Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 750 ggr
Aldebaran
2010-08-03 22:56
0

En tanke...

Om du älskar människor tillräckligt, kommer de att vara kärleksfulla tillbaka. Om jag sårar människor, ger jag mig själv skulden, för att jag vet att om mitt uppförande varit korrekt, skulle de inte blivit sårade, även om de inte hållt med mig.

Finns en bra strof av H.P.B om detta.

"Innan rösten kan tala i mästarnas närvaro, måste den hava förlorat förmågan att såra."

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[yodhe]
2010-08-04 01:16
0

Sååå  himla bra!!!!

Kan inte tas upp nog……med gånger…antal, styck..??

Den är så hemsk, när man bara vill tala om, men blir missförstådd, och att det sen sårar, hur vi talar om saker för varandra? När vi pratar olika språk!(fast egentligen samma) Hmm, invecklat börjar det bli…

Tänk så många gånger man har sårat i onödan, fast ändå inte, för i slutändan tror jag  ju att det alltid finns en mening med att vi ska bli behandlade som vi blir….anledningen….karma osv………

Aldebaran
2010-08-04 01:40
0

mmm ju mer man studerar, ju mer man försöker förstå av det esoteriska, ju mer invecklat blir allt….Obestämd

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
2010-08-04 08:32
0

..tror stycket  handlar om hur man blir  "en äkta diplomat" (i tal)  med tiden -och människokännare..-för att slippa kränka någon, när man pratar..

..ytterst skall man göra det av äkta medkänsla, inte av "smidighet", som äger nåt falskt över sig..(-att vara len i munnen tex)

..precis som folkvett i ren fysisk bemärkelse bör utövas (men alltid föregås av en sinnesrörelse)..-så är det  ju med talet..som i en en känd text, kan vara  som "dubbelslipad svärds-egg"..som ibland är farliga än något annat …talet (tungan)-är en av de mest dödliga redskapen vi besitter..Flört..många dödsdomar har gått den vägen..

-när man älskar någon "väger man orden på guldvåg", innan man öppnar munnen..förhoppningsvis..rätt ofta!SkämsTungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen