Existens iFokus

Existens

Etikett: 01-livsåskådning
Läst 1254 ggr
EeWeeM
0

En fundering kring biblisk fråga

Jag vet inte om jag nu lägger denna tråd på rätt plats eller om den varit uppe tidigare i något sammanhang eller om det ens passar i detta forum men…

Detta med Adam och Eva som ett skapat människopar på jorden.

För att göra versionen kort-så gick Kain iväg och skaffade sig fru/fruar i ett annat land.

Hur ska man tolka detta?

Var skulle då dessa människor i ett annat land komma ifrån om Adam och Eva ska vara enda paret som avlade barn enligt den bibliska boken?

Jag kan vänta med mina personliga tankar kring detta för att inte dra det i någon rikting men det skulle verkligen vara intressant att få olika tankar och rent matrial från olika livsåskådningar kring detta.

Aldebaran
0

Jag personligen och många med mig tror inte på storyn om Adam och Eva som ett enda människopar som fick två söner varav den ena dräpte den andra.. Fortsättningen där hänger jag inte riktigt med på…. Glad

Det finns en artikelserie här på sajten som heter Edens Lustgård, den är mycket bra att läsa och ger en bra förklaring på det stora mysteriet i 1:a Mosebok i GT…

Börja med första delen och klicka dig vidare till andra delen längst ner på sida… Längst ner i andra delen kommer så slutligen den tredje och sista delen i denna artikelserie…

Edens lustgård 1

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
0

Sorry att jag bara hänvisade dig till en artikelserie, men jag tror att den kan ge dig lite aha-upplevelser….Vi kan givetvis ha en diskution i ämnet också… Glad

EeWeeM
0

Det är okejFlörtjag ska läsa under de länkar du angivit.

Som sagt så personligen köper jag inte heller historien om Adam och Eva och vice versa fortsatt historia då det finns alldeles för mkt annat att ta hänsyn till.

ÅterkommerGlad

Aldebaran
0

Om du läser artikelserien så kommer du att få se att det funnits många "Adam och Eva"…Och varför…

Moonwing
0

lite info…när vi pratar om Adam o Eva..

I den medeltida texten Ben Siras alfabet, uppfattas Lilit som Adams första hustru. Enligt denna tradition skapades hon av Jahve långt före Eva som en helt självständig varelse. Eftersom Gud skapat henne av jord, precis som Adam, menade hon att hon var jämlik med honom och när han ville ha samlag med henne vägrade hon att ligga underst och därmed underordna sig honom. Självrådig svek hon snart Adams önskan och uttalade Guds namn (vilket är tabu inom judendomen), och flög iväg.

Efter att Lilit flugit iväg berättade Adam detta för Gud i en bön. Gud skickade då tre änglar för att hämta tillbaka henne, och uttalade att ifall hon inte återvände till Adam skulle hundra av hennes barn, lilim, dö varje dag. En av Lilits döttrar (som också hette Lilit) blev demonen Asmodeus' maka. De tre änglarna förföljde henne och hann ikapp henne ovanför röda havet. Hon vägrade dock att vända tillbaka med dem. De hotade med att dränka henne i havet. Hon sade åt dem att lämna henne, och förklarade att alla spädbarn, i åtta dagar från födseln om de var pojkar och 22 dagar från födseln om de var flickor, tillkom henne, men att hon lovade att skona dem ifall de bar amuletter med änglarnas namn.

källa wikipedia

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Moonwing
0

Trodde inte bibeln "stödde" Lilith, som en slags demon..men;..

I Jesaja sägs:

"Det blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor, en plats där gastar möts. Där håller också Lilit till och finner en plats att vila." Jes 34:14 (Bibel 2000)

..Förvånad..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Aldebaran
0

Återigen en "liten" omarbetning/modernisering av ännu äldre myter om detta med Adam och Eva.. Detta för att passa in i judendomen…Liksom vi har gjort anpassningar av kristendomen för att lättare smälta in bland våra tidigare hedniska troer..Typ t.exv Asa-tron och Eddan…

Dom tre änglarna är ju inget annat än dom tre aspekterna på verkligheten. Vilja Materia och Medvetande eller om man så vill Fadern Sonen och den Helige ande…

Moonwing
0

Fast visst är det en viss tjusning! ..Tungan ute med myter..världen skulle bli allt tråkig i "endast realistisk form",..

..lite off topic..men en tanke bara, skall ej förstöra tråden,..Flört

/ Wingen

EeWeeM
0

Jag är insatt i detta med versionen om Lillith vilket är intressant i sig men det finns för mkt oklarheter eftersom mångt och mkt har en fadd smak av omvänd kristendom,judendom eller annat.

Det är allt för ofta jag får en känsla av medveten förvillning och då framförallt när kristendom eller annat varit inblandat att förändra och anpassa mångt och mkt.

I ena stunden förvandlas ngt de anser hedniskt till ngt bra.Byter namn så blir det godkänt etc.

Känner att jag måste läsa igenom mer kring det teosofiska just för att det innebär "ett annat tänk" och jag är inte den som räds att "nollställa allt" för att kunna få en förståelse för tanken bakom och med den ex teosofiska läran.

Alltid tillför det något nytt eller lägger till pusselbitar som jag inte får ihop i vissa inom det exstensiella och andliga.

Så får vi se vad det blir av det hela när jag funderat klartFlört

Jag uppfattar mer beskrivningen om Adam och Eva som olika tillstånd,stadium av tillstånd,förändring av tillstånd men den åsikten var som sagt inte så populär inom JHObestämd.

Återkommer när jag sovit på saken och tänk…

Aldebaran
0

"Jag uppfattar mer beskrivningen om Adam och Eva som olika tillstånd,stadium av tillstånd,förändring av tillstånd"

Hmm jag tror att du kommer att finna Edens Lustgård mycket intressant.. Glad

Tride
0

Skall kolla Edens Lustgård när jag hämtat nya krafter i den förhoppningsvis stärkande sömn som jag planerar.Natti!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Aldebaran
0

Gör det. Det är ett manuskript av Göran Söderqvist TS-Adyar Sthlm… Du kanske vet vem det är? Glad

EeWeeM
0

Allt har sin tid…och jag tänkte delge den information jag fått och återknyta detta till denna tråd eftersom det väckte ytterligare frågor…mer än svar.

Vill gärna höra era tankar kring det jag nu kommer återge:

Jag ifrågasatte följande:

Detta att som tex medial få information om saker som "ska ske" i framtiden/sia/spådom-då det innebär att siutationer är/livet är förutbestämt/ödesbestämt? och fick följande svar som även knyter vidare till första frågeställningen som jag startade denna tråd med.

"Alltid är nu men vi lever i upplevelsen av en skapelse.

"Adam och Eva" (utan att för den skull sätta personifieringsbegrepp på dem som individer)levde i All-Tid och de levde i samklang med nuet,själva upplevandet av varandet i varje ögonblick som är en del av evigheten.

Sedan skedde en avskiljning och tillståndsförändring och de började leva vid sidan av tid och rum för att kunna UPPLEVA och lära sig skilja "ont och gott"(lämnar begreppsförklaringarna till ont och gott åt sidan).

Vi människor är en del i upplevelsen och en skaparprocess och Moder jord är en skapelsepunkt(i vår dimension) och därför är det så stort focus på jorden.(Här kom förklaringar till utomjordiska energier jag lämnar åt sidan)

Genom människan upplevs skapelsen i sig,i sitt växande och i sin förändringsprocess och vi bidrar till och påverkar till denna utveckling av denna process dvs sedan människan blev avskild från All-tid.

I nuet skapas fram-tid.

När vi var i och levde i samklang  i all-tid så var vi ETT med alltet och vi var all-tid…?

Det är detta medvetandetillstånd vi försöker hitta tillbaka till och som olika krafter försöker dra nytta av och utnyttja.För att uppleva behövs alla element som ingår i skapelsepunkten dvs Moder Jord.Därav är vi ande i en fysisk kropp av vatten,jord,mineraler,andas luft och vår ande är av eld…?

Skapelseförändringen är en smärtsam process då vi upplever med alla element.

Jag frågade vidare:

"Men hur förutsäjs då framtid och varför kan vi ej se framtid mera tydligt om all-tid är nu?

Fick svaren:

"Vi är förhindrade av vår fria vilja som fungerar som en "maya" därför att skapelseprocessen är beroende av våra val som leder till handlin,tankar = rörelseenergi frammåt.

Samtidigt som skapelsepunkten-Jorden-har en egen ursprungling process.Jorden är bunden av tid och rum som också är ett hinder i sig -för att vi inte ska kunna se fram-tid.

1.Människans hinder=Fri vilja(ett slags tillstånd?)

2.Moder Jords hinder= Rumstid.

Min vidare fråga:

Varför lever anden utanför tid och rum på andra sidan?

"De är inte bunden av fysisk kropp och element eller rumstiden.

Jag frågade alltså specifika väsen och andar om kain och abel,adam och eva men fick dessa svar…

Allt är värt att ifrågasättas! även detta så vad anser ni om det här tänket?