Existens iFokus

Existens

Etikett14-personligt
Läst 1769 ggr
[rore]
0

Kan vi älska andra?

Om vi inte älskar oss själva?Obestämd

[Pirkkolino]
0

Rore. Enligt min tanke, Nej. Den som inte älskar/godkänner sig själv, inte kan älska/godkänna andra heller.

Pirkko

Aldebaran
0

Det beror på vilken sorts kärlek du/ni menar nu… Det finns ju dom som sätter andra för sitt liv, levene och välmående..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
0

Lite dit jag ville komma,,,Flört

Det finns ju olika anledningar till just detta att sätta andra före sig själv.

Även om motivet kan låta ädeltObestämdGlad

Moonwing
0

Nej,men vad betyder "älska sig själv"?,det är en klurig fråga..Obestämd

Att acceptera sig själv (älska) -helt och hållet,är inte lätt..men det är precis så vi skall älska alla andra-utan villkor!..eller förbehåll.

Det är också en förutsättning för att förstå, hur andra älskar tillbaka,kan man ej förstå varför någon annan ställer krav för vänskap (kärlek),  så är det förmodligen ingen riktig kärlek (vänskap) man blir erbjuden.

Det är också ett tecken på att man förväntar sig,.. kravlös vänskap-eftersom man är beredd o ge det själv!Flört

/Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[rore]
0

Pirkolino

Nej, jag tänkte också så. För om vi inte älskar/godkänner oss själva blir det lätt att vi vill fylla oss själva med andras gillande och den kärleken käns kanske bra för stunden. Men den blir aldrig nog, eftersom vi då ständigt är på jakt efter den känslan genom andra människor.

Det blir ett sökande utanför sig själv, tänker jag. Där vi aldrig blir riktigt nöjda.

Du är allt bra klok duKyss.

Moonwing
0

#5..du e´inte så dum,själv..KyssFlört

/Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

kicklocks
0

Man kan väl älska sig själv mer eller mindre i alla fall för att kunna älska någon annan sen. Obestämd

[rore]
0

Det tror jag att man kan.

Men jag tror också att det faktiskt är en av livets stora läxor att lära.

Detta med att älska är ju lika stort som livet självt.

En ständig process som växer inom var och en utav oss. Beroende på hur mycket vi tillåter oss själva att utvecklas i detta.

[rore]
0

Hej föresten.

Tror inte att jag sett dig här förut.

Ville bara säga välkommenGlad

[Jeremina]
0

Jag kan älska utan att älska allt hos mig själv Tungan ute

kicklocks
0

Tackar för välkomnandet!

Mirjami-78
0

I en relation mellan man och kvinna eller man och man eller kvinna och kvinna tror ja att det är bra om man först älskar sig själv. För att inte vara beroende utan den andras tankar åsikter tror jag detta är en viktig del i det hela. Även för att man ska kunna älska någon annan måste man kunna älska sig själv först.

Sina barn tror jag att man alltid älskar…Det gör jag allafal fast jag kan vara väldigt dömmande mot mig själv i många gånger och inte alls älska mig själv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[rore]
0

"Sina barn tror jag att man alltid älskar…"

Pia.

Med utgångs läge från mig själv så skulle jag bra gärna vilja hålla med, eftersom jag känner lika dant när det gäller mina ungdomar.

Men det är ingen garanti att det är på det viset. TyvärrObestämd.

Å andra sidan, om en människa inte lärt sig kärlek från grunden, så hur ska de kunna förmedla den vidare till sina barn?

Bristen på kärlek till sig själv, kan överföras till barnen på de mest fasans fulla sätt.

evrekaw
0

Jo, man kan älska andra även om man inte alltid är kontant med sig själv… Känner alltid samma värme gentemot man och barn, även många av mina elever - även om jag själv inte alltid känner mig på topp…

Men jag antar att jag kanske kommit dithän att jag accepterar att jag är den jag är, med mina bra och dåliga sidor… Och att denna acceptans kanske är ett sätt att älska sig själv trots allt.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[magicadehex]
0

Innan man älskar sig själv så älskar man inte.

asvensso
0

Sjalvklart kan man alska andra utan att alska sig sjalv? Vem ga dar och mater med mattstock hur mycket karlek, hur stark den ar och vilken typ av karlek det ar?

"Alska sig sjalv" ar ganska slitet och later lite sjalvgott tycker jag. Jag ar glad att vara jag och respekterar och accepterar mig sjalv. Karlek ar nagot som jag tycker ska slosas pa andra - inte pa en sjalv. Manga som sager att de "alskar sig sjalva" har problem med att vara ensamma med sin stora karlek. Har man problem med att njuta av sitt eget sallskap sa ar det tillbaka till ruta ett.

retep
0

Säkert måste vi först fråga oss vad kärlek är? Det är ju med den vi älskar oss själva, andra och livet.

Om vi tänker att Livet i grunden är kärlek, Universell Kärlek (även om kärlekslöshet är en nödvändig motsats).

Då inser vi, att ju mer Universell Kärlek jag erfar och upplever i mitt liv. Ju mer kan jag älska dig själv och andra.

Kärlek Är och är en förutsättning, som återspeglas i dig själv, till andra och tillbaka igen…Hurra!

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn