Bhagvad-Gita - Bibeln
För dig som inte lyssnar för att klandra, vill jag förkunna denna Hemlighet, den djupaste i kunskap och i visdom; den skall befria dig från allting ont.
En kunglig Visdom, kunglig Hemlighet, en högsta Luttring är det, - hjärtats visdom, rättfärdig, oförgänglig, ljuv att följa.
De som förneka den, de nå Mig ej, O fiendernas skräck! - de återvända till världens vägar, och de finna döden.
- Jag genomtränger hela denna värld, fast ej däri Jag synes uppenbarad: allt har sin rot i Mig, - ej Jag i något.
Dock varelsernas rot är ej i Mig, så lär Min Högsta Yoga! - Alla väsens urgrund och stöd, ej rotfäst uti dem, Mitt Själv är ytterst deras skaparorsak som jordens lufthav rör sig i Akasha och svävar hit och dit i rymdens sköte, så vilar allting dock till sist i Mig.
B-G IX 1-6
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Alltings existens, i ett å samma-utan onödiga förklaringar eller förklaringar indelade i fackbundna termer!
..Sanningen om allt livs existens i en å samma kärna-härlitt!
Tack, Alde!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Jesus sade:
"Jag har kommit ned från Himmelen, inte för att göra min egen vilja, utan för att göra dens vilja, som sänt mig…
Och detta är dens vilja, som har sänt mig. att var och en som ser sonen och tror på honom, han skall ha evigt liv"
Mmm sådan är alltså Faderns vilja och därför kom Jesus. De som ser honom och tror på honom får därför del av den nåd som Han längtar efter att få ge åt alla, MEN endast kan nå dem som välkomnar honom i sina hjärtan med tro och hängivenhet.
Fastän Överjaget sänderen Messias till jorden för att hjälpa mänskligheten, måste vi ändå sammarbeta med honom för att ta del av hans hjälp. Han ber inte om något, annat än tro och hängivenhet.
"Han ber"
..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Ja han ber…
Jesus sade:
Allt vad min Fader ger mig, det kommer till mig, och den som kommer till mig, honom skall jag sannerligen inte kasta ut….
.."De som ser honom och tror på honom får därför del av den nåd som Han längtar efter att få ge åt alla..måste vi ändå sammarbeta med honom.."
Jo, jag förstår det skrivna ordet, vännen..men sammanhanget och vad vi annars diskuterar-så när man blandar in …Jesus..
"..måste vi ändå sammarbeta med honom.." ??
..-då blir det personligt, och om vi ser oss själva,.. som en del av alltet, så är det ju snarare så att vi inte skall tjäna någon..-utan snarare som Jesus- sa en gång..vi skall vara våra bröders tjänare..-jag får nog inte ut vad du vill säga med innebörden av #2 
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Ja, samarbeta med Honom, Honom = Överjaget = Fadern = Messias. Var och en av oss är ju en son även om vi inte alltid inser vårt gudomliga ursprung

Jesus förkunnar för oss att sonen inte kan göra någonting av sig själv, samt att var och en av oss lever endast tack vare Överjagets livsennergi.
Utan denna energi/ström skulle vi alla falla ner och dö.
Han vet också att Fadern ytterst gör allting genom sonen, och låter därför Fadern verka helt fritt och obegränsat genom sig. Han är ju väl medveten om att han inte kan göra någoting av egen kraft.
Nu är jag med, på hur du tänker Alde-det är rätt vårt endast fysiska skal,klarar inget större av egen kraft..stämmer!
Det är ju därför det står; "Han blåste in livskraft..i människan" (fritt översatt)..osv, allt efter tolkning..
"Den mänskliga själen är villkorligt odödlig. Den är odödlig om människan medelst viljekraft och inre skådande förenar sig med den odödliga anden inom och över henne. Den är dödlig om människan låter sig dras ned i vad som kallas materien och de materiella instinkterna och impulserna, vilka är helt och hållet dödliga och allesamman dör när döden kommer och befriar den inneboende odödliga anden."
G de Purucker
Källa;Teosofiska läror mm
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen