Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 894 ggr
Aldebaran
0

Påminn dig själv

Jag är varken överlägsen eller underlägsen någon enda existerande varelse: Jag kan vara helgon eller syndare, men anden som bor inom mig är den gudomliga anden.

Den har påtagit sig en speciell roll i den här livstiden; i andra livstider har den spelat andra roller.

Jag ärar den gudomliga anden inom mig och alla andra varelser och håller den för helig oavsett vilken roll den spelar.

Ur Makt, Frihet och Nåd av Deepak Chopra

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[yodhe]
0

Tack

Men visst!

Jag var köpman i ett liv och väldigt lugn och stillsam, kan man inte påstå att jag har varit detta livet….Förvånad

Moonwing
0

Precis, utmaningen ligger däri,  -att ..förstå..detta!.."igenom ", alla dessa liv-vi lever och formas i, det är en enorm "Daning", formgivning av "vårt jag", .."anden som bor inom i mig"..

..-som slipas och interagerar bättre o bättre med "alltet"-genom förståelsen av densamma, som vi får genom att bemöta samma situation..igen, o igen..Tungan ute

..fast alltid under nya betingelser, förutsättningar o inte minst känslor som vi ej mött innan, som en man tex..i ett annat liv..eller tvärtom!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
0

Och att inte vara mer eller mindre än andra,

det är något som är jätteviktigt i mitt arbete som healer….i det skapar man tillit….

Moonwing
0

Ja, och jag tror också, om man som du jobbar , eller endast ger Kärlek på något annat sätt-så öppnas automatiskt portar till ännu djupare förståelse, eftersom kärlek är det absolut "starkaste arbetsredskap", man kan hitta!Skrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
0

#4 Precis, så känns det Wingen….Glad

Moonwing
0

#5Kyss

/ Wingen

Tricolori
0

Mycket tankeväckande. Deepak Chopra e bra..

[rore]
0

Mycket bra,, och mycket svårt,, skulle jag vilja tillägga,,,

Jag smakar lite på meningarna och tankarna som dyker upp inom mig.

Människans leverne och varande,,Oavsett hur det ser ut och verkar vara,, så finns där i, en gudomlighet,i vår ande,,,

Jag är varken mer eller mindre,, Än henne/honom,,,

När jag sätter mig över /dömmer ut,, separerar jag mig från mitt egna varande,, och jag dömmer ut mig själv,,,,

Då kapslar jag in kärleken och förminskar Det sanna i mig själv.

Att älska och ära den gudomliga anden, inom mig och alla andra varelser,

oavsett mina/andras handlingar, är nog bland det svåraste ,, vi människor egentligen har att möta……

Aldebaran
0

Bara för att man är eventuellt mer utvecklad än vissa gör ju inte att man på något sätt är mer värd än dem. Lika lite som dom som ligger före oss i utvecklingen är mer värda än alla oss andra.

Man får skilja på värde och utveckling här nu…

Man kan fråga sig själv: Är en fullskalig tomatplanta med 10 stora tomater mer värd än det lilla tomatfröet?

För mig är svaret givetvis NEJ!!!!  För utan det lilla tomatfröet ingen fullskalig tomatplanta med en massa tomater. Så är det även med oss andra levande varelser från mineralriket till vårat människorike alla vi är bara olika långt komna på den smala vägen.

Givetvis faller jag precis som alla andra och kan vara fördömmande ibland, vilket givetvis jag som alla andra eråller en NEGATIV karma för..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[yodhe]
0

Nej just de!

det gäller att inte falla in i känslan innan tanken är tänkt färdigt….i detta är vi ju mycket känslostyrda av impulsen..att snabbt stanna upp innan man hasplar ur sig något negativt…. lättare sagt än gjort, det är väl också ett socialt betingat beteende….