Vad är GUD?
"Utan en andlig tro på ett gudomligt Väsen måste den mänskliga rasen urarta, ty den dödliges välgång är uteslutande beroende av insikten om lydnaden till detta väsen."
Carlyle
Men gott folk… VAD är GUD??
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Jag ser Gud som en stor allomfattande och skapande energi, som inte vare sig är god eller ond - för den bara är.
Och att denna energi finns i allting som den skapat.
Stor fråga……..

Ja, Gud är liv, intelligent livskraft. Vårt universums olika utvecklingsfaser är olika manifestationer av denna kraft.
Med tanke på texten i #0 så skulle jag hålla med om detta.
Människan har i alla tider haft sina gudar. När vi levde i grottorna så hade vi våra regngudar, solgudar, åskgudar osv. Framför allt så var jaktgudinnorna starka eftersom en god jakt var en förutsättning för överlevnad. Så jag skulle nog säga att människan alltid har känt att det finns något större någonting som fanns överallt.
Ser man på situationen idag då vi lever i denna "ogudliga" värld, då kan det mycket vara möjligt att vi dömer oss själva till undergång. För antingen så styrs människan av ekonomisk vinning eller av religösa dogmer och ingetdera är speciellt "gudligt" enligt min mening.

Att leva i denna "ogudliga" värld tillhör ju våran karma samt är du givetvis åxå en del av den gudomliga planen.
Världen är inte så ogudaktig" som många tror…
# 4 - Det är sant, jag förstod precis då jag lagt in inlägget. Och likaså att det kanske mest är det ogudaktiga som rapporteras i media, inte det andra.
Jag vet ju också att det finns massvis med människor som har ljus och kärlek i sitt hjärta.

Om man inte söker, kan man aldrig finna sanningen… Källan till universum är en enda enhet. Mångfalden, föremål och krafter som vi ser omkring oss har uppståt ur denna enda enhet.
Man måste söka innåt, mot sitt eget Jag.
Om folk bara förstod och litade på sin inre styrka, sin inre Gud så skulle det nog se annorlunda ut.
Att alla och envar har nyckeln till sin inre Gud.

tron att allting består av en enda substans är lika gammal som tanken själv, men våra generationer är nog de första som kan ta emot tanken om naturens enhet.
Då menar jag inte bara som en ogrundad trossats eller en hopplös längtan, utan som en vetenskaplig princip baserad på fakta.