Tvivel
Man beräknar att vårt medvetande tänker sextiotusen tankar varje dag under den vakna delen av dygnet. Sextiotusen gånger om dagen dyker något som kallas en ny tanke upp i medvetandet och lämnar det sedan igen medan en anna tanke tar dess plats. Problemet är inte det enorma antalet tankar utan det faktum att vi i dag huvudsakligen tänker samma sextiotusen tankar som vi tänkte igår och i förrgår och dagen före det. Vår inre värld utgör en bikupa av frenetisk aktivitet med samma tankar som i det oändliga upprepar sig själva.
Denna nästan vanvettiga aktivitet kallar jag vår inre dialog. Ett ständigt pågående tankesurr. Den inre dialogen består huvudsakligen av en personlig uppsättning åsikter vi har fått av andra och lärt oss acceptera som våra egna. Dessa tankar inkluderar alla dina åsikter om allt du över huvud taget kan tänka dig. Där finna inga gränser.
Familjen, relationer, sex, politik,historia,miljö,brottslighet,Gud….precis allt.Tankarna kommer och går, dag in och dag ut i ett ständigt upprepande växelspel av åsikter.
Därför är din inre dialog ett ständigt pågående bekräftande av dina tvivel. På dig själv, din förmåga att åstadkomma mirakel, att skapa relationer, att läka dig själv, att materialisera välstånd och slutligen att lära känna den inre friden. Vägen som leder dit och vidare till en förhöjd medvetenhet spärras av denna inre aktivitet.
Ur " Sök ditt inre jag"
av Wayne W. Dyer
Inte konstigt att hjärnan kokar ibland då?!
Meditationen stillar detta vanvettiga flöde av tankar, om man tillåter att det snurrar för fort skapas det bara onödig stress vilket vi alla lider av idag….
5 min. i stillhet räcker för att dämpa hastigheten i hjärnan…
Det är inte konstigt alls då att jag känner mig något disträ ibland då!
Wow,,
Snacka om energi förlust!!

Och de flesta av dessa tankar är vi inte ens medvetna om,,,,
Tack Yodhe!
Nä rore, det är just de,
men när man väl börjar inse hur det ligger till, då blir man nästan rädd…
Varsågod!
Ja, det är intressant det att vi inte tänker så mycket nya tankar utan det mesta har vi tänkt förut och formar om lite efterhand.
Jag upplever också att jag börjar tänka på samma saker när jag tex diskar. Har jag varit helt inne i någon tanke om något under tiden som jag diskar så börjar jag tänka på det igen nästa gång jag står vid diskbänken även om det gått några dagar och har andra saker egentligen som jag går och funderar på.
Det är ganska intressant ibland att observera hur tankeflödet verkar och vad som triggar igång olika tankesnurror.
# 5 Precis, ofta är det vi de mest monotona momenten som samma tankar uppstår..
Ett märkligt fenomen..
Jepp, när jag städar så dyker de negativa tankarna upp… samma gamla skit. Motar Olle i grind men ibland hinner jag inte med utan kommer på det en bit in i tankemönstret. Fräser som en katt och biter av. Men samma skit. Bearbetat och klart men ändå poppar det upp. Precis som det vill retas på något sätt. Bara gammal vana kvar. Som röksuget som poppar upp ibland. Bara att ge fingret och fortsätta men annat, något mer positivt.
Jag är glad. Är du?

Mmm… Nog ältar man alltid, både det ena och det tredje… Jag har tvivel angående allt detta… Man är sina tankar har det sagts…
Jag gick omkring och tyckte jag var i rätt bra balans och tänkte positivt - men då måste ju smäll nummer femtielva komma…
Tre operationer på ett år… Har jag tänkt så mycket illa… Nää, jag tycker inte det - tycker inte jag förtjänat detta…. Hur positiv jag än försöker vara, både ang, mig själv och min omgivning så åker jag alltid på nåt…
Jag får inte ihop det… Ska jag gå i kloster eller?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jadu ewre,
man kan ju undra ibland, varför allt ska hända på en gång…kanske ska man ha det gjort väldigt fort av någon anledning, men visst känns det orättvist..
Howliten,
vad bra att du ändå kan vända det till att se saker lite positivt, det är just det som är svårigheten med sina tankar, att bryta mönstret..en riktig utmaning är det…

#9 Fick nåt positivt av pappa idag… Han sa att jag fått allt som farmor hade, men att nu är det bara gallan kvar…
Alltid något… 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
# 10 Haha, kunde inte låta bli och skratta..
"Bara gallan kvar", det suraste av allt…jojo, man tackar, mycket konstigheter får man ärva…
60000 tankar,,,, Hmm,, efter att ha läst din artikel igår, så insåg jag plötsligt att mina tankar de senaste veckorna,, kretsat runt en specifik sak,, generellt det mest synbara,, för tillfället,,
(undrar hur många tusengånger de snurrat runt där?)
Tanken gör mig trött!!
Jösses vilken kamp det har varit
Fast jag inte reflekterat över det,,,
eller det har jag. Men jag har bara valt att sopa det under mattan
För de tankar som ständigt är återkommande,, kanske egentligen vill göra oss uppmärksamma på att en förändring skulle vara en god ide,,,,
För att ge plats för nya tankar/handlanden
men då kommer detta tvivel,, den så kallade "tänkta oförmågan" till förändring,, så glider jag vidare på den,,,till nästa gång och nästa,,,
Trodde faktiskt att jag visste bättre än så,,,,
Japp det är skrämmande,,,, men nyttigt att ruskas om ibland,,
Ja rore, och till slut är man så less på tankarna att ilskan tar över…..blir ju inte bättre av det heller, om man bara kunde lära sig att släppa taget på en gång..
men det ska väl malas ett par omgångar innan man är färdig med det…det är väl det som är lärdomen i det hela…att släppa….