Karma = Skuld ?
Karma är ju ett ord som jag tror att de flesta av oss betraktar som någonting skuldbeläggande,,
Eftersom vi lägger in värderingar som bra eller dålig,,,,
Kan det tänkas att karma endast är karma?
För jag börjar fundera på om inte karma,,,, är just livet?
Ditt/mitt/andras/olika gruppers liv.
Vad som sen betraktas som bra eller dåligt. Det är det ju vi själva som individer som skapar och tolkar in.
Karma kanske är just bara en lott som tilldelsta oss i livet,,,,,
Varken ond eller god.
Den bara Är…..
Det finns faktiskt också god karma. Tex betraktas det av många som god karma att vara född i ett land som Sverige, med god ekonomi, inga kirg, mänskliga rättigheter mmmmm. Sådeså! 
Upp me humöret!

Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

#1 Bra exempel på god karma..
Karma är ingen hämd, men på sätt och vis en skuld att "betala" mot andra. det kan vi inte komma ifrån även om vi vill linda in det i fluffig bomull för att vi inte tål den hårda sanningen… Jag själv medräknad…ibland…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Säger bara så här…Rore det ligger nog mycket i det du skriver!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Bra eller dålig… Du får inte lotten utan anledning..
God karma är något vi förtjänat genom våra egna handlingar, vårt tänkande, vår förmåga att avstå från hämnd, förmåga till empati mmmm sådant. 
Tride.

#5 och dålig?
Mitt humör är uppe Tride.. 
Bara det att det är så himla svårt att formulera tankarna och få ner dem på pränt.
"Du får inte lotten utan anledning.."
I och med den meningen så uppfattas det som en slags hämnd, ett straff.
Men hur ska vi kunna sona för föregående liv om vi inte vet vad som skedde då?
Det enda vi egentligen kan göra i detta livet är att acceptera det som är och försöka skapa det bästa utifrån det?
Jag funderar lite på samma sätt som Rore här, när det gäller det här med karma, bra eller dåligt. Jag kommer ju inte ihåg mina tidigare liv så hur vet jag vad som är min läxa att lära i detta liv? Hur vet jag vad som är bra som jag ska behålla eller åtminstone vårda?
När jag går in i de här funderingarna på vad det skulle kunna vara för läxa eller bra egenskap att vårda så blir jag bara till slut helt, rakt igenom förvirrad.
Läste någonstans, här på forumet eller på något annat ställe något om att bara släppa taget om strandkanten och överlämna sig till havets strömmar som för en rätt. Bara följa livet, avslappnat och utan oro. Lita på livet. Kan det vara så enkelt?
Jag är glad. Är du?

Du kommer oftast inte ihåg dina tidigare liv därför att din personlighet från förra livet är upplöst och omformad till en ny personlighet i detta liv.
Man skiljer på lägre ego och högre ego.
Det lägre är din personlighet i detta liv och den högre är din monad eller din egentliga själ. Erfarenheterna från t.ex detta liv "tankas över" i monaden/själen innan ditt medvetande/monad formar en ny personlighet utav dom gamla erfarenheterna och du åter reinkarnerar…
Det finns något som kallas tystnadens röst som är din monad som talar i vårt dagliga tal kallar vi det också för samvetets röst. Man bör lyssna och följa denna röst/känslor. Det är den signal som talar om utifrån tidigare erfarenheter vad som ev. är bra eller dåligt.
Okej. Så kan det ju vara. Samvetet är svårt att värja sig mot. 
Men det vore ju enklare om man "visste" lite mer. Fast varför ska saker o ting vara enkla.
Och hur vet man att det är en "äkta" samvetsröst man får till sig. En person som lider av dålig självkänsla, som kanske blivit hunsad i många år känner ju samvetskval i många situationer som alltså inte är "sanna", de får dåligt samvete fast de inte borde ha det.
Jag är glad. Är du?

mmm det är ju det som är det svåra på den medvetandenivå vi befinner oss på nu.. Vi bollas lite fram och tillbaka beroende på våran karma. Vi tycker att vi är rättskaffens och bra i detta liv, ändå händer det oss en massa "orättvisa" saker, som enligt vad jag kan förstå är gamla "synder"… Nästa liv kanske blir än värre beroende på att olika personer vi har karma gentemot inte lever tillsammans med oss i detta liv..
Det kan ju givetvis bli tvärtom också.. "Herrens vägar äro outgrundliga" som den kristna läran mycket riktigt säger…
Man kan bara gå på sin självkänsla, och samvetskval pga att man blivit hunsad eller på annat sätt utsatt under många kan ju på många sätt vara blandat med riktiga samvetskval. Vi har ju gjort denne person något i något tidigare liv som vi nu måste jobba oss igenom. Denne person drar givetvis på sig ny karma genom sin "hämnd" och hjulet fortsätter att snurra ett par liv till…Tills någon sätter ner foten och stoppar upp.. I det långa loppet är det inte öga för öga och tand för tand som gäller, men vi är nog tyvärr inte riktigt där ännu (majoriteten av oss), men vi kommer dit..
Förlåta och gå vidare, bryta kedjan.
Om man blivit sviken så gör ju det naturligtvis ont. Men när man bearbetat det så har man förlåtit och gått vidare.
Men om man känner att saker och ting inte kan som förut innebär då det att man inte förlåtit? Att karman finns kvar? Kedjan inte brutits?
Jag är glad. Är du?

det finns alltid en (karmisk) bindning mellan individer sålänge som det finns något somhelst otalt eller ofärdigt..
Din mening är mycket intressant tycker jag…….. och jag tror att det ligger en hel del sanning i den,,,,,, om jag relaterar det till mitt liv.
Jag valde att bryta kontakten med vissa anhöriga i min ursprungsfamilj,,, för att de gjort mig illa,,,,,,,
Men själva mönstret som jag flydde ifrån återskapades,,, mer eller mindre,,, i möten med vissa andra människor,,,,,,,
Kände mig hemsökt
Tills jag förstod vad det var jag behövde göra,,, för att komma vidare i mitt liv,,,,,,
Genom dessa andra människor,,,, växte min kunskap om mig själv och min bakrund och min ursprungsfamilj,,,,,,,
Som i sin tur tog mig vidare till acceptansen och förlåtelsen,,,,,gentemot min ursprungs familj och mig själv,,,,,,,,,
Karma… Absolut det tror jag.
Men är den bra eller dålig?
Den är och blir till vad vi känner att den är.
Tyckte länge att den var dålig,,,, men i dag skulle jag inte ha velat ha mitt liv annorlunda,
hur smärtsamt det än var.
För då skulle jag inte vara den jag är nu.
Karma = lagen om orsak och verkan. Den är opersonlig och återställer balansen.
Tride.
#13 Precis så är det ja…..

#11 samvetskval pga att man blivit hunsad eller på annat sätt utsatt under många kan ju på många sätt vara blandat med riktiga samvetskval. Vi har ju gjort denne person något i något tidigare liv som vi nu måste jobba oss igenom.
haha, just det, men lätt att glömma bort …man ska bara tacka och ta emot, hehe, säga " jag förlåter dig, ty du vet icke vad du gör - och kan du ock förlåta mig för mina tidigare synder? ". Tänk vad många som möter detta i sin chef…
#13 OH ja, nog är detta en sanning alltid!!Man lurar sig själv om man tror att man kan smita undan…

# 14 Rorevännen
, varför känns det så viktigt att sätta etiketter som "bra" och "dålig" karma? Att frigöra sig från karma är att kunna gå ÖVER karmat, dvs acceptera och ta emot det som kommer till en…en slags tillit att det är för det högsta bästa.Och det som Aldebaran tar upp, att lyssna till sitt samvete ( som man kan försöka trycka undan/ignorera/ uppehålla sig från med annat/ dränka etc, men den kommer alltid att höras då och då ändå …) och göra vad som behöver göras.
Spelar det då nån roll -egentligen -om det man möter beror på att du i ett tidigare liv mördat en annan person, eller om det beror på att du i nästa liv kommer att arbeta med att hjälpa andra och därför i detta liv behöver uppleva tunga saker för att få sann empati? ( det kan visserligen vara bådadera samtidigt, hahaa) Det ENDA man kan förhålla sig till är ändå nuet och att leva det så sant och kärleksfullt som möjligt.Tar man ansvar för nuet så tar man automatiskt ansvar för sin karma.
Vi kommer från så himla lika uppväxtförhållanden Rore
och jag tror absolut att det finns massor med gåvor att finna i detta, beroende på hur man ser på det." Svårigheter" ger alltid fantastiska möjligheter att utvecklas! Att upptäcka mönster -för att frigöra sig från dem - för att kunna förlåta - för att kunna bli fri att älska oavsett…
JUST att kunna vända negativa upplevelser till positiva lärdomar är ju dessutom ett sätt att arbeta bort karma
Jag tror verkligen på att tyngden har ett syfte, att den gör att vi öppnar oss -kan man uppleva det, så känns den också meningsfull…Man kan bara hjälpa andra från hjärtat om man själv varit med om saker…det ser vi ju tex bland alla väl fungerande organisationer där fd missbrukare som hjälper missbrukare, fd kriminella hjälper kriminella, människor som haft en svår barndom blir underbara barnpsykologer osv osv.
Oj, nu blev diskussionen om Dharma i stället för Karma…hehe
Karma blir Dharma, helt naturligt. Sammanlänkade, som jag ser det. 
Tride.

#19 precis, men Alde är lite petig ibland om att man inte får komma bort från trådfrågan…

Jaja. Detta är vår karma! 

Tride.

#21 precis…så därför visar jag hänsyn i stället för att trampa på…hahaha
Szirius!
Att sätta etikett är egentligen inte så himla viktigt ,,, men eftersom Karma är ett hett ämne,,, som ständigt återkommer inom teosofin,,,,
så ville jag bara försöka belysa,, ur en annan synvinkel.
Så att vi inte fastnar i skulden.
Ingenting annat.
Huvudsaken är ju att vi ,, precis som du säger:
"Det ENDA man kan förhålla sig till är ändå nuet och att leva det så sant och kärleksfullt som möjligt.Tar man ansvar för nuet så tar man automatiskt ansvar för sin karma."

#23 Precis….
Det är inte karman i sig (dålig eller bra) som för oss vidare framåt/uppåt, utan våran reaktion på denna karma i detta liv/nuet..
#0+22 För mig har begreppet karmar aldrig varit förknippat med skuld, därför blir jag lite förvånad när jag läser här. Du skriver i #0 att de flesta av oss betraktar karma som skuldbeläggande. Är det verkligen så? Ord som jag brukar tänka på är konsekvens, orsak-verkan, ansvar. Detta i samband med undervisning jag har fått av buddhistiska lärare. Det som bryter det som vi kan betrakta som dålig karma är vår medvetenhet, vår förmåga att avstå, vår förmåga att handla "tvärtom".
Medvetenhet om den egna personliga karman tror jag dessutom är ganska sällsynt, eftersom det ju skulle innebära att vi kunde minnas alla våra handligar i tidigare liv. Men jag tror att vi kan minnas glimtvis, och att vi kan ha aningar som leder oss åt rätt håll.
Tride.
Erkänner att jag fel formulerade mig i #0.
Men jag känner mig inte direkt ensam om denna fundering. Där av mitt inlägg.
För i de teosofiska texterna så är det lätt att snurra in sig i just Ordet Karma…..
Det kan upplevas provocerande och utpekande att läsa dessa gamla texter,,,
Beroende på hur vi läser det som står,,,,,,,
Om man som jag inte är direkt på läst i ämnet teosofi,,,,,,,
Så tar det lite tid och det är alltid givande att bolla sina tankar med andra.
"Karma = lagen om orsak och verkan. Den är opersonlig och återställer balansen."
Jag tycker du lämnade en utmärkt förklaring där.
Poletten trillade ner.

Den oerhörda nedlagda kraft om vilket ord är bäst i inlägg efter inlägg..
Har du gjort något mot någon annan så får du obenhörligen tillbaka det förr eller senare, det kan man ju kalla "en skuld", det är väl inget att hymla om, eller?
Sedan att det inte är så roligt att höra ordet skuld är ju faktiskt en helt annan sak. Vi gillar ju att linda in orden i bomull för att dom inte skall svida för mycket, men om man skall prata renspråk så kvarstår ju faktum. Du drabbas inte av något (possitivt eller negativt) om du inte gjort dig "förtjänt" av detta.
Det är ju inte "ole dole doff" som gäller i dessa frågor, eller är det någon som tycker/tror det?
Vi är väl alla både dumma och snälla i alla liv och får alltid sona det dumma och berömmas över det snälla.
Som sagt så här på ifokussajterna har jag verkligen fått känslan av att vissa personer kommer att få mycket tillbaka
jag nämner inga namn men det handlar inte om den här sajten 
#27 Jag tror eller vet förresten att det inte är "ole dole doff", så har jag svarat på den frågan. Vissa personer tycker dock att de kan behandla andra hur som helst men om de själva blir behandlad på samma sätt då blir det ett jäkla liv! Vissa ska bara sona sitt enligt dessa..märks det att jag är obstinat idag? 
Det fins alltid människor som kommer behandla andra dåligt, och många ut av den kan inte se sina egna "fel" eller så är det så helt enkelt att de inte kan tolka själva att de ens gör fel. Ja har träffat på sådana…och när man säger något ja då är det fel på alla andra men absolut inte på dem. Sedan finns de de som är experta på att använda andras godhet till 100% procent.
Själv så gör jag så nuförtiden att jag helt enkelt väljer ut vem jag vill vara vän eller relation på något sätt med. De jag inte vill ha något att göra med har jag inte heller för någonstans ska det finnas en gräns. Sedan om det kommer tillbaka i nästa liv så får det göra det, kankse har jag då kommit fram till hur jag ska ta den här människan om jag inte är klar med personen.
Jag tror helt enkelt att man måste dra sina gränser. Vända ryggen och gå när man ser att inget annat hjälper. Kankse testa senara. Vi alla är individer men jag anser att igen har rätt att behandla den andra hur son helst. Sedan att man kan ta en diskution och kankse reda ut saker är bra….Men om det nu inte fungerar så gör det bara inte.
Neee….helt enkelt ska det nog finnas gräns på vad som acepteras och inte. Inte många som lyckas förstöra min dag nuförtiden…..De tiderna är förbi. Duger jag inte som jag är som person på ett eller annat sät ja då kan de få vara.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tack Pia, det du skriver låter sunt. Kanske inte alltid enkelt men ändå…
För om man själv vill komma till ett avslut och sätta sig ner och prata igenom saker och ting så är det ju så att båda parter måste vilja det. Spelar ingen roll hur mycket man själv vill om inte den andra parten vill detsamma. Man får alltså inget avslut, bryter inte kedjan. Kan bara hoppas att det kommer en dag då den andra parten vill sätta sig ner och avsluta, annars får man försöka i nästa liv.
Fast nu kommer något upp i bakhuvudet… något om att det skulle räcka med att ena parten får någon slags insikt och väljer att bryta kedjan… vet inte om det skulle gå?
Jag är glad. Är du?
Pia och Howliten: Jag tror att karma också handlar om att behandla sig själv väl. Därför tror jag på att det kan räcka om ena parten får insikt och kan välja att arbeta med sina egna tendenser, alltså vända på dem. För mig handlar det om att förvandla hela sin inre gestalt, och där spelar det mindre roll vilka relationer vi har eller inte har. I den processen kan vi bli något helt annat, och väcka slumrande tendenser och förmågor, som gör att vi växer. 
Tride.
Ja du Tride…
"Jag tror att karma också handlar om att behandla sig själv väl."
Det räcker med att en får insikt och börjar jobba med den. Resten följer automatiskt.
Den enda människan vi någonsin kan förändra är ju oss själva. När den processen väl börjar så faller bitarna på plats.
Det kanske inte blir precis på det vis som jag från början hade tänkt mig,,,
Jag tror det är i denna process vi växer som självständiga individer i tanke, känsla,
kärlek och tolerans gentemot oss själva och andra,,,,
Är livet en bra eller dålig skola?
Om man utgår ifrån att vi själva väljer att återfödas..till ett jordeliv..är livet något posetivt!
skolan är… alltså i alla fall tanken!,.. bakom att gå i Jorde-Skolan-posetiv=bra!
alltså är all karma,bra!…i förlängningen..skall vi ju ej bli sämre,utan mer upphöjda..
Tillfälligt kan vi alltså uppfatta den som en börda-men som hjälper oss ..att bli mer..
..som en oförtröttlig, ofrånkomlig!!… resultatbärande, -i grunden posetiv kraft..
-är man obotlig optimist,så..he,he..ja..
…
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

#33 Alldeles riktigt alla karma är bra ur det perspektivet.
Tror inte att vi har något större val än att reinkarnera tills vi nått dithän att vi kan lämna manifestationen bakom oss, vilket kommer att ske runt den sk. 4:e invigningen…Det är då vi blir frälsta….Frälsta från materiens kors som det så fint heter i esoteriska sammanhang.
Kristendomen predikar ju att den som tror på Jesus Kristus kommer att bli frälst… Tror att dom flesta kristna inte vet hur rätt dom har….egentligen….
..Näe..o "de" (alla som har lite grundläggande kunskap) -vill inte veta nåt ,heller..(de som ej söker vidare,alltså!)..

…synd egentligen, när de är "halv-vägs"..
..och det finns så mycket mer underbart o upptäcka, men om mognaden inte finns…-är kanske "viljan" - helt ovidkommande..?!
..som de brukar säga;"Snacka går ju.."…

..kanske måste vi var mogna ..och vilja!..-"dricka mer än di-mjölk " ?
..tur att den fria filjan finns..ändå..
..-att "förkovra sig"!!
..Härlitt!!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Den fria viljan finns än så länge men kanske det lagstiftas även mot det…..
Ha,Ha!!..låt dom!!.
…vad mitt hjärta tänker..kan de aldrig ta!!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

ordet skuld är väl lika missuppfattat,misstolkat och negativt uttnyttjat som ordet synd…
"En bokstavlig tolkning från forngrekiskan , som NT ursprungligen skrevs på, betyder synd " att missa sitt mål". Att synda betyder alltså att förfela sitt syfte med den mänskliga tillvaron.Det betyder att leva på ett okunnigt sätt och därför lida och orskaka lidande."
(från " En ny jord" av Eckhart Tolle)
Iom med denna tolkning så är det bra mkt lättare att ta till sig kyrkans ord om att människan är en syndare
Inget anklagande, bara fakta.Vi vet ju faktiskt ännu inte fullständigt hur vi ska leva här utan att lida och skapa lidande.Det är fakta.Fast fler och fler kommer ur denna cirkel, blir upplysta och frigörs från denna "synd", dvs missandet av vårt syfte.
Att bli frälst antyder väl att komma ur lidandets kretslopp?
Hej szirius..mysigt o "se", dig..!!
frälsa=rädda..så enkelt var det!..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen