Existens iFokus

Existens

Etikett14-personligt
Läst 3851 ggr
evrekaw
2010-02-23 20:54
0

Sjukdom...

Har då tillbringat en lång tid på både operation och psyket. ECT för att inget annat biter på depressionen, operation för framfall…

Både har och hade svårt att ta inslagen som titt som tätt dyker upp här.. Att man är sina tankar. Sjukdom är självåsamkat, blockeringar osv.

Uppenbart är detta en brännbar fråga, med tanke på ilskan jag bemöttes med sist jag ifrågasatte detta… Min avsikt är inte att provocera eller reta någon. Jag tycker bara att det måste finnas förståelse för att alla inte är kärnfriska och att dessa resonemang kan såra enormt…

Om jag bemöts med ilska ännu en gång kan kvitta, då vet jag i alla fall hur landet ligger… Har man inte bättre svar att ge den som frågar ur underläge - än att beordra om tystnad och därigenom sparka på den som redan ligger - då är det tragiskt för den här sajten!

Det borde vara högt i tak och finnas plats för alla. Jag vet inte om detta är en plats/sajt jag vill tillhöra längre. Jag avvaktar och ser vad ni har att säga angående sjukdomsfrågan…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Jeremina]
2010-02-23 21:16
0

Jag känner att jag måste skriva och säga vad jag tycker och det är det att sjukdom ska inte anses som självförvållat.

Det är min mening och jag tycker du är stark som skriver om det här och jag tycker du gör det bra som orkar igenom depressioner. Med andra ord Evrekaw så ser jag upp till människor som kämpar sig igenom.

Jag har själv haft min beskärda del här i livet men jobbat mig igenom och tänker aldrig ge upp och det gör inte du heller.

Skickar styrkkramar Kyss

Wargmane
2010-02-24 00:41
0

Ewre…jag har aldrig sett någon be dig hålla tyst här inne, inte heller har någon sparkat på dig…letade reda på de sista  artiklarna inna du försvann i höstas, men jag kan Inte se något av detta du beskriver här….

Tråkigt att du är sjuk och har det jobbigt…men det har vi nog alla vår beskärda del av…även om det inte i ord beskrivs här på sajten…

Önskar att du snart mår bättre!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
2010-02-24 00:52
0

Inte jag heller förstår något av detta. "Sparkat på en redan liggande", "beordrat hålla tyst" Vad menar du?? Utveckla…. Jag bad dig att hålla dig till artikeln ifråga när det gällde inläggen och PM:A mig. Men du försvann… Tills nu med detta inlägg….

Artikeln ifråga heter Vägen till självkännedom 5 (sök på sajten)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Jeremina]
2010-02-24 01:03
0

Jag skriver inget mer för att undvika missförstånd!

evrekaw
2010-02-24 15:42
0

Tack för styrkekramarna Jermina - jag behöver dem i drivor… Men jag är en fighter - har tagit mig igenom tidigare och ska så göra även denna gång!Glad

Alde… Artikeln innehöll en passage om detta med sjukdom - så varför jag ansågs inte hålla mig till ämnet begriper jag inte! Vad man läger fokus på i en artikel kanske härrör från vad som rör sig inom en just för tillfället… Och jag orkade inte läsa en sådan rad till - kommer inte att göra det fortsättningsvis heller om ingen kan förklara hur det egentligen liger till med synen på sjuka…

Hur ska men tolka allt? Kanske du glömt Peter… han lämnade sajten av samma orsak. Säg nu inte att jag fått även detta om bakfoten… Vi har kontakt fast han valde att lämna existens - för jag förstod honom. Det gjorde ingen annan.

Kanske är det svårt att begripa hur sura dessa inslag av teosofin är för oss som är kroniskt sjuka och kämpar dagligen… Jag tror varken att Peter eller jag är de första eller sista som kommer att reagera på detta. Alla orkar kanske inte ens försöka stå på sig och ifrågasätta.

Jag bad inte om försvarstal, att bli bedd om ursäkt - jag vill bara ha det utrett engång för alla…

Är sjukdom självåsamkat, blockeringar, en frukt av ens tankar? Varför är det så svårt att svara på? Jag bad inte om hänvisningar till vad somskrevs i höstas eller inte…

Aldebaran
2010-02-24 16:12
0

Javisst kommer jag ihåg Peter som numera är inne på LK.

Han skrev ju att han inte tror på något högre, andlighet, reinkarnation, karma astralplan etc etc. Det var den orsaken som han gav offentligt och som han också sa i alla diskutioner i dom trådar han var med i.

Du däremot säger ju att du tror på allt det jag nämnd ovan får inte riktigt ihop det med "av samma orsaker"

Det att allt har sin orsak och verka är något som jag är övertygad om (personligen) sedan om du har en annan uppfattning så är det ju upp till dig tolkningar finns det ju hurmånga somhelst, detta är min tolkning.. Den delas ju inte av dig, Shakti och då tydligen Peter, om det är av samma orsaker som du skrev ovan vet jag ej..

En sak till, vad vet du om vad t.exv jag har för problem eller handikapp?

Bara för att jag inte hänger ut hela min läkarjournal till offentligt beskådande så behöver ju det inte betyda att jag inte kämpar mot olika saker jag med..

Vad jag tror om dina frågor är väl ganska så känt, men jag säger det igen. JA! Jag tror at allt som sker och händer en på det personliga planet har en bakomliggande orsak på gott likväl som på ont. Angenämnt likväl som oangenämnt om du så vill.

evrekaw
2010-02-24 16:28
0

#6 Fortfarande inget svar på min fråga…

FRÅGA: Är sjukdom sjävlåsamkat, frukten av ens tankar och blockeringar?

Aldebaran
2010-02-24 16:44
0

Absolut…

Aldebaran
2010-02-24 16:48
0

Så länge vårat personliga ego inte vill eller förmår ta ansvar för våra handlingar och gärningar i ord, tanke och handling så får vi tyvärr kämpa med detta tills vi slutligen når dithän då vi står över allt detta. Ingen kommer någonsin undan detta.

"You can run but can't hide" som det så vackert heter…

evrekaw
2010-02-24 16:56
0

#8 Tack! Äntligen ett rakt svar!!!!

Jag avser inte att "tävla" i antal diagnoser… Vad är det som får dig att förutsätta att jag förutsatt dig som kärnfrisk? Jag tror mig inte veta ett dugg om dig… Folk väljer hur anonyma de vill vara eller ej…

Aldebaran
2010-02-24 17:37
0

#10 Detta kan ju knappast vara "Äntligen" Det har jag ju sagt hela tiden jag varit på denna sajt samt även under min tid på AU…

evrekaw
2010-02-24 19:24
0

#11 Joo, på ren norrländska, för att det alltid omgärdats av så mycket krussiduller - inte sagts rakt, enkelt och rent ut!

Alla budskap är oftast invävda i en kontext - på denna sajt är kontexten sällan simpel - varför det emellanåt är svårt att vara säker på om det man läste ska tolkas så som jag gjorde, eller om man har missförstått… Jag tycker de flesta texter du lägger in är avancerade, förstår inte varför du inte förstår att någon här kan vara osäker angående om man förstått eller inte…

Mitt EGO ska lära sig säger du… Avser du då ett jag släpat med mig från tidigare liv? För jag har inte gjort mig förtjänt av allt under detta jordeliv! Genetiskt ärftliga sjukdomar man redan som embryo är predestinerad att få måste väl då härröra från tidigare…

Som sagt, jag avser inte att bråka - jag vill bara förstå!

Aldebaran
2010-02-24 20:34
0

Inte bara ditt utan även mitt, ja alls ego…

Vi har pratat om karma här så mpnga ggr och där tragglat att allt som händer och sker i en liv finns det någon mening bakom beroende på vad som hänt i tidigare liv. Om det är meningen att t.exv skall drabbas av någon kronisk ärftlig sjukdom så måste du ju födas in i släkter där denna finns. Fortfarande finns det en mening bakom det.. Det personliga egot kanske inte alltid (för att inte säga aldrig) tycker samma som det styrande överjaget dvs. ditt gudomliga JAG eller om man så vill din Monad om man vill vara mera esoterisk.

Det personliga egot är ju förgängligt då det tillhör de tre lägre medvetandeplanen Mental, Astral och Fysisk, och ändrar personlighet från liv till liv.

Detta är svårt att förklara men den styrande gudagnistan "beordrar" kausualmedvetandet att blida/forma ett nytt personligt ego utifrån erfarenheter (skulder/vinster) från tidigare liv. Och det sägs tom att egot väljer ut de kommande föräldrarna, vilket vad det än blir det bästa för just din fortsatta utveckling på gott såväl som på ont..

Du kanske minns denna artikel från i somras På Livets Tröskel den säger i stort sett allt om detta mysterium. Låtvara att just denna romantiserade historia handlar om en Jesusinkarnation men ändå karmans lagars betydels finns där..

evrekaw
2010-02-24 20:42
0

Jo jag minns artikeln - men som du förklarade nu blev det enklare och mera avskalat… Konkret…

Jag fattar! Tack!

Aldebaran
2010-02-24 21:27
0

Va bra… Glad

evrekaw
2010-02-24 23:13
0

Mmm… du anar inte HUR bra…Glad

retep
2010-08-27 23:10
0

Om sjukdom är en väg för själen att utvecklas, då är det det den väljer i sin födelsevision. När jag inser att det är så, då öppnas nya möjligheter för acceptans och andra val…

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Jeremina]
2010-08-28 01:07
0

Jag är nere nu så jag vet inte vad jag ska skriva men jag förtjänar kanske detta jobbiga efter en bukväggsoperation och sprucken tand med feber, vem vet? Men snygg blev magen..är det en tröst? Obestämd

Gaiatri
2010-08-28 11:31
0

#18 Jag tycker inte att du behöver se det som att du har förtjänat det Jeremina. Sjukdom är en komplex process och vi har inte lärt oss att hantera de energier som går genom oss än. Vi är här för att lära oss! Alla har vi karma att utarbeta och det inkluderar även positiv karma. 

Däremot så kan man fundera på vad som påverkar ens hälsa och även hur ens tankar påverkar känslorna. Detta för att lära sig men utan att för den skull trycka ner sig själv för att man inte lyckas vara perfekt i tanke, känsla och handling.

Tride
2010-08-30 23:00
0

När jag var på Tenerife nu i augusti, så hittade jag en bok där av Caroline Myss. Hon skriver en helt del om sjukdomar och dess processer. Bla menar hon att de kan innehålla nyckeln till kunskap. Boken var lånad, så jag fick inte med den hem, och inte heller kan jag redogöra för innehållet här. Vill i alla fall tipsa om henne, och undrar också om någon annan här känner till henne och hennes resonemang. Hon beskriver också både sina egna sjukdomsprocesser och det motstånd hon känt för att vilja "förstå" dem.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
2010-08-31 20:47
0

Mm Tride, måste vara " andens anatomi" du menar, den har jag skrivit utdrag ur på existens ….ska finnas något om henne här..

Hon är väldigt bra tycker jag…

[rore]
2010-08-31 20:51
0

Hmm,, nu blev jag nyfiken igen på denna Caroline,, dags att införskaffa sig den boken,,

Tackar för tipsetKyss *niger fint*

Tride
2010-08-31 23:21
0

vassego. Du är söt när du niger, roreKyss

Tride.

[rore]
2010-08-31 23:55
0

Kyss

[Jeremina]
2010-09-01 00:00
0

#19 Jag känner när jag tänker negativt då blir jag sämre men grejen är den att jag inte brukar tänka så….kanske har jag en 50-årskris?

Mirjami-78
2010-09-01 01:03
0

Jeremina…..Kan vara mycket som kan påverka det hela, men jag hoppas att det ska vända för dig!! Glad Skickar en stor kram!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tride
2010-09-01 12:52
0

#21 Boken heter "Helandet Kraft" utgiven på Månpocket. Den kom efter "Andens anatomi."

Tride.

[rore]
2010-09-05 16:41
0

Jag var till bokaffären,,,, Där sa de att "helande kraft" var slut från förlagetFörvånad,,,,De vet inte om den kommer att tryckas fler av den,,

Men jag grabbade tag i den enda "din inre borg" och kände mig rätt nöjd ändå.Tungan ute

Mirjami-78
2010-09-05 16:46
0

Rore….Kolla via nätet….Kanske finns den att få tag på den vägen om du har tur.

[rore]
2010-09-05 16:49
0

Pia! Ska göra det,, få se om det går bättreTungan ute

Mirjami-78
2010-09-05 16:53
0

Lycka till…….Skrattande