JV:senaste visit
Så har Jehovas Vittnen varit här och surrat med mig och min man igen. Jag passade på att ställa frågan om de inte tar emot blod om de behöver det?
De svarade till min stora förvåning att det finns någon typ av cellavdelare eller vad han kallade det som gjorde att de kunde få tillbaka delar av sitt blod.
Jag antar att det var blodplasma som han menade? Någon som vet och har hört talas om detta?

Ja, dom får tydligen ta emot plasma…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Han hade cancer när han föddes och har blivit opererad flera gånger även som vuxen så han hade mycket att berätta!
Aha ok. Men ja de kan verkligen snurra till det. Min pappa brukade säga till oss att kommer JV så ska man ta fram dammsugaren och börja städa så brukar de försvinna fort tydligen.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Dammsugaren *hihi* Mina JV-besökare är roliga och trevliga!
Ja det var inte våra. De var väldig "torra" och "bestämda" upplevde jag dem som. Men Jeremina då kanske de kan hjälpa till med vecko städningen där hemma hos er vid nästa besök

Annars funkar det fint med "Jag är absolut inte intresserad av eran lära, tack å hej" och så stänger man dörren…
Men Alde vi säger att vi inte är intresserade av deras lära att bli ett vittne men som här på iFokus så kan vi sitta vid bordet och diskutera med varandra.
Det är alltid intressant att höra om andra funderingar, synsätt mm.
Jag säger vad jag tycker och tänker som du kanske förstår?
Ja eller så öppnar man inte dörren. Jag brukar sällan öppna dörren här hemma åt främmande besökare.
Men Jeremina….Ni bor väll i ett hus?? Åker de runt då i området ni bor i??

jag svarade ju inte dig nu utan Pias inlägg om att ta fram damsugaren.. Å det verkar ju invecklat och krångligt gentemot det jag skrev i #6
#8 De åker runt flera mil ja…
#9 Sorry då jag var lite snabb och het på gröten…

yupp…
Puss & Kram på dig med Alde 
Jag vet inte men har alltid haft en känsla ut av att de Svenska JV är mer trevliga än vad de finska är.
Vaddå för?

#13, det är väl fortfarande bara att stänga dörren, eller?
#15 Varför kan man inte lyssna på dem Tycker du?
Ja man kan stänga dörren så klart. Vill man diskutera saker så kan man nog göra det med dem. Men ja JV är inget för mig.
Jeremina….Brukar du få några bra svar ifrån dem??
#17 De ger många bra svar och är inte alls så trångsynta.
Däremot så frågade jag om de kommer att be alla att bli vittnen som de är hos. De svarade att det var minsann inte så lätt att bli vittne 
Ja ja…nee det är nog inte det. De har nog sina krav på det hela.
Jag blir aldrig Ett Jehovas Vittne jag gillar bara att surra med folk!
Ja gillar man det så kan man göra det
Inget fel i det!!
Men visst är de knäppa??
Ja jag gillar dem inte….Går långa vägar om de ska prata med en om det. Men hade en vän som var det när jag gick i skolan och hon var ok, men vi pratade inte om sådant då vi var små.
Visst kan man lyssna på JV, liksom på alla andra, om man tycker att man har tid och intresse.
Har man inte tid o intresse, är det ju bara att stänga dörren eller, som Pia och jag själv, inte öppna dörren alls.
Många människor, även icke-JV, har en otrevlig vana att springa o ringa på andra människors dörrar utan att ha något riktigt bra ärende. Det är trist, men så är det, åtmisntone i städer med omnejd. Dessutom finns ju dessa som är rent kriminella, tränger sig på eller ber om ett glas vatten för att sedan stjäla pengar o värdeföremål. 
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
#24 Jag förstår vad du menar men i vårt fall så är det roligt att prata med dem och vi vet vad de heter och var de bor i samhället 3 mil bort så jag känner mig lugn 
Ja, det låter ju riktigt mysigt. Här är vi mer anonyma. Hälsar på grannarna utan att egentligen veta mycket om varandra. 
Tride.
Här är det okända JV som går runt då de gör det så ingen man känner. Sedan hade jag en vän under skoltiden som var det men det störde oss aldrig. Hennes mamma kunde nog ibland tycke att hon skulle vara mera med dem som var från JV. Alla fall fick jag den uppfattningen.
Man skall nog va lite försiktig med alla "besök i hemmet", alla är varken genuina JV, eller Ärliga Människor..så man inte babblar på..utan att tänka sig för!
En del är som sagt "ute o rekar", för att kunna komma tillbaka i ett obevakat tillfälle..
Dessutom vem kan hålla reda på en som pratar..o en som springer runt, inte jag i alla fall!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Wingen du har nog rätt i det där. Man ska vara försiktig vem man släpper in för det är många som kan verkligen luras. Här kommer inte många in som inte har ringt och talat om att de kommer i förväg.
#28 Men Moonwing jag skrev ju att vi vet vad de heter och var de bor. Vi känner deras grannar och ingen av dem springer runt hemma hos oss när de är här!
De har varit här ett antal gånger och kommer till vissa av oss i byn så det är ingen som är orolig.
Dock kan jag tänka mig att om man inte känner till de som kommer alls och tycker det är obehagligt så ska man inte släppa in dem.
Det skulle inte vi heller göra. 
Jag har suttit och läst i det de lämnat här och jag kan säga att inte håller jag med om mycket som de kommer med.
De skriver i ett häfte att de skiljer sig från "De kristna" i det bland annat om att de inte tror på treenigheten.
OBS! Jag är inte insatt i något av detta så jag bara skriver här nu för att få veta vad ni här vet och vad ni anser.
Puttar upp och tänker på att de skriver om att just teosoferna inte ser på bibeln på samma sätt som de gör!
Vad vet JV om teosofer? 
Tride.

Av många kristna samfund kalas teosofer för Gudsförnekare, ateister etc etc…
Men de har ju rätt i sak.. vi ser inte på bibeln på samma sätt som tex JV….
Jo,men vad vet de? Har de läst teosofisk litteratur och har de verkligen läst bibeln? Kan de jämföra på allvar?
Själv har jag inget emot att bli kallad gudsförnekare. Däremot gillar jag inte fördomarna och föraktet som de lägger i det begreppet.
Tride.

Tror inte JV läser något annat än sitt eget material..Det är nog att häda och kolla upp något annat..
Skulle tro det.
Tride.
Jag har skrivit ett nytt inlägg som visar var jag fått frågeställningen ifrån.
#37 Snygg Avatar Tride, är det berg bakom?