Minne av tidigare liv
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
G de Purucker fick en gång följande fråga: ”Min lilla brorsdotter, som är tre år, stod med vidöppna ögon och betraktade sin farmor när hon lagade middag. Plötsligt sade flickan ´farmor, när jag var lika stor som du är nu brukade jag laga middagen´. Flickan hade aldrig hört ett enda ord om tidigare liv. Varför undervisar vi inte barnen om sådana saker? De har ju förutsättningar för att förstå dem i sitt normala medvetande."
Purucker svarade: Den frågan ställer jag också själv. Men så länge vi betraktar barnet som ett litet djur, en själlös köttklump, en materiell produkt, kan vi inte förstå den visdom som finns i dess själ, minnen från det förflutna som barnet inte kan klart beskriva eller förklara, men som ändå kommer fram i de förunderliga saker det säger och de intresseväckande frågor det ställer. En del av de frågor som jag hört barn ställa har väckt min förundran, ty frågorna har i flera fall rört djupsinniga problem. Dessa frågor är intuitiva impulser i barnets sinne. Barnet förstår dock inte deras innebörd. Impulserna bara passerar dess hjärna och kommer från dess egen inre gud, vilken på detta sätt försöker uttrycka sig genom den än så länge ofullständiga hjärnan. Det händer då att barnet säger kloka saker och ställer märkliga frågor.
Platon hade rätt. Allt är hågkomster från det förgångna, från tidigare liv. Varför kommer vi inte ihåg våra tidigare liv? Faktum är att vi kommer ihåg dem i det att vi uttrycker dem som talanger, instinkter, fördomar, böjelser, preferenser osv. Det är på det sättet som minnena från det förgångna strömmar in i oss. De flesta av våra dagliga minnen tillhör hjärnan, och eftersom det förra livets hjärna är upplöst kan vi inte förvänta oss att komma ihåg bilder från det livets vardagligheter. Men alla de minnen vi har i vårt inre och vilka yttrar sig som begåvning, fallenhet, tankeskärpa etc är starkt inpräglade vittnesbörd om flydda tiders strävanden, handlingar och tänkande.
Ja, vi kommer ihåg allting vi upplevt i tidigare liv därför att det finns bevarat i vår karaktär. Men det kommer en tid i vår evolutionära tillväxt då vi medvetet kommer ihåg det förgångna. Allt det vi tänkt, varje känsla vi hyst, varje impuls i vår själ, har outplånligt satt sina avtryck i vår organism. En vacker dag kommer vi att kunna se, och i 999 fall av 1000 kommer vi då att vända bort blicken från det vi ser och i stället rikta den mot framtiden. Vi vill glömma de dystra och ofta sorgliga bilderna från förr.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Purucker visste kanske också att en mer betydande anledning till att vi inte minns, är för att vi inte är nog utvecklade för att hantera minnen från tidigare liv…att vi inte har tillgång till det kosmiska minnet innan vi är upplysta.
Väl där har vi inget behov av att glömma.Vi går vidare för att vi ser allt för vad det är.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Att barn minns tidigare liv beror ju på att de har en mycket högre kontakt med sitt överjag än vuxna som är flckade och märkta av sitt fysiska liv har.
Din personlighet har ju intelevt tidigare så det i sig kan ju aldrig minnas detta (helt naturligt)…
Jag tror också att när vi väl kan minnas, då besvärar eller smärtar inte minnen längre-då finns de bara där för vår nytta..
Så länge vi är på denna nivån..-så har jag inget behov att minnas, det är skönt å "susa fram lite oanande", då får man ju chans till helt "färska beslut"..
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Det är ju en högre och bakomvarande mening med att inte minnas på den utvecklingsnivå vi nu befinner oss på… Samma bakomvarande mening som gör att vi har en personlighet, samt inte kan undgå karma…
Jo, men den "meningen", är det skönt å inte vara medveten om..än..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Skönt å skönt… Ja, kanske… 
Allt har sin tid, när en är "barn", skall en njuta av det..när man blir mer medveten är det en tjusning det också!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

sant… 
Jag kommer ihåg att jag då och då i barndomen mindes upplevelser från tidigare liv, men jag vågade aldrig säga nåt om det och är fortfarande mycket återhållsam med att prata om sånt 
/Désirée
Här är du i princip anonym.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jadå… Jag har åxå minnen (en del mycket starka) från tidigare liv..
Jag har flera gånger hört av barn att de minns från tidigare liv. Typiskt hr varit just det att barnet sagt: Jag har gjort så och så när jag var stor. En del kan och vet saker som de omöjligt kan ha lärt sig under sitt unga liv. Det är då intressant att ställa några frågor och be dem berätta mera.
Jag har som Aldebaran minnen och mycket starka är en del….
Instämmer.

Att barn minns tidigare liv beror ju på att deras fysiska hjärna inte är så utvecklad och färdig för det fysiska livet ännu.
De har alltså en del medvetande kvar på astral och mentalnivåerna… Genom dem är det enklar att ha kontakt med sitt högre jag och då därigenom få glimtar från förr så att säga.
..jomen, det var bättre "förr.."

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Allt var kanske inte bättre förr.
I förra livet var du kanske en elaking.

Jupp!..-med all säkerhet!..-men nu är jag jue tam som få..

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Samma med mig.

Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Hej,hej….
Måste bara skriva här i tråden….kom att tänka som så, att ibland så brukar man….iallafall jag….tänka att, om man fick leva om sitt liv, då skulle man ha ändrat på det o det, till något bättre…..för att man har ju den erfarenheten o vetskapen av sitt liv som passerat…
Så då kommer man ju till den här biten om att minnas sina andra liv…..jag skulle ju vilja det bland annat av dessa orsaker……tror jag iallafall….hmmmm…och iband tänker jag på mina nära o kära som jag har idag, inte vill ju jag glömma bort dom i ett annat liv….
Förstår ni en virrpannas tankar i det hela….
Hej Eija! Mmm, tankarna kan bli många ibland och jag har haft liknande tankar. Men samtidigt så känner jag att jag inte skulle vilja leva om mitt liv 
Gjort är gjort och det går inte att göra ogjort,,, och det som blev gjort bidrog ju till min utveckling till den jag är idag.
När det gäller nära och kära och hur det kanske blir en dag då en ny tid börjar, ja,, inte vill jag glömma.
Någonstans i medvetandets minnesbank kanske det klickar till och värmen av ett unflyende minne sköljer över en, i ett kort möte med en okänd,,,
Ja, jag vet inte
Jag skulle inte heller vilja ha allt ogjort och leva om. Jag skulle nog bara trassla till det ännu värre än jag gjort.
I tanken om att inte vilja leva om, eller ha detta liv ogjort. I detta vilar välsignelsen att allt som varit har varit till det bästa för vår själsliga mognad. Och även om det personliga fått sina törnen av livet. Så har vi alltid möjlighet att se och uppleva livet som en ros, uppskatta det storslagna och vara medvetna om dess oförgängliga sav. Se möjligheten och det dubbla resultatet av…att trassla till det betyder att vi har möjlighet att trassla upp det.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
…tack för era svar till mina funderingar och hur ni tänker…..men jag vill ändå leva om mitt liv och göra lite ändringar………förstår hur ni resonerar, för det är precis det jag vet oxå, att jag är den jag är för det jag har upplevt….men i min själ blev det ett så stort sår, som aldrig kommer att läka helt….och det ha hindrat mig så mycket i min utveckling här i livet….
Idag är jag tuff och stark visseligen, men då när jag verkligen hade behövt vara det så var jag inte det….tyvärr….
Har ju läst psykologi, och vet att vi alla kommer till en punkt i livet när man börjar titta bakåt, och tänka om man har haft ett bra eller dåligt liv….och ofta gör man det när man börjar få krämpor och bli begränsad……så det har inte helt med åldern att göra när man tänker tillbaka…
Så jag har väl kommit till den milstolpen i mitt liv, som jag tänker mycket, just för att man har all tid i världen att tänka….
Så därför skulle jag vilja åka tillbaka i olika tidsperioder och göra saker annorlunda….
Man vet ju att det inte går, och att livet går vidare…men ändå….drömma kan man ju….
Men ett stort tack skall ni har för visat intresse för mina funderingar