Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 925 ggr
Aldebaran
0

Vaka över ditt tänkande

Jag har mycket ofta iakttagit mina egna tankeprocesser, och jag har märkt, att jag många, många gånger räddats från att draga felaktiga slutsatser därigenom att jag tvekat att acceptera slutsatserna innan jag underkastat dem en nogrann prövning. Det är en god regel som vi alla kunna tillämpa. Men jag har också märkt att om jag är feg eller lättjefull och vägrar att se en tanke eller ett problem rätt in i ansiktet, så att säga, är det ingen annan än jag själv som blir lidande därpå. Det är jag som förlorar. Sålunda har jag lärt mig att tänka, och att försöka tänka klart, att hysa fruktan för att inte tänka några tankar alls, och att ge akt på att endast höga tankar passera genom min hug i dennas egenskap av instrument för tanken; vidare: att avhålla mig från alla förhastade omdömen, att icke ledas vilse av vulkaniska känsloutbrott eller, vad jag anser vara värre, förledas att bedömma andra orättvist.  Detta är en övning som hinduerna skulle benämna yoga. Det är en övning som jag rekommenderar till envar som önskar förbättra sig själv. Vaka över dina tankar. Vaka över den verksamhet som försiggår när du tänker. Förkasta de tankar du icke kan förlika dig med. Men iaktta försiktighet då du gör detta, så att du icke vägrar att släppa in en gud, som klapprar på ditt hjärtas dörr, medan du till en början är för skumögd för att lägga märke till hans gudomliga karaktär.

Ur Andens vind av G.de Purucker

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
0

Ja att medvetande göra sina egna tankar är en viktig del här i livet,,, och det kan ju faktiskt vara riktigt svårt med det samma,,,,

För de är ju så in i vassen snabba,Förvånad,

Men där finns det mycket att vinna,, i egen utvecklingOskyldigKyss

Tride
0

Viktigt med tänkandet! Roten till såväl ont som gott.FörvånadCool

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
0

Mmm, Tanke-Känsla-Handling var det jue….Glad

Aldebaran
0

Ja, Alla tre hör ju ihop..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
0

Tankar och känslor….Går inte de hand i hand?Obestämd Man kan tänka, men inte uttala sig…..För tänka måste man ju ändå.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[rore]
0

Tankar och känslor går inte hand i hand alla gånger,, eller för alla människor,, ibland kan det kännas som mil skiljer dem åt.

Moonwing
0

Detta..är mycket svårt!..(balansen)..för försiktighet övergår lätt i rädsla…

"Men iaktta försiktighet då du gör detta, så att du icke vägrar att släppa in en gud, som klapprar på ditt hjärtas dörr, medan du till en början är för skumögd för att lägga märke till hans gudomliga karaktär."

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[Jeremina]
0

Tanke, känsla, handling det är en svår balans ibland absolut. Det var intressant att läsa detta!!

Tride
0

Kärlek är svaret. Lätt glömma, lätt att bära!KyssSkrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Smaragda
0

Vad lätt det är att bara låta tankarna mala på okontrollerat inne i skallen.

Låta känslorna leva sitt egna liv och falla offer för dem, bli ett känslomässigt "vrak".

Det är så skönt att ibland ligga ner på en lugn plats och stilla den överhettade hjärnan. Först då vet man vad man egentligen tänker….

Jag har häpnats över många gånger hur giftiga tankar jag gått runt och burit på fastän jag trott motsatsen. Jag har alltså undertryckt dem, vägrat erkänna deras existens av rädsla för deras kraft och negativitet och lagt locket på och där i mitt undermedvetna har de fått eget liv och skapat onödigt påfrestande situationer för mig.

Det här inlägget dök upp i en tid då det verkligen behövdes.

Vilken bra påminnelse.

*Tacksam*

[yodhe]
0

Meditation ger kraft att lära sig stilla sina tankar i tid, innan dom blir för svarta…….

[magicadehex]
0

Aldebaran: "Men iaktta försiktighet då du gör detta, så att du icke vägrar att släppa in en gud, som klapprar på ditt hjärtas dörr, medan du till en början är för skumögd för att lägga märke till hans gudomliga karaktär."

Åh, vad vackert! Tack.