Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 1157 ggr
[yodhe]
0

Spiritualitet

är ett ofta använt uttryck för det andliga livets konkreta former. Spiritualitet rör religionens innersta väsen, dess betydelse för det personliga livet, för människors erfarenhet och andliga utveckling, både individuellt och i olika gemenskapsformer. I kristendomen är spiritualiteten en beskrivbar del av teologin. Den ledande svenske spiritualitetsforskaren Alf Härdelin har formulerat kristendomens spiritualitet som "det av teologiskt lärande, kyrklig praxis och historisk och social situation bestämda andliga liv, i vilket de kristna existentiellt gestaltar sin kristna tro. Till skillnad från äldre fromhetsforskning handlar det inte om att biografiskt eller psykologiskt undersöka den personliga egenskapen 'fromhet' hos bestämda individer, utan om att förstå det teologiska kyrkliga och historisk-sociala kraftspel som gemensamt utgör drivkrafterna och motiven, när det gäller att leva i och ur den kristna tron." Det är kan därför sägas vara fråga om "det existentiella livet i Anden, som levs i, av och ur den kyrkligt sakramentala gemenskapen." Spiritualitet omfattar ett didaktiskt moment, en undervisning om det kristna livet, som kommer till uttryck i en andlig teologi, "en teologi om och för det praktiska kristna livet."

Wikipedia

EeWeeM
0

Intressant inlägg.Men en sak jag tycker är konstig med tanke på ovan förklaring till spiritualismen är just detta att kyrkan inklusive många andra religioner som använder sig av och läser tex bibeln hänvisar då till skriftställen där spiritualismen anses vara farlig och likställt med trolldom och ocultism som givetvis också då är livsfarligt och "felaktigt".

Skulle vara intressant att höra andras tankar kring detta med tanke på ovan förklaring tex:"Spiritualitet rör religionens innersta väsen,dess betydelse för det personliga livet,för människans erfarenhet och andliga utveckling".

Om nu spiritualitet ska vara ett uttryck för "det andliga livets konkreta former" så hur känner du/andra inför den tolkning som kyrkan och andra samfund,sekter,religoner gör av spiritualismen.

Det blir rätt paradoxalt…Obestämd

[yodhe]
0

Mm, jag tror att man tolkar spiritualism på olika sätt, beroende på hur man har blivit uppfostrad att läsa sin bibel, och hur man som friandlig/icke religiös( som jag föredrar att bli kallad) har upplevt den…

Och genom vår utveckling har den nog blivit omtolkad otaliga gånger…

Tride
0

Jsg tror att det många gånger, också inom trossamfund, kyrkor och sekter, handlar om makt och rädsla att förlora den makten.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Aldebaran
0

Tyvärr handlar det mesta om makt i dagens samhälle.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
0

Makt ställning och status finns även inom en del av våra (teosofiska) led är jag rädd.

Men det förtar ingalunda tänket bakom den teosofiska tanken..

[yodhe]
0

# 5 Men den kanske inte är lika ihärdig i teosofin som i religionen??Obestämd

Aldebaran
0

mmm nej det får vi ju inte hoppas…

Aldebaran
0

men just nu så verkar de som även detta letat sig in i Adyar…

Tride
0

tänker du på något speciellt som hänt det senaste året? På internationell nivå?

Tride.

Aldebaran
0

Ja, man har ju hört en del från Adyarhållet, om konstigheter i samband med valet, behandlingen mot John Algeo, etc

Tride
0

Jo. Mycket olustigt.

Tride.

Aldebaran
0

men men, allt har sin mening och sker i slutändan till det bästa. Tiden vi lever i och materialismen påverkar oss all mer eller mindre..

Synd bara för hon är ju dotter till N.Sri Ram…

Aldebaran
0

Men vad jag har hört har hon fått slaganfall eller någon form av stroke för en del årsedan, så att hon överhuvudtaget sitter kvar som ledare är ju märkligt och stöder alla misstankar folk har mot dessa inre "ogentligheter"… I stort sett hela släkten/klanen bakom henne har ju "betydande" poster där nere…

Tride
0

Det där med klanen visste jag inte. Så de fungerar på klassiskt indiskt/hinduiskt vis, dvs enligt kastsystemet? Det förefaller ju så. jag är ju också medlem i den tesofiska rörelse som har sitt centrum i Pasadena i USA. Den har sina fördelar, genom i att inte vara fast i de indiska traditionerna. Denna maktkamp, inom teosofin, började ju med HPBs frånfälle, och det blev strid om vem som skulle bära manteln efter henne.

Det gäller ju för oss andra att inte låta oss påverkas av dessa personlighetsstrider, som en klok medlem här påpekade. Teosofin är större än så. Och som du skriver, Alde, vi går igenom det här, och det blir bra i slutändan.

Tride.

Aldebaran
0

Så tror jag med… Dessa bråk som är i överallt har med våra personligheter att göra och vår karma gentemot varandra att göra…

Tride
0

Personligheten kommer vi ju faktiskt inte ifrån. Jag tror att vi kan hämta mycket insikt och visdom just ur det personliga, samtidigt som vi ju måste vara beredda att släppa taget om det. Det som återföds är ju inte personligheten, utan resultatet av hur vi förmår hantera de erfarenheter vår nuvarande personlighet ger oss. Och våra vänner i Adyar har ju sin karma att hantera, och sin dharma att förstå.

Tride.

Aldebaran
0

Just därför kommer det att bli bra tillsist Teosofi med Teosofiska Samfundet i spetsen är ju faktiskt inget annat än ett ord. Var och en lever ju teosofi så fort de håller på med någon form av andlighet..

Det är ju denna andlighet som är kärnan i det hela…