Hittade denna
inne på Tidlösvisdom och tyckte den var så himla tänkvärd…
Vägen till visdom och medkänsla
av Jan Bärmark
Det berättas om hur den buddhistiske läraren Attisha när han var på väg till Lhasa såg en kvinna utmed vägen som ömsom skrattade och ömsom grät.
Kvinnans beteende förbryllade honom. Han frågade vad som låg bakomhennes beteende.
Jo, svarade kvinnan, när jag tänker på att alla människor inom sig har förmågan att utveckla visdom och medkänsla kan jag inte låta bli att skratta av glädje.
När jag sedan tänker på vad människorna gör av denna förmåga kan jag inte låta bli att gråta.
Yes..
"Livet är en lina, som man förhoppningsvis blir en mästare att gå på på.."
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Bra!
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Mmm, rore om människan bara visste vad som finns inom sig, skulle världen inte vara som den är och utvecklingen i sig skulle inte heller vara som den är…
Vill vi gå en rak o händelselös väg eller en krokig upplevande upplysande väg??
Tänkvärd text.
Tack
Ja, vi har glömt att vi är Guds avbild.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
När människor ej förstår värdet av vad hon är plus vad hennes relation till omgivningen innebär, kan hon aldrig visa respekt för en annans människas, eller vad det nu är ;.."resa"!
….respekt för "alltet"..börjar alltid inne ifrån individen själv.
När man "hittat vägen"(den är lika individuell som människan själv-beroende på hennes karma)..
..som leder till upplysning som slutligen leder till träning av en själv..då börjar den riktigt svåra balansgången/förmåga som ökar …ju mer insikt man får-ju mer möjligheter att påverka livet , både bra och dåligt -tyvärr!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Tidlös Visdom våran teosofiska tidskrift…Den utkommer 4 ggr/år och skickas hem till alla medlemmar i TS Adyar… 
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.