Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 1378 ggr
rymdfararen
0

GUD - Hon, Han eller Bortom?

Gud - kvinna ? man? Eller bortom alla könsroller och ytliga föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt?

Är det inte det mänskliga egot och kontrollbehovet, som vill ge gud ett fack, en tillhörighet, en kategorisering?

Är det inte vårt eget kontrollbehov som vill sätta mannen ovanför kvinnan eller kvinnan som den kärleksfulla?

Är det inte detta kontrollbegär som folk har använt sen tidernas begynnelse för att tillskansa sig en särställning i förhållande till omgivingen, i fler frågor än denna?

Och var är GUD i allt detta? Skulle Gud ha som huvudsyfte att vara verktyg i en lågfrekvent dold maktkamp?

ELLER är Gud så neutral och så bortom våra förstånd evig, hel och intelligent att vi ÄNNU ej kan identifera oss själva med gud? Och att vi i brist på förmåga att identifiera oss med detta väsen försöker ge det ettiketter som vi KAN identifiera oss med?

Det svåraste för människan är kanske ändå att acceptera det som inte går att värdera.

mvh Rymdfararen

Aldebaran
0

För mig är GUD så neutral och så bortom våra förstånd att vi ÄNNU ej kan identifiera oss själva med GUD.

Och visst försöker vi ge det ettiketter som vi KAN identifiera, det är väl bara att se sig omkring på alla dogmatiska religionsuppfattningar vi har i världen..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

rymdfararen
0

ja. så sant.

Tänk om alla religioners ledare plötsligt skulle börja ägna sig åt självgranskning? Många religioner skulle falla och negativa kulturella strukturer med dem.

Allt som behövs är självgranskning. Universum är närmre än vi tror om vi vågar ägna oss åt personlig granskning, dvs ifrågasätta våra åsikter, våra läror, våra trosystem mm… vända på var enda sten i vårat medvetande för att faktiskt se vad som finns där.

Och sen våga utforska nya tankar! 

Tack för ditt svar :-)

Kärlek/ R

Aldebaran
0

Vi kommer dit hän också, när mäsnkligheten är mogen för det…

För religionerna i sig är ju inte nämnvärt helt fel…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
0

Vår skiftande föreställning om Gud förblir vår föreställning om Gud…

aldrig kan vi föreställa oss eller identifiera oss med Gud…aldrig förstå.

Vi kan alla erfara och Vara Gud!

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Moonwing
0

"ELLER är Gud så neutral och så bortom våra förstånd evig, hel och intelligent att vi (ÄNNU ej) kan identifera oss själva med gud" Flört

"Allt som behövs är självgranskning"

-kanske det just är vårt mod som öppnar dörrar där, modet att välja tex kärlek framför hat..vilket är svårt eftersom man tjänar ekonomiskt mer på det sistnämda!

Hela vår värdegrund måste ändras av en föregående insikt som förespråkar lösningar som gagnar alla och allt levande..men när människor ser att vi både personligen och hela vår tillvaro just tjänar   på en sådan utveckling,  kommer den ..att utvecklas!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

retep
0

Identitet…betyder det den jag är?…eller den Jag Är?

Den jag är, är den jag identifierar mig med

Den Jag Är, är den som Är… Den som bara erfar

När den som bara erfar att den Är, identifierar sig…då identifierar den sig och blir den som är… Personen, sinnet, kroppen, ego, känsla, tanke…identifikationen…Peter

j och ä = personen, intellektet, seperationen…Det Relativa

J och Ä = Självet, Varat, Existensen, Intelligensen, Enhet…Det Absoluta

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Casiopeia
0

#0 Det gudomliga är så stort, fantastiskt och ofattbart att det vore lönlöst att ens försöka hitta en enda förklaringsmodell, ett absolut svar på frågan vad det är för något. Det är lite väl fåfängt att tro att den 1-1,5kg tunga klumpen av celler som vi bär innanför våra skallben skulle kunna rymma visdom nog att begripa hela universum i all sin komplexitet. Vi kan bara skapa oss modeller, bilder och koncept som vi kan relatera till.

så ja, man skulle kunna säga att det är vårt ego, vårt kontrollbehov eller vårt psyke om man så vill som skapar religionen, för att det skulle vara omöjligt att ens försöka förstå det gudomliga annars.

Gud är inte en man eller en kvinna, gud är inte ens "en gud" för redan när vi kallar det gudommliga för en gud har vi lagt in en värdering i det. Det gudommliga är bortom beskrivningar, det är en känsla av något större som många av oss bär på men inte kan sätta fingret på. Samtidigt har alla som känner av det gudomliga ett behov av att förhålla sig till det, skapa en relation, kommunicera med det, rikta sig mot det och då MÅSTE vi sätta ett namn, en form, en bild eller inramning på det för att det inte ska bli för abstrakt.

Så gud är en man, det är en kvinna, det är en återfödd inkarnation, det är ett enstavigt mantra, det är en rödskäggig kille med hammare, det är ett träd, det är en känsla. Det gudommliga finns där du söker det, och din hjärna tolkar och associerar fram en form som känns rätt för just dig. Eller flera former.

Så är det gudomliga "gud" neutral- eller tvärtom så komplex att det rymmer allt? Att välja att se gud som neutral är ju också att skapa sig en bild, för i det som är neutralt kan man ju välja vad man vill se.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~