Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 603 ggr
Aldebaran
0

Om Rytm och Cykler 2

Andningen blir en förmedlare av andlig erfarenhet, en länk mellan kropp och psyke.  Andningskontrollen är första steget vid kroppens förvandling från ett mer eller mindre passivt fysiskt organ till en vehikel eller verktyg för ett fullt utvecklat, upplyst sinne.

Lama Angarika Govinda

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
0

Påminner mig om klassisk buddhistisk meditation, Vipassana.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Aldebaran
0

Ja, det är det ju säkert också, eftersom det är skrivet av en Lama…

[yodhe]
0

Och så även i yoga…

Tride
0

Vipassana är klassisk buddhistisk meditation, och inte förknippad med den buddhism som representeras av lamor, dvs tib buddhsim,(som är en typ av mahayana-buhism) utan med theravada, som anses vara den ursprungliga, "orörda" formen av buddhism. Lama Anagarika Govinda representerade båda riktningarna, något som också kan läsas ur hans namn. Jag tror att han ursprungligen var från Europa, minns inte vilket land. Kanske Tyskland eller England. Anagarika är inte ett namn, utan en titel, som visar att han följer åtta regler eller "atta sila", dvs lekmanna-munk. Jag hörde mycket om denne man på den tiden jag studerad buddhism. Jag har levt både bland theravada-buddhister och tibetanska buddhister. Bland de senare är vipassana ganska okänt och praktiseras sällan. Tib. buddhister praktiserar visualiseringar och recitation, ofta till instument. Vipassana är allti tyst. Ordet kan översättas "insikts-meditation" och fokuserar på andningen. Själv har jag praktiserat båda formerna, som är utmärkta, var och en på sitt sätt. Govinda ville få traditionerna att mötas.Bra idé!

Tride.

retep
0

Vet att vi använder orden olika och har olika beskrivningar av dess innebörd och betydelse. Ser att många Vediska och Sanskrit ord,(bildsymbolik) har formats och vinklats litet olika, genom tiden och i de olika andliga rörelsernas läror och uttryck.

Om jag får tolka innebörden i texten Om Rytm och Cykler 2, så säger jag så…Att andningen är det grövsta och samtidigt det mest förfinade förmedlings" verktyget" då det börjar med andning och övergår i Prana och vidare till Akasha.

Andningen som samlar uppmärksamheten, som Prana förenar, som Akasha förmedlar, direkt ur Enhet.

Andningens förfinande till andningens upphörande i Akashas Enhet.   I förenandet av kropp och psyke, blir din Enhets andliga erfarande, en förmedlare av andlig erfarenhet.    Andningskontrollens återupptagande och sinnets återkommande erfarenhet av Enhet, leder till ett fullt utvecklat sinne och upplysning.

Inser att ord inte förklarar det jag erfar

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Aldebaran
0

Mycket intressanta komentarer tack Peter, Tride Glad

Tride
0

Jag erinrar mig att Govinda skrivit en bok som blev mkt populär: "De vita molnens väg." Så vitt jag minns skildrar han där bla orsaken till att han inte var helt nöjd med den klassiska "rena" buddhismen, och att han upplevde en speciell inspiration då han kom i kontakt med mahayana i den tib.traditionen. Han fick också en kvinnlig följeslagerska, som gjort teckningar i boken. Jag tror hon var från Indien.

Tride.

Moonwing
0

"Andningen blir en förmedlare av andlig erfarenhet, en länk mellan kropp och psyke."

..mycket klokt, det klassiska i tex homeopatin, när man tex lär sig grunderna för hur kroppen bäst skall kunna hålla sig vital! -via den rätta andningen!Flört

Många av dagens människor andas fel och ytligt, och missar mycket naturlig läkekraft!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Mickelberg
0

Intressant och så sant!