Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 5118 ggr
Aldebaran
1

Karma i Bibeln

Låt inte bedra er, Gud lurar man inte: vad man sår får man också skörda. (Galaterbrevet 6:7)

Sannerligen, innan himlen och jorden förgås skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. (Matteusevangeliet 5:18)

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. (Matteusevangeliet 7:1,2)

Alla som griper till svärd skall dödas med svärd. (Matteusevangeliet 26:52)

Kom ihåg: den som sår snålt får en snål skörd, och den som sår rikligt får en riklig skörd. (Andra Korinthierbrevet 9:6)

Så er sådd i rättfärdighet, skörda efter kärlekens lag, bryt er ny mark. (Hosea 10:12)

Ni har plöjt orättfärdighet, ni har skördat ondska, ni har ätit lögnens frukt. Ni har litat på era stridsvagnar och era många krigare. ( Hosea 10:13)

Du som har öron, hör detta: "Den som skall i fångenskap, han går i fången­skap, och den som skall dö för svärdet, han blir dödad med svärd". (Uppenbarelseboken 13:9,10)

På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? (Matteusevangeliet 7:16)

Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet. (Matteusevangeliet 5:7)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

vildtulpan
0

Så man sår får man skörda är välandvänd bibelcitat.

Det står också.

De som sår under tårar

skall skörda med jubel.(Psaltaren 126:5)

Jag tycker om Matteusevangeliets 5:5

Saliga är ödmjuka

de ska ärva landet.

Vildtulpan

Aldebaran
0

ja bibeln är full med "dold" karma.  Även för den delen "dold" reinkarnationlära…

Mickelberg
0

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. (Matteusevangeliet 7:1,2)

De är många på speciellt forumen som borde tänka på det.

Aldebaran
0

Denna strof betyder att döm inte någon för sina handlingar alltså inte ens kriminella. För du kommer själv att bli dömd.

Kriminella är ju egentligen esoteriskt inget annan än våra yngre bröder och systrar som kanske av olika anledningar inte kommit så långt på vägen ännu.

Men hu va svårt detta är, ellerhur? Oskyldig

[Jeremina]
0

Jag vet inte om jag tror mer på det här bara för att det står i bibeln Obestämd

Fru Antikarma Jeremina här Tungan ute

Aldebaran
0

mmm det intressanta är att du hittar det i alla religioner.

Buddism, Hinduism, Kristendom, Islam ja tom vår egen Asatro..

[Jeremina]
0

Jaha…..

Denna kommentar har tagits bort.
Tricolori
0

Inget mer jag tänker ta i tråden med respekt på vad den egentligen handlar om.

Aldebaran
0

Så nu lugnar vi oss å håller oss till ämnet… Plockar bort några inlägg..

retep
0

Som sagt, Karma är den Univesella Lagen!.. den återfinns överallt, i alla religioner, kulturer och i varje liv, oavsätt om man tror på det eller ej.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Moonwing
0

"Ni har plöjt orättfärdighet, ni har skördat ondska.."

-Ja, det är inget annat,  än orsak-verkan (=Karma)..eller? Skrattande

I Bibeln står det att vi bara är skyldiga varandra (i vårt Liv) en sak, ("Ett sista Bud"-som sägs, vid ett annat ställe)  då har vi också följt (den Kosmiska?) -Lagen..Flört

Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal. (1 Kor. 13:1) 

Varen ingen något skyldiga - utom när det gäller kärlek till varandra; ty den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen. (Rom. 13:8) 

Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet. (1 Kor. 13:2) 

Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga, ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade kärlek, så vore detta mig till intet gagn. (1 Kor. 13:3) 

..visst är Bibeln tydlig!..förstår ej varför man inte ser sambanden istf olikheterna!

Kärlek i handling, ger bra "sådd", ondska-"dålig", ..orsak-verkan=Karma!

Källa;Bibeln OnLine__

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Aldebaran
0

Tack wingen för ditt inlägg, du hittade ännu fler..

Så är det Peter, alla hänger liksom med oavsett om man tror på det eller inte..

Shakti
0

Eller så kan man se på karma så här:

"So the one thing to be remembered is: in my vision of life, yes, every action is bound to have some consequences, but they will not be somewhere else, you will have them here and now. Most probably you will get them almost simultaneously. When you are kind to someone, don't you feel a certain joy? A certain peace? A certain meaningfulness? Don't you feel that you are contented with what you have done? There is a kind of deep satisfaction. Have you ever felt that contentment when you are angry, when you are boiling with anger, when you hurt somebody, when you are mad with rage? Have you ever felt a peace, a silence descending in you? No, it is impossible."

http://shravanam.blogspot.com/2006/07/law-of-karma-osho.html

"One meaning is 'God is My Judge' and the second is even more significant; the second is, 'God Has Already Judged'. It is not something that is going to happen in the future, it has already happened, he has judged. So even the fear of that judgement withers away. It is not a question of some judgement day at the end. You need not tremble. The judgement day happened on the first day; the moment he created you he already judged you. He knows you, you are his creation. If something goes wrong with you he is responsible, not you. If you go astray he is responsible, not you. How can you be responsible? - you are not your own creation. If you paint and something goes wrong you cannot say that the painting is the cause of it - the painter is the cause.

So there is no need to be afraid of the crowd or of some imaginary God at the end of the world asking you what you have done and what you have not done. He has already judged - that is really significant - it has already happened so you are free. And the moment one knows that one is totally free to be oneself, life starts having a dynamic quality to it."

http://www.satrakshita.be/god_is_my_judge.htm

Moonwing
0

(översätter via google, åt er som har lite svårt me utrikiskan)-inlägg;18

"Eller SÅ Kan man se in karma SÅ here:

"Så en sak att komma ihåg är: i min vision av livet, ja, varje handling skyldig att ha några konsekvenser, men de kommer inte vara någon annanstans, kommer du att ha dem här och nu troligen kommer du att få dem nästan. samtidigt. När du är snäll mot någon, inte du känna en viss glädje? en viss frid? En viss meningsfullhet? Känner du inte att du är nöjd med vad du har gjort? Det finns en slags djup tillfredsställelse. Ha du någonsin känt att förnöjsamhet när du är arg, när du kokar av ilska, när du sårar någon, när du är arg av ilska? Har du någonsin känt ett lugn, en tystnad fallande i dig? Nej, det är omöjligt. "

http://shravanam.blogspot.com/2006/07/law-of-karma-osho.html

"En betydelse är" Gud är min domare "och den andra är ännu större, den andra är," Gud har redan Dömde "Det är inte något som kommer att hända i framtiden, har det redan hänt, har han dömd. … Så även rädslan för att dom förtvinar Det är inte fråga om någon dom dag i slutet Du behöver darrar inte domens dag hände den första dagen. det ögonblick han skapat dig han redan bedömt du han vet. du, du är hans skapelse Om något går fel med dig han är ansvarig, inte du Om du går vilse han är ansvarig, inte du Hur kan du vara ansvarig -…? du är din egen skapelse Om du målar och något. går fel du kan inte säga att målningen är orsaken till det - målaren är orsaken.

Så det finns ingen anledning att vara rädd för publiken eller några imaginära Gud i slutet av världen frågar dig vad du har gjort och vad du inte har gjort. Han har redan bedömt - som verkligen är betydande - det har redan hänt så du är fri. Och det ögonblick man vet att man är helt gratis att vara sig själv, börjar sitt liv med en dynamisk kvalitet till det. "

http://www.satrakshita.be/god_is_my_judge.htm "

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Moonwing
0

"Det finns två vägar för en människa att nå fram till sin bestämmelse, två vägar för en mänsklig själ på vilka hon kan nå fram och bli medveten om sin egen inneboende förmåga att nå förening med det gudomliga inom sig själv.

Den första vägen är den som den stora massan följer, vilken driver likt vrakgods på de ständigt framrullande vågorna av Tidens Ocean - det är vägen för en naturenlig evolution, för en naturenlig tillväxt. Men ack hur långsamt, hur ytterligt långsamt försiggår inte detta! Tidsåldrar skall förflyta innan utvecklingen av de inre förmögenheterna och krafterna når fram till ett högre tillstånd.

Den andra vägen heter Initiation. Denna innebär en snabbare tillväxt, en hastigare evolution, ett snabbare framträdande ur det mänskliga puppstadiet och uppnående av andens vingar. Det finns en väg som H P Blavatsky, den egentliga grundaren av det Teosofiska Samfundet, framhöll som ledande till själva hjärtat av universum. Men, sade hon, den är oländig och brant. Den som går fram på denna stig träder hastigt genom växandets portar, relativt talat. I stället för att tillbringa tidsåldrar i långsam utveckling kan han få grepp om sig själv, leda sin egen utveckling och på så sätt tillväxa mycket snabbare.

Det är en självstyrd, accelererad utveckling. Det är Initiation. Men för initiation är förberedelser nödvändiga - ingen kan följa en stig som han inte har styrka att vandra. Därför måste han samla och öka sin styrka. Med andra ord han måste förbereda sig ..

- för att använda Nya Testamentets ord måste han: omgjorda sina länder, taga sin stav i sin hand, icke sörja för morgondagen, och icke föra någonting med sig! Han måste vandra fram utan några betungande eller hindrande bördor. "

Källa; G de Purucker/Teosofiska artiklar ,Herbert Edlund

PAULUS' BREV TILL EFESIERNA, Kap 4:

"Förmaning att bevara Andens enhet under all olikhet i Andens gåvor, och att icke vandra såsom hedningarna, utan såsom det höves dem som hava avlagt den gamla människan och iklätt sig den nya."…

"Kap 4:6. han som är över alla, genom alla och i alla.

Kap 4:14. Så skulle vi icke mer vara barn, icke såsom havets vågor drivas omkring av vart vindkast i läran, vid människornas bedrägliga spel, när de illfundigt söka främja villfarelsens listiga anslag. "

Källa;Bibeln Online

Här kan man se å jämföra, hur viktig den "självstyrda, accelererade utvecklingen" av kunskap är (den ger människan "en fast grund"..-för den andliga tillväxten..

-det är fantastiskt att se hur lika den beskrivs!

/ Wingen