Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 1644 ggr
Mirjami-78
2010-01-20 07:23
0

Sekt

Jag tänker så här….Hur kan man få med människor i sekter utan att de protesterar? Var går gränden för att man ska kalla något för en sekt?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
2010-01-20 10:02
0

Sekt är för mig när man inte får ha några andra ideer än dom som fastställts av samfundets/församlingens ledare/grundare.

När alla individers ideer/tankar och funderingar avvisas och bespottas. Alltså när man inte får ifrågasätta någonting.

Vad som berättas i t.ex JV-tråden är ju ett typexempel för en sekt (tycker jag)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[yodhe]
2010-01-20 13:36
0

Hur kan man få med människor i sekter utan att de protesterar?

Det tror jag inte är så svårt, titta på alla utstötta i samhället, hur synen på människor i  allmänhet ser ut…vilka krav på hur vi ska se ut, vara för att passa in…

Människor med låg självkänsla och de som saknar självinsikt har större benägenhet att fasta i detta med den manipulation sekter för… tror jag..

I den svagaste stunden kan människan falla lätt..

Tride
2010-01-20 13:46
0

Jag tror att det också kan handla om ensamhet. Sekterna erbjuder gemenskap, och det kan kännas bra till att börja med. Lite grann som att kissa i byxorna. Först varmt o skönt - OskyldigFlört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
2010-01-20 13:53
0

# 3  *skrattar*så sant så….varmt o skönt blir det…

Mirjami-78
2010-01-20 14:44
0

Jag men ändå tänker jag så här, är det inte en ring klocka som börjar ringa vid något tillfälle att man ska nog akta sig? Även om man är/har varit väldig ensam. Ja kan vara som ni säger att personen har känt sig så ensam, så just det där men gemenskap gör att man hänger med.

[yodhe]
2010-01-20 15:01
0

De flesta människor med dålig självinsikt, har inte en ringklocka som sätter stopp..

Människan har en benägenhet att tycka synd om sig själv i så stor utsträckning att man söker vad som helst som tröst..enligt min erfarenhet som healer..

Mirjami-78
2010-01-20 15:10
0

#6 Ligger nog mycket i den du skriver. Måste åndå vara en skräck upplevelse den dagen de inser vad det har gett sin in i om nu den dagen ens kommer.

#1 Ja jag kan nog hålla med dig om det du skriver.

Tänker här nu även om det finns dolda sekter? Ja de ser ut ok utanpå men är något annat innanför de stängda dörrarna.

Tride
2010-01-20 17:13
0

Det finns nog fler konstiga sekter inom alla religioner. Tex den där i Utah, USA, som jag har glömt vad den heter och som tillämpar månggifte.

Tride.

Mirjami-78
2010-01-20 22:43
0

Ja det finns nog en hel del konstigheter. Att religion kan ha sådan påverkan på människor.

Aldebaran
2010-01-20 23:21
0

#8 Mormoner

Mirjami-78
2010-01-20 23:32
0

Mormoner de är väl de som har på sig det de äger. Går ofta i kostym och ja den enda som de har, vad jag har hört.

Tride
2010-01-21 00:22
0

Mormoner ja. Jag har haft lite med dem att göra, för de ville "fånga in" mig, under en utlandsresa, men jag slingrade mig undan. Sedan har jag haft kontakt med en man som varit ansluten till mormonerna under ganska lång tid, 15 år tror jag det var. Hans redogörelser för vad som hänt honom och hans fru där är intressanta, avslöjande och läskigt läskiga. Som JV ungefär.Rynkar på näsanStarkt av dem att de kunde ta sig ur!Cool

Tride.

Mirjami-78
2010-01-21 00:36
0

Ja det kan vara väldigt läskigt när det blir så. Jag själv tar ett steg bakot direkt när jag börjar få en känsla att här ska man akta sig.

Aldebaran
2010-01-21 01:23
0

jag har varit kollega med en mormon under 4 år han var här på kontrakt för Volvo LV Australien, umgicks en hel del på fritiden och måste ändå erkänna att dom är ju inte så låsta i sitt tankesätt som man kan tro…

Väldigt öppna personer och berättade helt öppet om hur det går till i gudstjänster och deras syn på bibel och icke mormoner..etc etc..

Tride
2010-01-21 10:59
0

Jag kom i kontakt med mormonerna på en resa i USA, då jag också passade på att besöka Hawaii. De gjorde en stor kulturell insats där, måste jag säga, och hade satsat mycket för att besökare skulle få veta mer om Hawaiisk kultur. Dessutom har jag fått kontakt med mina släktingar i USA och Canada tack vare deras intresse för släktforskning och nogranna register. Jovisst är det skillnad. Men jag kände ändå att de hade ute sina "fångstarmar". Och min avhoppade kontakt hade en hel del bisarra saker att berätta. På Hawaii hade jag skrivit mitt namn o  tfnnr på en av mormonernas lista. När jag kom hem från USA blev jag uppringd av en representant i Sverige, och han var ganska envis och ringde flera gångar och ville "bjuda in" mig.Jag lyckades till slut finna det rätta argumentet, och sedan har han inte hört av sig.

Tride.

Mirjami-78
2010-01-21 16:13
0

Ja det kan vara jobbigt om de inte vill ge sig. Men det är bara att stå på sig. Är man inte intresserad så är man inte.

JV står ofta vid vägen när jag ska till jobbet, och jag går med en himla fart förbi dem.

[Jeremina]
2010-01-21 22:20
0

Det behöver inte ha med religioner att göra utan det räcker med en byförening till exempel. Det finns alltid någon som vill ha makt och bestämma och styra andras tankar och funderingar samt handlande.

Flera sajter här på iFokus styrs av sådana människor, tyvärr! Jag tänker inte namnge någon Glad

Mirjami-78
2010-01-22 00:23
0

#17 Jag kan förstå hur du tänker Jeremina och håller med dig om det att det behöver inte alltid ens handla om religioner.

[Jeremina]
2010-01-22 00:26
0

Kom ihåg Pia att du ska tänka själv och du som har en sådan bra intiution och när det gäller det mediala lyssna på dig själv och tro på dig själv!

Mirjami-78
2010-01-22 00:40
0

Tack JereminaSkrattande…..Ja jag försöker. Är ju bara nybörjare i det mediala. Ja nu när man äntligen har kommit på i vilken tråd man ska dra i!!

Tride
2010-01-24 11:47
0

I går fick jag intressant material från en god vän ang. en japansk buddhistisk sekt som också är verksam här i Sverige.Cool Hennes man lämnade sekten av mycket personliga anledningar.Oskyldig jag funderar en del på varför dessa sekter bildas, dessa grupperingar med lite "Jag-är-heligare-än-du" mentalitet inom alla religiösa läror eller system. Tungan uteJust nu ser jag det som ett mänskligt handikapp. Undrar varför det blir så? Som drog-beroende, alkoholmissbruk, sexmissbruk och allt möjligt annat som vi människor kan hamna i när vi inte löser vår existensiella situation.

Tride.