och krokigt utan att vara så pass ärlig och säga ifrån och tala om att hallå! Du måste ta tag i ditt liv. Du måste göra någonting själv.

Det är allt för lätt att vela med pgav rädslan vi har för att såra andra. Rädslan för att såra andra handlar för det mesta om vår rädsla för att inte bli omtyckta.

I själva verket så gör vi oss själva och andra en stor otjänst genom dessa beteenden, där vi stryker medhårs. Bara för att vi är konflikt rädda. OCH har behovet av att visa oss snälla för att andra ska tycka om oss.

Med handen på hjärtat. Är det verkligen snällt?

Jag anser inte det. Där lurar vi oss själva från att nå ett godare och bättre karma, tror jag.

Det är ett sätt att verka snäll, för att jag uppfattas som snäll och samtidigt kan gotta mig känslan av att någon annan ser mig som snäll.

Men hur länge varar den glädjen? Hur äkta är den känslan av glädjen?

Där lurar vi oss själva från att nå ett godare och bättre karma, tror jag i alla fall.

Genuin snällhet tror jag kommer från att just vara rak och ärlig, även om det kan uppfattas annorlunda av omgivningen.

Det var mina morgon funderingar.ObestämdGlad

[budewabo]
0

Lilla gubben vad vad hårt och kategoriserande du möter en enkel fråga Ja, jösses ni gubbar, ni gubbar!!!  *klapp klapp på huvudet*  För en helt vanlig vänligt ställd frågas skull. Min dieu, mon dieu! Skall du verkligen hålla på med att vara Sajtvärd här om du blir så indignerad?? 

Den här frågan makes sense. Sedan om frågan handlar om bröstcancer, prostatacancer eller om MS, Alzheimers osv är mindre relevant som jag ser det.

Jag har läst mycket av Caroline Myss och även varit på ett kort seminarium när hon var i Sverige i fjol. Hon har under många år arbetat tillsammans med traditionella läkare i USA. Hon har ställt den energimässiga diagnosen på patienterna, dvs 'sett' att det är fel på levern och att det beror på det här och det här mönstret i livet för att ta ett exempel. Och läkaren har på medicinsk väg kunna verifiera samma sak, Om och om och om igen.

Här delger jag en snutt av mina stackatonedskrivna anteckningar, hoppas att de ger en liten bild av vad hon sa kring sjukdom/läkande även om hon naturligtvis sa så mycket mer. Kanske ger det dig lust att söka vidare, hon har mycket bra att komma med.

Why people don't heal? All illness result of negativity? NO! And not karma either.

What is the lesson? Figure it out Won't make you better if you figure it out. Don't turn illness into crime solving. Det hjälper inte att hitta om det var mamma eller pappa som var ‘skyldig'. Särskilt vid incest är det inte till någon hjälp att hitta den skyldige. Den skyldige nekar i regel och så blir allt bara mycket värre. Hon säger inte att vi inte skall fejsa våra sår och smärtor. New age strukturera tänket som färdigställer healar - NEJ! Healing idea in people.

Findhorn Skottland - menatlsjukhus halvvägs. Use their wounds. Ursäkter, shadows, rädslor to not be a whole person. Anything to not be a whole person.

Destiny - people have. Purpose, meaning of our lives, determined by a plan greater than ourselves. Order look like…Influence we have…

We are never satisfied. Always want more. What do we want more of? Money? Probably not!

This is the crisis that motivates you more than anything. Want more love? What we really want is to be more loving!!!

Aldebaran
0

Det är ju inte personen bakom #0 jag vänder mig emot utan den sk mentorn som kommer med sådana här uttalanden..

"Why people don't heal? All illness result of negativity? NO! And not karma either.

What is the lesson? Figure it out Won't make you better if you figure it out. Don't turn illness into crime solving. Det hjälper inte att hitta om det var mamma eller pappa som var ‘skyldig'. Särskilt vid incest är det inte till någon hjälp att hitta den skyldige. Den skyldige nekar i regel och så blir allt bara mycket värre. Hon säger inte att vi inte skall fejsa våra sår och smärtor. New age strukturera tänket som färdigställer healar - NEJ! Healing idea in people."

Detta är ju inget annat än motsägelsefullt säga att du har själv att utarbeta din Karma. Motsägelsefullt för att i början så säges det det inte har med Karma att göra. 

Karma = är det meningen/inte meningen att det skall drabba dig så gör det det åxå…. Enkelt förklarat så är det så…

Visst kan du göra saker för att lätta på bördan i detta liv, men esoteriskt sett så det enda du gör är att skjuta karman framför dig in i nästa liv osv….

chik
0

Tassar in o lägger vad jag tror.

Har bara skumläst inläggen.Men just med canser …Det är genetiskt.Har du inte anlagen så får du inte canser.Så att man skulle få bröstcanser för att man ställer upp för folk..Det kan jag inte tro på.För vad sätter sig cansen på män som är bara för hjälpsamma??

Nu Tassar jag ut igen..Ha de gött alla.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Aldebaran
0

#19 Precis…det genetiska är ju inget annat än den fysiska motsvarigheten till din karma, du föds in i "kretsar" där dessa anlag finns just av denna anledning….

Sedan finns det ju dom som bär på det genetiska anlaget både från mamma och pappa men ändå aldrig utvecklar cancer, alltså var det inte deras väg att gå…

[budewabo]
0

#19, #20

Att tro att allt är predestinerat såsom cancer osv är ju verkligen att frita sig från sitt eget ansvar när det gäller hälsan…..

En del människor staplar riskfaktorerna på varandra och blir förvånade när de får en hjärtattack vid 45. När jag läste Sylvia Browne talades det om olika exits från jorden som vi har valt redan innan vi gick ner hit. Dvs vi har ett antal olika 'dödar' som vi antingen väljer att passera eller som vi väljer att ta.

Som jag ser det är det här på jorden vi lever och jag tror inte det är min uppgift att röka mig till cancer trots att jag _kan_ göra det om jag vill. Jag kan supa ihjäl mig också. Eller ta livet av mig. Jag tror en del av den jordiska erfarenhet vi gör just nu handlar om att vårda både kropp och själ och om vi ändå blir sjuka, då är det läge att lyssna inåt och känna efter vilken väg vi skall gå.

Jag har en väninna som faktiskt blivit frisk från en kronisk sjukdom. Reumatism. Det är wow! Hon gick inåt och sökte och det gick vägen. Sedan är det säkert som Myss säger att alla blir inte friska. Och att det finns ett syfte med det också. Sedan vet jag inte om det kallas karmiskt eller något annat. Jag har dålig kläm på definitioner och begrepp generellt. Men jag tror inte man skall sätta sig ner och bara konstatera att 'jaha, det här var det hela'.

I vardagen är det alltför lätt att leva som om, alltså tro, att vår jordiska uppenbarelse är allt som vi är. Medan det i själva verket är det minsta vi är. Men det kanske inte är så det känns om vi misslyckas med en relation, blir sparkad från jobbet eller blir sjuk.

chik
0

Ja men om man får tänka som så!!!!!

Det föds Barn med canser..Vad säger ni om deras levende??

bude nr 21…vad säger du??

Lena.P är jag i verkliga livet.

Shakti
0

"alla sjukdommar beror ju på karma enl. min mening.."

Det skulle betyda att man inte behöver sköta om kropp och själ för att om det bara är karmat som avgör om man blir sjuk har man inte högre risk för lungcancer om man röker och levern blir heller inte sjukare hur mycket man än super. Hur förklarar du då att det är många fler rökare som drabbas av lungcancer än icke rökare. Tror du inte att sunt liv hjälper dig att hålla dig frisk? Tror du inte att man har ansvar för sig själv i livet?

Mads
0

Jag har inte orkat läsa igenom allas inlägg men reagerar på detta med bröstcancer eftersom jag jobbat på onkologen nu i snart 6 år, nej man utvecklar INTE bröstcancer för att man är för snäll och en givande människa som tänker mer på sig själv än andra.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Var någonstans står det att jag påstått att det skulle vara att frita sig från eget ansvar. Tvärtom DIN KARMA är bara DITT ansvar….Min KARMA är bara MITT ansvar… Detta trodde ju jag efter alla fina inlägg somliga gjort stod helt klart, en det verkar som jag antog fel..

Att det är karmatiskt betingat betyder inte att du skall skita iditt levene i detta livet, självklart skall du ALLTID göra det bästa av situationen.. Att utsätta sin kropp och sin omgivning för alla dessa risker och gifter bygger ju bara på din dåliga karma…

[budewabo]
0

Du får tänka hur du vill.

Barn med cancer, funktionshinder osv kan man välja att tro att de valt sin väg innan de kom ner på jorden. Att det är karma. Eller inte. Man kan välja att tro och tänka hur som helst.

[Jeremina]
0

#20 Då är det otroligt att det finns unga kvinnor som får brösten bortopererade för att mamman dött i bröstcancer och de har konstaterat att de har anlagen. Jag skulle inte göra så.

#24 Jag undrar varför hon säger så till sina kursdeltagare och vart hon fått det ifrån….tack Madde!

Mads
0

# 27 Säkert har kanske många i hennes närhet som varit goda människor som gett mycket men krävt lite tillbaka drabbats. Men alla bär vi cancerceller inom oss men det är inte hos alla det utvecklas till sjukdom. Och jag tror inte att det är godhet hos en människa som gör att det utvecklas…Jag har sett många drabbas varav inte alla varit dessa människor som inte kunnat se om sig själva.

Kramar

Amor Vincit Omnia

[budewabo]
0

#24, #27

Det finns nog en skillnad på hur den traditionella vetenskapliga medicinen ser på till exempel bröstcancer och varför den uppstår och hur till exempel Caroline Myss såg kraften rinna ur människor via beteendemönster. Rekommenderar hennes bok Kraftens Osynliga Väg för den nyfikne. Boken handlar just om ett antal människor som hon diagnosticerat ebergimässigt och gett förslag på hur de kan komma tillrätta med sina bekymmer. Oerhört intressant läsning som finns i billig pocket på Adlibris eller PocketShop.

Jag själv lever för närvarande i hyfsad symbios med vår vanliga läkarkår och mitt energitänk. Jag ser det inte som ett antingen eller utan ett både och. Jag har en kronisk åkomma som jag inte lyckats komma åt energimässigt men har hittat ett kosttillskott som hjälper mer än hälften av de receptförskrivna åtgärderna. Den andra hälften av medikamenterna använder jag således.

Shakti
0

Du förstår mig fel. Var är mitt ansvar i det här livet om jag utsätter mig för gifter t.ex alkohol och nikotin om det bara beror på mitt dåliga karma. I så fall skulle jag kunna säga att jag röker och super beror bara på mitt dåliga karma som jag inte kan göra något åt. Tror du att om jag inte skulle ha dåligt karma att jag skulle kunna röka och supa hur mycket jag vill utan att få lungcancer (inte ens bronkit) eller leversjukdomar i det här livet? Hur får du det att gå i hop?

Aldebaran
0

Nej, att ständigt utsätta sig för dåliga saker beror inte till 100% på gammal dålig karma, beror nog mera på omognad och genererar  nog isåfall dålig karma.

Shakti
0

Då anser du alltså att inte alla sjukdomar orsakas av dåligt karma, som du skrev i ett tidigare inlägg, utan att det är möjligt att en sjukdom orsakas av saker som händer i det här livet?

Aldebaran
0

Sjukdomen isig är ju karma att få, direktverkande eller från föregåendeliv… "Av saker som händer i detta liv" är ju åxå kallad direkt karma. Sedan kan du långsamt förändra din karma om du får upp ögonen för orsak-verkandelen i den.. Det är ju liksom det som är själva poängen i det hela…

Shakti
0

Menar du att det är direktkarma om jag i dag super mig full och i morgon ligger med baksmälla i sängen?

Aldebaran
0

kan man väl kalla det… frågan är vad har du lärt dig. varje gån du supper dig full så påverkar det negativt din fysiska kropp, baksmällan och iblnd ångesten dagen efter får dig ju att ibland tänka över saker, men för väldigt få är det beständigt…

Shakti
0

Jag ser direkta konsekvenser av mina handlingar inte som karma utan karma ser jag bara som konsekvenser av handlingar ur tidigare liv.

Aldebaran
0

Hur du ser det Shakti är ju åx det rätta för dig…Glad

Shakti
0

Skulle jag se det så som du, skulle frågan om vad sjukdomar orsakas av fortfarande vara obesvarad. Tar man ordet "karma" ordagrant, betyder det bara handling på Sanskrit. Klart att all verkning (i det här fallet sjukdom) har en orsak, som kan vara en handling. Det skulle betyda att du besvarar frågan med vad som orsakar sjukdom med att dom orsakas av "sjukdomsorsaker".

Men om vi betraktar vad religionerna som hinduism och buddhism menar med att någonting är "karmiskt" (tex. En sjukdom), är det summan av alla handlingar/gärningar som uppvisar ett minus som måste jämnas ut med någonting (verkning). Om ett karmiskt "minus" i ett tidigare liv inte hann jämna ut sig i det tidigare livet, sker det i ett senare liv. Därför är det vilseledande att hävda att karma är orsaken till alla sjukdomar. Dom direkta verkningarna (tex. man äter osunt eller för mycket och får ont i magen) har ingenting med ett karmiskt minus att göra. Ett karmiskt minus kan tex. vara om man blir född med ett funktionshinder eller fysisk eller psykisk svaghet.

Ska man besvara frågan om vad sjukdomar orsakas av, ska man säga att en del är karmiska, men en annan del orsakas av miljö, miljögifter, rökning, alkohol, fysisk eller psykisk stress, osund mat, osund livsstil osv.

Aldebaran
0

OK

[budewabo]
0

En annan intressant aspekt av vad karma kan innebära är att vi återföds för att bryta igenom en känsla. Tex om vi låtsas att du varit präst i x inkarnationer utan att tro på Gud så upplevde du sannolikt en slags tomhet i ditt värv. I din n:te inkarnation återföds du till störtrik överklassdam med allt överflöd och tjänstefolk som tänkas kan etc. Trots detta upplever du kanske en enorm tomhet i sitt liv för du är inte i kontakt med sig själv (Gud inom sig)…Då handlar det om att bryta igenom tomheten.

Att tro att all karma handlar om vad du GÖR eller vad du har gjort är lite väl enkelspårig förklaring tycker jag. Det kan som sagt handla om en känsla. Och det kan handla om karma på de olika kropparna. Fysiska kroppens karma kan handla om ett handikapp. Ett handikapp behöver dock inte vara den fysiska kroppens karma utan kan vara en välsignelse. Jag har en väninna som har ett fysiskt handikapp som är en stor välsignelse för det har gett henne ett extraordinärt liv.

All karma är inte vad den ser ut att vara.

Wargmane
0

Wow och Hoppsan!! Här går diskussionerna höga ser jag !!

Tja den största reflektionen …Fick jag av Chiks inlägg i nummer 22….Behöver väl inte funderas mer över det…Eller Hur??

Bra reflektion!!

Alde Har väldigt rätt i det han säger ang, karma…kanske lite mycket att smälta ….men ALLT omfattas av de karmiska lagarna …Det vi glömmer i dessa diskussioner är att detta innefattar både ont som gott….Vi vill gärna i våra mänskliga egon gnälla om det dåliga….Vi kaanske blir friska av God Karma ??

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[budewabo]
0

Det ligger ingen värdering i karma. Jag tänker att den som tror på dålig/god karma inte riktigt har förstått poängen.

Vi återföds och återföds tills vi fattat vad det är vi skall lära oss. Det finns egentligen inte någon värdering i karman såsom god/dålig. Det är karma och det är en läxa att lära av. Så ser jag på det.

Vilken var din stora aha-upplevelse av inlägg #22? Det är alltid den första frågan som kommer när detta ämne diskuteras. Läs gärna Samtal med Gud-böckerna av Neil Donald W om du inte gjort det.

[Jeremina]
0

#42 Jag måste bara hålla med dig helt och hållet i det du skriver om karma….tack!

Denna kommentar har tagits bort.
Wargmane
0

# 42 ingen Värdering ?

men det är ju just det du gör  genom att säga att vi ska lära oss av saker som sker och händer eller ska vi leva i nån sorts neutralism där all dåligt ellet bra egentligen bara slås bort som värderingar ??

Tja nåt aha var det väl inte av inlägg 22 …mer än att det ganska tydligt visar på hur det är….

Att hålla på som görs i denna tråd att värdera VARENDA ord som sägs vilket jag tycker att ALLA gör även du Bude!!Leder Inte till någon förståelse åt Något håll !!

Så Vi står fortfarande på ruta 1 …i vår utveckling genom att vränga ord som det passar oss …och låta våra egon spegla rädslor och skuld !!

Vi har alla ett ansvar I dåtid nutid och framtid för våra handlingar…det kan ingen smita ifrån !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Jeremina]
0

#45 Nä..nog kan ingen av oss smita från det vi har gjort eller kommer göra!!!!!

[budewabo]
0

På vilket sätt har 'alla' värderat 'varenda' ord som sagts i denna tråd? Och var har ord vrängts? Var spelas det på rädsla och skuld i mina inlägg?

Jag tycker det är viktigt att få fram olika aspekter och olika tankegångar kring diskussionen i tråden.  Om du som Medarbetare på sajten inte ser värdet i att belysa ämnet från olika håll med olika input tycker jag du skall ta dig en allvarlig funderare på ditt behov av konsensus.

Eller är det så att det bara är du och Alde som får 'hålla på' och skriva inlägg i trådar som intresserar er i forumet? Och förresten, tycker du själv att dina och Aldes inlägg alltid verkar syfta till att leda till förståelse om det nu är så viktigt för dig/er?

#45 och #49

Karma handlar inte enbart om handlingar som jag skrev i #40 utan kan även tex handla om en känsla som jag gjorde ett exempel på. Att inkarnera här eller på Jupiter eller någon annanstans handlar om att göra olika typer av erfarenheter som jag ser det. Ambres pratar om återfödelse och var vårt tredimensionella Jag sannolikt hade valt att gå ner respektive hur vår Ryttare väljer (om jag minns Ambres terminologi rätt).  

http://svtplay.se/v/1634801/dokumentar/ambres_-_en_dod_talar?sb,p103479,2,f,-1

Och apropå det här med neutralism så vill jag tro att vi är på väg bort från dualitets-tänkandet svart/vitt, bra/dåligt ocv. Min tro att det är bland annat detta som kommer att hända runt 2011/2012. I boken Mayakalendern av Carl Johan Calleman beskrivs detta mycket ingående. Det Maya kallade Världsträdet, det asatroende kallar Yggdrasil, är det som upprätthåller dualiteten men där är en förändring i antågande i samband med slutet på Mayakalendern.

Aldebaran
0

Jaha så var vi tillbaka på denna Mayakalaender, nu är säkert Ashtar inte långtborta… E det inte fiiint att lyftas upp av något högre väsen utan behöva göra något själva? Glad

Aldebaran
0

Att tro att något stort å fint skall inträffa 2011-12 är nog (ganska så säkert) att hoppas på för mycket.

Det är ju bara och titta omkring oss på världen hur den ser ut. Krig, mord, våld och pengahunger utan dess like.. Och så tror vi på fullaste allvar att vi kommer att lyftas upp till något högre inom ett par år… NA flummet har hållit på sedan 70-80-tal med detta tjafs om stjärnflottor som skall/skulle ha visat sig säkert vid ett tjog tillfällen hittils.. Och nu detta med att dualiteten som genom ett trollslag skall försvinna då Mayakalendern andas sin siat suck under 2012… Ser framemot 2013 då vi kanske kan börja lägga detta nonsens bakom oss och påbörja den egntliga och riktiga vandringen, helt själva för det är nämligen helt själv som du/ni o jag måste jobba och arbeta ut alla blockerinar/karma etc etc för att klättra upp på nästa pinnhål…

Wargmane
0

Självklart ska allt belysas från olika håll !!! Bude …det har ingen sagt något om …Tvärtom det är både intressant och givande att ta del av allas tankar och fnurlingar!

Som du säger Själv i inlägg 26

"Du får tänka hur du vill.

Barn med cancer, funktionshinder osv kan man välja att tro att de valt sin väg innan de kom ner på jorden. Att det är karma. Eller inte. Man kan välja att tro och tänka hur som helst."

Det må väl ändå gälla även mig ….Att som Medarbetare hålla med bara av artighet eller för att tuttenutta sig …näää…det är varken mitt syfte som människa eller Medarbetare på denna sajt!

Sen att Dualiteten skulle börja upphöra skiftet 2011 Nä det anser jag inte vara realistiskt….Så länge vi tänker finns det i alla högsta grad dualism…Fundera på Hur mycket var och en befinner sig i just detta ….varje dag…Timma …och minut…så tror jag att var och en inser att det…kommer att ta tusentals år! Det är inget som upphör med att mayakalendern tar slut!!

Lite realism får det ändå finnas i Soppan….

Vi Blir matade med diverse infon….alltifrån Ashtar command propaganda till alla dessa "Mästare" av olika art….Tänk om man skulle sammanställa alla dessa …och försöka få en gemensam nämnare….var skulle vi hamna då?

Vi Glömmer Vårt egna ansvar….

Det är precis som  med alla religiösa som sitter och är så gudstrogna i sin församling…men sen går ut och anser sig få bete sig hur illa som helst…med förvissningen om att de kallar sig troende och får Guds förlåtelse för sina handlingar…..blähh!!

Nä sammantaget tror jag…att vi döms inte vare sig för hur mycket vi läser studerar och tror på vare sig det ena eller det andra ….Utan det enda som ger vår väg är hur vi lever vårt liv (våra liv)

Många tycks tro att allt man läser och hör är lösningen…..Tja en lösning till kanske hur Jag Kan Förhålla mig…men att nån enskild person författare eller organisation sitter inne med Hela denna sanning är för mig En varningens signal….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[budewabo]
0

#51, #52, #53

Lika lite som att esoteriken och den Hemliga läran gömmer någon sanning, lika lite finns den i någon Mayakalender. Jag har heller aldrig påstått detta. Däremot så kan det vara pusselbitar på vår väg.

Jag har inte läst era favoriter Blavatsky och Bailey så jag kan egentligen inte uttala mig mer än så. Ni verkar heler inte ha läst Mayakalendern Wargmåne och Alde. I synnerhet inte Alde.

Mayakalendern handlar inte det minsta om att lyftas av något väsen eller smita från sitt ansvar. Tvärtom. Calleman som är författare til Mayakalendern (plus att han är en livs levande medelålders människa) förespråkar i allra högsta grad att människor, individer arbetar med sig själva och gör globala meditationer vid Harmonic Convergence osv för att hjälpa 'världen'/Moder Jord höja sitt medvetande.

Wargmåne - var saknar du realismen hos tex Mayakalendern? Den är skriven av en vetenskapsman med vetenskapliga analyser där han om och om igen får de teser han testar bekräftade. Den där Blavatsky och den där Bailey kan nog ses som rena svamphjärnorna i jämförelse Flört Mayakalendern rymmer inte Sanningen. Men den rymmer några pusselbitar i en stor bild som jag ser det.

Icke kan man lätt avfärda som en tokstolle tills man kommer förbi snacket om hans reptiler och börjar lyssna på vad han egentligen säger. Bilderberggruppen är en realitet, många av de saker han presenterar ser jag tydligt hända runt oss i samhället dagligen. Det är bara att googla lite och ha lite koll på nyheter och omvärld.

Och hans tankar kring biochip i influensavaccinet är intressanta. Jag tror det kan vara så att dessa biochip han nämner att vaccinet skall vara preppat med tex stänger av våra känslor. Vår kontakt med oss själva. För det som händer nu, att människor får kontakt med sig själva hotar hela den globala makteliten. The few that controls the many hotas av medvetna männiksor. För om/när vi verkligen lyssnar på oss själva, ställer vi då upp på de villkor vi har i världen idag? Tycker vi inte egentligen att det är dags för en förändring?

Det Icke pratar om händer rakt framför ögonen på oss. Och du kallar det 'Soppan..' Wargmåne och efterlyser realism. Icke säger att människor inte ser för att de inte vill se. För att det är för 'mycket' realism att ta in. Men det händer och VÅGA SE så kommer du att bli varse ett och annat. Privatiseringen av Apoteket är bara en faktor. Svinínfluensavaccinet en annan. Det är bara att börja stapla 'händelser' om du har din omvärlsanalys i ordning. www.di.se bjuder dagligen på intressant läsning i ämnet.

Alde, jag har inte sagt ett knyst om stjärnflottor och det gör inte Mayakalendern heller. Däremot nämner Barbara Hand Clow Cirkelmakarna i sin bok De nio dimensioneras alkemi. Hon avser då de utomjordingar som hon och andra anser göra dessa sädescirklar på kornfält i tex England. Hon är också en akademiskt skolad forskare och har rätt god ordning i sin låda såvitt jag kunnat bedöma so far.

Alde igen, angående ditt påstående:

"Att tro att något stort å fint skall inträffa 2011-12 är nog (ganska så säkert) att hoppas på för mycket.

Det är ju bara och titta omkring oss på världen hur den ser ut. Krig, mord, våld och pengahunger utan dess like.."

Jag ser detta du skriver som ett bevis på att du delvis förstått och att du i vissa stycken håller med David Icke om hur illa ställt det är i världen och hur vi låtit oss manipuleras.

Stormen vi lever i nu, upptakten till 2011-2012, som vi skall ta oss igenom, är det jag kallar genombrott som händer här och nu. Att vi når insikten genom turbulensen. No pain, no gain för att använda en klyscha.

Utveckling är smärtsamt. I min egen individuella andliga utveckling de senaste fyra åren har jag ibland kräkts av 'andlig' smärta när jag haft genombrott och gammal karma eller beteendemönster eer vad man väljer att kalla det har släppt. Enormt smärtsamt.

Många tror, så även jag, att Moder Jord är en varlese. Hon genomgår också sin egen utveckling. Och hon kräks just nu av smärta som jag ser det. Och genombrottet kommer 2011/2012. Då tror jag att vi kommer att befinna oss i stormens öga, dvs det kommer att vara precis kav lugnt just då. För att sedan vara full rulle igen när vi skall ut på andra sidan. Men vi kommer att komma igenom.

Och vi kommer att vakna upp den 29 oktober 2011 eller 22 december 2012 eller vilket datum man nu tror på och göra det man brukar göra på morgonen. Äta frukost, gå till jobbet…. Men på en annan medvetandenivå om man nu tackar ja (och tillåter sin själ att fatta det beslutet). Så ser jag på det. Sant eller inte? Ingen aning. Men det är en förklaringsmodell som funkar för mig. Men stjärnflottorna vet jag inget om.

Det _kan_ vara så att vi har hjälp från Plejaderna. För de blev själva lurade på sina känslor en gångi tiden.  Men detta har jag inte hunnit läsa in mig på ännu. Det är bara ett frö som jag tänker följa upp.

Så.

[budewabo]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mer om David Icke

Wargmane
0

Det är fint Bude att du har läst en himla massa böcker ;-)

Det har jag oxå…jag har läst det mesta av det du nämner…*ler*

Så inget av det du pratar om är på något sätt främmande för mig !!

Jag har läst esoterika sedan jag var tonåring…av alla slag och precis som Du vill kunna framhäva dina "tolkningar" om saker och ting , så gör även jag det!!

Att Sitta och klipp och klistra citat ur en massa böcker …det kan jag oxå …men det var många år sedan …Jag har skapat en egen uppfattning ser du!!

Vad Tycker DU Bude ??

Allt du säger är saker du har läst dig till, realism ….ja ska vi hitta den i Böcker hehehe DÅ har vi att göra !!

Jag är dessutom Ingen teosof….Ingen Bailey anhängare …..Så var snäll och låt bli att kategorisera mig !!

Att jag efter Många års studier av ALL sorts esoterika…Bildat MIN uppfattning om hur saker hänger ihop..och kommit fram till att ALLA efterkommande teorier lik förbaskat bara är repriser av vad dessa två kvinnor redan skrivit…är egentligen ganska fränt…ur perspektivet att det är mer än hundra år sedan!

Vad de dessutom gör…är att de låter människor tänka själva !

Och DET tycker jag är skönt!!

Jag är less på att aldrig få Svar direkt från allsköns blandningar av Rosenkorsare, Gyldene cirklar, mästare hit och mästare dit, författare med egna teorier bla bla bla ….Jo Skriva böcker och annat det kan dom…tala om för oss hur var varför bla bla bla ….Men frågar du direkt till Människorna bakom…Nä då vet de ingenting oftast…Tro mig jag har försökt!!

För 7 år sedan gjorde jag något som förskräckte många ….då jag bara kände att jag ville kräkas av alla som ville tjäna pengar på alla böcker som egentligen handlade om att förstärka författarens ego …med "se vad jag har "sett,förstått, kan, och är mycket mer insiktsfull än alla andra"

Jag brände 1134 Böcker jag hade i min ägo…Exakt!!

De enda jag sparade då var Baily och Regnbågskrigaren!

Just för att de uppmuntrar oss till att Tänka Själva, Göra jobbet Själva ! ta eget ansvar för vår utveckling!

Blavatsky hade jag och har ännu inte i min ägo, men kommer att ha ! har läst det mesta som finns ute på nätet …

Så just denna manipulation du själv beskriver….kanske oxå finns i den litteratur du hänvisar till….Reflektera….

Att vi är starkt manipulerade av andra krafter …det Vet jag..är en trogen följare till Zeitgeist Movements…Har sett det mesta av Icke…

även denna  ovan…MEN ge utrymme för att tänka själv!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

szirius
0

Jag har inte läst alla svar här, men kommer tillbaks till ämnetFlört.

Det finns många människor som är inne på just detta att vissa organ blir sjuka av vissa tankemönster.Caroline Myss är en av dem.Själv tycker jag att det är väldigt intressant att se om det finns samband mellan sjukdomar och tankemönster, jag tror faktiskt mkt på detta.ÄVEN om jag samtidigt ser det som en del av karmat…det ena utesluter alltså inte det andra enligt mig…snarare födjupas vissa aspekter! Glad

[Jeremina]
0

Intressant….och jag håller nog med dig!

[budewabo]
0

Du verkar läsa vartannat ord jag skriver. I var och varannan mening skriver jag vad jag tror.

Jag hittar inte ett enda ställe i denna tråd där jag gjort ett endaste citat…visa mig gärna var du hittade dessa. Min anteckningar från ett seminarium med Caroline Myss är just det, anteckningar. Och de bifogade jag ett utdrag ur av en anledning.

Iband skriver jag ner min egen tanke i trådar som denna. Tankar som jag fått till mig i ett sammanhang och refererar till ytterligare en källa. Tex som i fallet med Ambres ovan.

Jag tar upp Mayakalendrar och Icke som exempel på olika tankegångar och förklaringsmodeller.

Och om du nu är så jävla blasé och less på allt detta så ger jag dig det mest uppenbara tipset som jag fick av en annan Medarbetare på Existens - läs inte det jag skriver då! Scrolla förbi! Och jag har inget med dina Rosenkorsare och dylikt att göra så töm den gojan i någon annan tråd…

Jag tycker en massa saker för det mesta inom andra områden men i det läget jag är nu tror jag mest inom det andliga. Jag har absolut ingen aning. Och jag läser och lyssnar och under tiden jag gör det kokar min egen väg fram.

På vilket sätt menar du att det eller de jag skriver om inte skulle tillåta människor att tänka själva? Jag har inte hindrat en endaste kotte att tänka själv. Jag önskar att FLER gjorde det istället för att vara så jäkla PK, mainstream och anpassde.

Visst har säkert författare egna agendor. Allt är inte ute i det öppna. Och det är där förmågan att reflektera och ifrågasätta kommer in. Jag är förvånad att fler inte ifrågasätter hur vi låter oss manipuleras att köpa dyr skitmat, kriga, medicineras till döds osv.

För att ha hållit på med ämnet andlighet så länge som du claimar så är du härligt krigisk ;-) Men jag fattar inte riktigt vad det är jag gör/skriver som verkar reta dig och väcka någon sorts hävdelsebehov. Det är väl jättebra att du köpte dig en massa böcker som du läste och sedan brände men jag fattar ärligt talat inte vad det har med ämnet i tråden att göra och inte heller om, eller på vilket sätt, det är en respons på mitt inlägg eller bara infogat som Too Much Information…?

”Att jag efter Många års studier av ALL sorts esoterika…Bildat MIN uppfattning om hur saker hänger ihop..och kommit fram till att ALLA efterkommande teorier lik förbaskat bara är repriser av vad dessa två kvinnor redan skrivit…är egentligen ganska fränt…ur perspektivet att det är mer än hundra år sedan!

Vad de dessutom gör…är att de låter människor tänka själva !

Och DET tycker jag är skönt!!”

Jag är glad för din skull att du är nöjd med dig själv. Det är en bra start….

szirius
0

#58 jag kan rekommendera " andens anatomi" av Caroline Myss om du vill läsa något om detta.Jag tror hon kallar sig energiläkare,hon är alltså läkare som även ser och uppfattar energier på flera nivåer.

szirius
0

ett barn med cancer har, vad jag förstått det, nästan mer med omgivningens karma att göra…att barnet " tagit på sig" att "lotsa dem mot utveckling" genom denna upplevelse…hmm, det här är svåra grejer att skriva om utan att någon ska ta detta personligt.Jag menar INTE att det är ett straff man får,utan hur fruktansvärt det än låter, en möjlighet att komma i större kontakt med det gudomliga…

Hoppas ingen missförstår detta…Obestämd

Aldebaran
0

ja omgivninges sk. karma är oftast större än det lilla barnet. Men det är klart att även det är ju drabbat av karmas lag.. Barnet är ju litet i dom tre lägre kropparna Mental,astral och fysiskt. Själsligtdvs. det sk. överjaget kan ju vara "äldre" än sina föräldrar…

Moonwing
0

Vad gör en oslipad rådiamant,till en åtråvärd brilliant?

Jo,motstånd!  (kalla det karma om man vill)-men sitter på något finger gör den säkert inte..om den inte slipas..Flört

Man kan ju se sjukdomar som en möjlighet,med..om man vill!

kram/Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Aldebaran
0

#63.. Ja det är sant att man kan, men det är ju väldigt svårt om man är drabbad…

[budewabo]
0

#60, #61

Där är du rakt på! Myss böcker är jättebra! Och det här med barn och sjukdom är det Sylvia Browne skriver om i sin bok Livet på Andra Sidan. Att vi på andra sidan verkligen vill bryta igenom vad det nu är vi har kännedom om står på vår 'att göra-lista'. Men när vi väl kommit ner inte längre minns andra sidan och de val vi faktiskt gjorde där. Väl nere på jorden kanske vi får det superkämpigt för att det är så vi valt att göra det livet. Och då klagar vi… ;-)

Just när jag var på seminariet med Myss kom naturligtvis den frågan upp med sjukdom och karma, barn osv - det gör den nog varje gång kan jag tänka mig…..

Och diskussionen går lite fram och tillbaka innan hon skarpt säger till personen ifråga 'Who do you think you are? You are not in title to a painless life.' :-)

Choklad
0

Men Karma är ju alltihopa ju..en tanke är ju även det karma..ur våra tankar föds vårt liv…eller hur? och om man riktar in sig på något, så sker det så småningon, en tanke är som ett litet frö…låter man det gro så växer det, och ger man det näring så blir det större och frodigare..det följer troligtvis med oss in i våra nästa liv också. För det är ju planterat i våra sinnen…Jag tror att själen lämnar kroppen när kroppen dör…själen är evig..den stannar där den känner att den vill vara…

Mycket svårt att följa..lättare att prata om..Skäms

U R us

Aldebaran
0

Visst är du en syndare i tanken, å det räcker mer än väl för att dra på dig karma…

"Fri från synd i ord, handling och tanke" är det ju som gäller

Choklad
0

Kom just på att det kanske är därför vi har evigt liv..finns ju ingen som är absolut helt fri från "synd"…(även om man diskutera vad synd också är egentligen) ..

och våra kroppar reagerar ju på allt vi gör…

U R us

Aldebaran
0

mmm kan vara så…men även efter du är fri från synd, vilket jesus blev på korset. Då han blev frälst från "materiens kors", genomgick den sk. 5:e invigningen och därefter ej behövde inkarnera mer, så har du ju evigt liv….

Mads
0

# 69 Kan man vara säker på att han blev frälst då ?

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

ja, (jag) är ju säker på att han blev "frälst" från materiens kors…Sedan tog han den sk. 5:e invigningen i den sk. uppståndelsen, då han "klarade av" att materialisera sig en kropp, och visa sig för sina apostlar. Detta är ju inte den villfarelsen som kristendom coppat och säger tror ni på Jesus så blir ni frälsta…Tror att det är en lite missuppfattningen där…

Mads
0

# 71 Jo, det finns ju många varianter och tolkningar beroende på vad man tror på klart och jag personligen tror ju inte heller att om man tror på Jesus ska man bli frälst, kan dock förstå de som väljer att tro det för då avsäger man ju sig eget ansvar att utvecklas och komma dithän på egen hand.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Ja, ungefär som vissa grena inom NA som tror att ashtar comand skall komma hit med nån rymdflotta och visa sig med ett gäng mästare och lyfta upp oss förtappade ett par pinnhål..

Mads
0

# 73 Så kanon, att det blir gjort helt utan egen ansträngning och eget engagemang. Då kan man luta sig tillbaka i soffan nu då Flört

Amor Vincit Omnia

Choklad
0

# 72 det har jag aldrig tänkt på …men jag fattar inte riktigt hur en annan människa kan frälsa en annan? Frälsa..är inte det att förlösa, att förlåta?  att ge sin förbarmelse över någon annan..det kan man ju, men att förlösa ..det är som att födas på nytt..men hur kan man säga att man ger frälsning i någon annans namn? som i Jesus eller Guds namn? även om man är präst eller vad man nu är…märks att jag börjar bli trött..jag bara svamlar en massa..Skäms

U R us

Tarzan88
0

# 8 Tror du att sjukdomar beuror¨på karma?Obestämd

[rore]
0

Jag tror att själen lämnar kroppen och förs vidare,,,

Lite OT,,Kanske…

Men det var lite,,

Tankar som dök upp,,,,,, Hoppas det inte gör något Jeremina.

Jag tror att vi kan dra på oss sjukdomar OM vi inte lär oss att ge uttryck för vårt sanna väsen,,,,

Om vi dras in i andra människors krav OM hur vi ska vara,, för att passa in,,,,och fogar oss helt i detta,,

När vi inte tar hand om oss själva,, blir vi offer för omständigheter och känner oss maktlösa,,,,,,,,,,,,

Att vara snäll och god handlar inte om att lägga sig platt inför någon annan,,,,,,,,,,,,,,,,

Att vara snäll handlar om att vara ärlig, rak och sann i sitt varande och agerande.

Gentemot sig själv och andra,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Även om vi tvingas säga saker som kanske sårar,,,,,,,,,,,

Hur ska vi annars kunna utvecklas tillsammans?Obestämd

Tarzan88
0

# 77 Bra och fint skrivitGlad

[rore]
0

Inte helt lätt att leva upp till,,, men vi lär så länge vi lever och övning ger färdighet…

Tack!

[Jeremina]
0

#77 Intressanta funderingar Flört

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.