Om det är så
Det är en sak jag funderat på, kan allt vara på ett annat sätt. Vi lär oss att vi kommit hit för att lära, men av någon märklig anledning, så vet man saker som man aldrig lärt.
En tanke har då slagit mig, kan det vara så att vi har en enorm kunskaps bank med oss från födseln, och den kunskapen är bara att plocka fram.
Hjärnan är stor, det är bara en liten del vi klarar att nyttja. Om det nu är så att detta rwm minne, även är knytet till en hårdisk, tycker det finns tecken som tyder på detta. Och att vi enbart lär oss öppna små program som då och då kommer, när man lärt sig koden för att öppna dom. Om så är fallet är vi mycket långt från vår färdiga utveckling. Lite tankar i natten.

Vi har en enorm kunskapsbank med oss från födseln.. Erfarenheterna från otaliga tidigare liv. Nedtankade i Monaden (överjaget) och frambringade via mental-astral till den fysiska kroppens hjärna… Det finns delar av hjärna som ännu inte är utvecklade och kommer att utvecklas när vi kommer dithän att vi klarar av att ha olika kanaler "igång" alltså klarar av att öppna stänga av (kontrollera dom)
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

vilket tyder på att dina "tankar i natten" är mycket bra…
#1 Vad gäller överjaget min tro är att man kan kalla det guider, men är bara en spegling av olika nivåer av tidigare erfarenheter.

mm ja, jag är övertygad om att det dom (inne på ÖN) kallar "min personliga guide" är inget annat än du själv. Ditt överjag alltså den delen av dig som inte är förgänglig, vilket personligheten i detta liv är. Överjaget "guidar" det lägre jaget/personligheten gebom livet. Överjagets röst är densamma som samvetets röst. (Intuitionen)
Vi måste lära oss att mera lyssna på denna.
Överjaget är ju inget annat än din egentliga själ, gnistan av Gud som är framsprungen ur den samme.. Vilket gör att vi är alla guds barn, och inte bara en enfödd son som kristendomen har fått lite om bakfoten…
#4 Som du vet är jag en av dom på ÖN, men har ett öppet sinne. Om man fortsätter tänket med guider, är det vanligt med flera olika sådana. Många ser dom som indianer, med stor medial förmåga, vilket är trams tycker jag, en önskan om något.
Min tro är att man känner olika nivåer, av sig själv, och vid olika tillfällen har möjlighet att få kontakt med sig själv. Då förenat med den nivå man behöver, komma i kontakt med, har lite svårt att sätta ord till mina tankar om just detta.
# 5 Där har du en rätt tanke tror jag, att vi känner av våra egna nivåer, ju mer öppen du blir desto mer känner du av och kan kanalisera till ditt egna överjag… så känner jag att det fungerar för mig… min guide är jag i mina tidigare erfarenheter, vill inte säga personer, då det är olika i alla liv vi lever..
kunskapen från alla tidigare liv lever kvar i själen och det är den som vi kan känna av och ta del av i flera liv ju mer andligt upplysta vi blir…tror jag..
Detta är ett tänk, min morfar brukade säga, den dag när jag dör, är mitt livs mest intressanta dag. Då får jag kanske veta, det jag grunnat på.

Ja, tids nog.. Får vi alla veta…