Nåt att klura över.
De fyra bodhisattvalöftena
rambergsvandraren | februari 4, 2011 at 3:44 e m | Kategorier: Buddhism | URL: http://wp.me/pRu0o-cm
Den som varit i kontakt med buddhismen kan ha stött på de fyra bodhisattvalöftena. De är bland annat ett viktigt inslag för medlemmarna iZenbuddhistiska samfundet, som är ett av Sveriges största buddhistiska samfund. De har bland annat en retreatgård utanför Arboga där folk bor på heltid, nästan som ett kloster, samt centra i flera svenska städer. Varje "sittning", det vill säga sittande meditation, avslutas med att man med entonig röst reciterar eller läser bodhisattvalöftena, fyra gånger i rad. Med bodhisattva menas vanligen en person som genom sin gränslösa medkänsla låter sig återfödas i all oändlighet för att hjälpa alla varelser till insikt och befrielse. Löftena lyder så här:
Alla oräkneliga varelser förbinder jag mig att befria
Ändlösa blinda begär förbinder jag mig att genomskåda
Dharmaportar utan gräns förbinder jag mig att öppna
Buddhas oändliga väg förbinder jag mig att leva

Blivande bodhisattvor?
Nu kan man ju undra över om en person som kanske är med och provar meditation för första gången verkligen är redo för att ta på sig dessa grandiosa löften. Många mediterar förmodligen av mer pragmatiska skäl, till exempel för ökad sinnesfrid eller för att bli mer närvarande. Alla köper kanske inte idén om bodhisattvan eller ens tanken på återfödelse. Men alla läser dessa löften ändå. Det är alltså inte avgörande om du tror dig kunna leva upp till dem eller inte, det viktiga är effekten du får av att läsa upp dem.
Man kan också ifrågasätta hur bokstavligt man ska förstå dessa rader. Trots att antalet levande varelser är oräkneligt eller till och med oändligt så förbinder man sig, förbehållslöst, att befria dem. Trots att det inte finns någon ände på alla begär så förbinder man sig att genomskåda dem. Trots att Buddhas väg är oändlig förbinder man sig att leva den. Med "dharmaportar" avses nivåer av läran (dharma) som man måste ta sig igenom, men även dessa dharmaportar anses vara utan gräns.
Man förbinder sig alltså att göra det omöjliga. Man vet att det är omöjligt, men man förbinder sig att göra det ändå.
En härligt ologisk zenparadox.
Kommer från sajten Gud har 99 namn.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Tack Tride, mycket intressant.
Jag tror också att Dharmas portar är oändiga och att utvecklingen kommer att fortskrida i all oändlighet. Jag har svårt att tro att vi är utsända från gudomen likt små gnistor bara för att sedan återvända dit..Vad är liksom meningen då?
En mening finns ju i det oändliga universum (kanske också otaliga universum)
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
"Det är alltså inte avgörande om du tror dig kunna leva upp till dem eller inte, det viktiga är effekten du får av att läsa upp dem."
Tride.

Men det kan man väl få av flera andra mantran man läser upp under meditation? Effekter alltså…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Så är det förstås, Alde. Just det här mantrat är speciellt för att det väcker ett djupare ansvarstagande. Som jag ser det, alltså, eller upplever. Allt går till slut tillbaka på hur individen hanterar sina övningar.
Tride.
Det känns otroligt härligt när jag läser om detta. Jag får lyckokänsla så nog är det speciellt. Jag har säkerligen gjort liknande meditationer nån gång…
#1 Jag tänker också att utvecklingen fortskrider…
Så här står det i Hemliga Läran Del I, sid 281:
"Ty huru obegränsat det paranirvaniska tillståndet än från mänsklig ståndpunkt synes vara, har det dock ett slut i evigheten. När detta en gång uppnåtts, skall samma monad åter utgå därur såsom en ännu högre varelse för att på ett vida högre plan åter begynna sin cykel av mera fullkomnad verksamhet."
Tack Tride!!
Finurligt och lite motsägelsefullt,, Men visst finns det texter som talar till det inre,, så att förändring sker,, medvetet/omedvetet,, eller hur jag nu ska skriva,,
Jag tror det de gör, har en långt djupare betydelse, Tride..vi "är", ju inte bara det vi sas upplever med vårt fysiska väsen..vårt riktiga jag, är ju egentligen den som bearbetar informationen på ett annat plan..och hjälper till..att stödja (ge oss "fysiskt" instruktioner)-till den kroppsliga+andliga utvecklingen..
..puh!..det blev tjötitt!..(ursäkta!)
Tack, Tride..
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Jovisst, Moon. Texten om zen-mantrat påminner mig om tibetanska meditationer, som börjar med en försäkran om att vi skall inte meditera enbart för vår egen skull, utan för att hjälpa hela mänskligheten. Dessutom: om vi mediterar tillsammans, hjälper vi ju varandra i den gruppen. Minsta lilla samtal om de "högre tingen" är en ömsesidig inspiration och hjälper oss att hålla kanalerna öppna. 
Tride.