Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 562 ggr
[yodhe]
0

Bli det du älskar

Lite korta utdrag…

Kärleken är drivkraften bakom universum. Som andliga väsen är den vår innersta kärna som ständigt försöker komma till uttryck i våra liv, framför allt i våra relationer. Samtidigt ställs vi inför disharmonins och ondskans realiteter i livet. Hur kan vi skapa harmoni hos oss själva och i världen omkring oss? William Q Judge gav en av sina lärjungar följande råd:

"Bli det du älskar. Sträva efter det du finner vackert och ädelt och låt resten vara. Harmoni, uppoffring och hängivenhet: låt dem bli dina nyckelord. Uttryck dem överallt och på bästa möjliga sätt."

I våra försök att uppnå yttre harmoni skapar vi emellertid alltför ofta en artificiell frid som döljer en inre disharmoni, eftersom denna frid har sin grund i ett undertryckande av konflikter eller obehagskänslor. Sann harmoni återspeglar ett inre tillstånd som har sin rot i en djup insikt om vår inre etthet med andra trots ofrånkomliga skärmytslingar och meningsskiljaktigheter. Vartefter vi lär oss kontrollera våra egna outvecklade mentala och emotionella aspekter, blir vårt bidrag till den psykiska nedsmutsningen av vår omgivning allt mindre.

Sarah Belle Dougherty ( Pasadena)

Aldebaran
0

mmm lättare sagt än gjort…Obestämd

Men absolut helt sant..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket sant..o svårt..men inte ouppnårligt!CoolTungan uteSkrattande..tror, jag..Obestämd

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
0

Visst, inte helt enkelt, ett hårt arbete krävs för att ens kunna tänka tanken….

Moonwing
0

Jag hade en gång en mycket klok mentor..han sade till mig, vänta inte på utmaningarna..utmana dem nu o här-där du har kontrollen!

Nu gällde detta en sport..och hur man skulle lära sig tänka, för ej bli överrumplad av oväntade problem vid tex tävlingssituationer..

..men jag har sedan jag blivit äldre, haft nytta av det här i nästa allt..har jag ett uppenbart problem som kanske kan "provoceras", fram i hemvan miljö..

…eller på andra ställen där man mentalt känner sig säker,passar jag på o försöka lära mig själva felet i skeendet som skapar konflikt eller kanske rentav posetiva saker..

Detta är verkligen en kanonbra sätt att hantera o förbereda sig , för nästan allting i livet..det gäller bara öva sig o se det..det är svårt!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
0

Precis, ta tjuren vid hornen innan den anfaller…FörvånadGlad

Moonwing
0

FlörtTungan ute exactum!Flört

/ Wingen

Rosenvial
0

Bli det du älskar…vackra ord tycker jag…funder på hur jag ska kunna bli det…

[yodhe]
0

# 7 Genom att arbeta med ditt andliga jag, kan du bli det du älskar, för det är ju vad din själ vill….

Och många olika metoder finns det för att nå dit….teosofi är en väg…meditation….healing, det finns många fler….det är bara att välja och vraka i det som passar ens eget syfte…

Rosenvial
0

Det låter ju bra att det finns mycket att välja på alltid bra,

men vad är då det andliga jag…när vet man att funnit det då

Aldebaran
0

när du väl har funnit ditt andliga jag, då vet du det… Glad

Ditt riktigt andliga jag är ditt samvete, den röst som talar om för dig i ditt inre vad som är rätt eller fel… Magkänsla kanske någon talar om.. etc etc…

Rosenvial
0

Är du helt säker nu; skulle det vara så enkelt som att bara gå på känslan,den där känslan som följer i livet när man vet när man gör rätt eller fel är det då det andliga jag,varför talar då andra om att man gör fel när man inom sig vet att man gör rätt ,känslan som säger det,hur hänger det i hop då med samvetet och vad som är rätt och fel,har vi allla olika olika rätt och fel syn då.

Aldebaran
0

nej inte enbart känsla, känslor är väldigt manipulativa och det är svårt att ständigt ha kontroll över dom… Känslor tillhör till största delen det personliga egot (alltså det lägre egot)

Jag menar i första hand din inre röst alltså ditt samvete, intuitionen… Jag skiljer magkänsla från övriga känslor.. Magkänsla för mig är mera ett sk. sjätte sinne…

Rosenvial
0

Tror vi menar lika där rösten som finns där…som jag ibland kallar för känslan…men inte har just med mitt känsloläge att göra vid tillfället.